تکلیف خواهرم چه می شود؟

این بار برادری آمده بود برای تعیین تکلیف زندگی خواهرش و از مشاور حقوقی در این مورد کمک می خواست.

0

مسعود  در مورد خواهرش سوسن می گفت:

سوسن 20 سال پیش با مردی که ظاهراَ شاغل بود و مشکلی برای تامین زندگی نداشت و انسان معقول و خوبی به نظر می آمد،  ازدواج کرد. بعد از ازدواج فهمیدیم که کورش علیرغم ظاهر خوبی که به ما از خودش نشان داده بود از نظر مالی  دست خالی است. نه نفقه ای می داد و نه کاری به اجاره و ودیعه خانه داشت. من که برادرش بودم دیدم هیچ چاره ای نداریم برای دوام زندگی شان همه هزینه های زندگی آنها را قبول کردم. ودیعه مسکن را دادم، اجاره و خرج و مخارج خانه را دادم طوری که شوهرش اصلا هیچ خبری از خرج و مخارج زندگی نداشت. تا اینکه متوجه شدیم که این آقا با توسل به کتاب های عجیب و غریب برای مردم دعا می نویسد واسباب اذیت و آزار مردم را فراهم می کند . بالاخره هم این اذیت و آزارها به زندگی خودشان تسری پیدا کرد. خواهرم می گفت از این اعمال عجیب و فریب روی او هم انجام می داد. مثلا از سوسن می خواست کارهای غریبی برای بچه دار شدن و یا خوشبخت شدن انجام دهد. آنقدر این کارها را ادامه داد که بعد از 14 سال زندگی مشترک، نه تنها خواهر من بچه دار نشد، بلکه  از نظر روحی هم متزلزل شد و ناراحتی پیدا کرد و یک روز که دیگر تحملش تمام شده بود با کلی بیماری ورنج وغصه زندگی مشترکش را به اجبار ترک کرد. هرچه به شوهرش تذکر دادیم که دست از این کارها بردارد و این کتاب و جزوه ها را کنار بگذارد ومثل همه مردم زندگی کند قبول نکرد. اما خواهرم دیگر در آن خانه نماند و از ما درخواست کمک کرد و پیش ما آمد.

سوسن مدتی پیش ما زندگی می کرد ولی ناچار برایش خانه گرفتیم و وسایلش را هم آوردیم. در حال حاضر هفت سال است از شوهرش  جدا زندگی می کند و شوهرش هیچ اقدامی برای بازگرداندن او و یا اصلاح رفتار خودش نکرده. البته  دادخواستی هم به دادگاه نداده است. خواهرم الان خیلی راحت و خوشحال است که از کارهای شوهرش دور است ولی بلاتکلیفی وی را آزار می دهد. می خواهم بدانم برایش چه کار کنیم که یا به زندگی مشترکش برگردد و یا شوهرش طلاقش بدهد.

 

پاسخ دکترفرزانه اژدری :

به ایشان پیشنهاد کردیم :

1- جلسه ای خانوادگی با حضور چند نفر از بزرگان فامیل از دو طرف برگزار کند که شوهر خواهر و خواهرش هم حضور داشته باشند و در آن جلسه زوج و زوجه را نصیحت کنند تا راضی شوند به زندگی مشترک برگردند و در غیر این صورت نظر خودشان را برای ادامه زندگی بگویند که یا  ادامه زندگی است یا نه. درهردو صورت نتیجه جلسه را مکتوب کنید تا بتوانید نتیجه گیری کنند.

2- اما اگر زوج قبول نکند که زوجه را برگرداند و برای طلاق هم اقدام نکند خواهرتان می تواند چندکار را انجام دهد. اول دادخواست دریافت نفقه همه ایام زندگی مشترک و هفت سال که  تنها زندگی می کرد را از دادگاه بخواهد البته برای  اثبات عدم دریافت نفقه  شهادت شهود لازم است که باید آن را ارائه دهد.ضمنا هزینه دادرسی را هم از زوج دریافت نمایید.

3- دادخواست دریافت مهریه و اجرت المثل را علاوه بر دریافت خسارات دادرسی و نیزبدواَ صدور قرار اعسار از پرداخت دادرسی و صدور قرار تامین را از دادگاه بخواهد و نیز برای صدور قرار تامین، لیست  اموالی را که از همسرش سراغ دارد،  به دادگاه بدهد تا  سهم الارث او را توقیف کنند.

4- در نهایت در صورت عدم پذیرش طلاق و جدایی و در نتیجه بلاتکلیف ماندن زوجه( خواهرتان) ایشان می تواند دادخواست طلاق به دلیل عسروحرج و بلاتکلیف ماندن را بدهند و با بذل بخش کوچکی از مهریه رای عدم امکان سازش صادر خواهد شد و چون طلاق به دلیل عسروحرج زوجه است در صورت استنکاف زوج از حضور در دفترخانه و اجرای طلاق دادگاه راساَ و مستقیم با فرستادن نماینده ای زوجه را مطلقه خواهد کرد و دفترخانه مراتب را به زوج اطلاع می دهد.همه این دادخواست ها باید توسط خواهرتان ویا وکیل حقوقی ایشان انجام شود .

/انتهای متن/

درج نظر