زنان سرپرست خانوار 64 درصد جامعه آماری امداد را تشکیل می‌دهند

مدیر کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز گفت: 64 درصد از جامعه آماری زیرپوشش کمیته امداد شهرستان شیراز را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.

0

مرات رسولی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در شهرستان شیراز 19 هزار خانوار شهری و 7 هزار و 200 خانوار روستایی زیرپوشش امداد هستند که 64 درصد از این جامعه آماری را زنان سرپرست خانوار و بانوان تشکیل می‌دهند که هم نقش مادری و هم نقش پدری دارند.

وی افزود: در حدود 36 درصد از جامعه آماری زیرپوشش امداد شهرستان شیراز، سرپرست مرد خانوار است که بالغ‌بر 2 هزار و 620 خانوار را شامل می‌شود.

به گفته وی، از کل جامعه آماری جمعیت زیرپوشش همچنین 48 درصد فوت سرپرست، 17 درصد زنان مطلقه، دو درصد خانوار زندانی و 33 درصد معلول و از کارافتاده هستند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی شیراز اظهار داشت: در سال 93 دو دستور کار در کمیته امداد نهادینه شد که توانمند‌سازی خانواده‌ها و مشارکت‌های همگانی مردمی بود.

وی اضافه کرد: در سال 94 بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، بر سه دستور کار در سازمان تمرکز خواهد شد که این سه هدف شامل شکوفایی استعدادها و کسب مهارت زندگی، اشتغال و خودکفایی خانواده و همدلی و جلب اعتماد عمومی است.

این مسئول خاطرنشان کرد:  طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم تا در سال جاری 150 خانوار که در سال گذشته از کمیته امداد وام دریافت کرده‌اند و امروز به مرحله خودکفایی رسیده‌اند را به‌عنوان کارآفرینان موفق معرفی کرده و مورد تقدیر قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر در شهرستان شیراز 3 هزار و 400 یتیم زیرپوشش کمیته امداد هستند که توسط 11 هزار و 200 نفر حامی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گفته رسولی، در طرح محسنین که خانواده‌های نیازمند با مشارکت کمیته امداد و خیرین مورد مساعدت قرار می‌گیرند، در حدود 450 خانوار مورد حمایت هستند.

وی بیان کرد: در سال 90 مسکن‌سازی و تأمین مسکن برای افراد زیرپوشش با مساعدت دولت، خیرین و شخص مددجو با تأمین یک هزار و 600 واحد از پروژه‌های مسکن مهر در شهر صدرا انجام و مبلغ 7 تا 10 میلیون تومان وام بلاعوض از طریق کمیته امداد به مددجویان متقاضی پرداخت شد.

رسولی متذکر شد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با کمک خیرین و مردم در تلاش هستیم تا 100 واحد مسکونی برای خانواده‌های نیازمند و زیرپوشش آماده کنیم.

 

عمده متکدیان غیر شیرازی هستند

مدیر کمیته امداد شهرستان شیراز در ادامه سخنان خود به فعالیت افراد متکدی نیز اشاره کرد و افزود: به‌کرات شاهد افرادی هستیم که فقرای تعمدی نامیده شده و با عناوین مختلف خود را معلول، نیازمند و محتاج جلوه می‌دهند.

وی ابراز داشت: در بازرسی‌های صورت گرفته مشخص شد عمده کسانی که با عنوان متکدی فعالیت می‌کنند اتباع بیگانه یا متعلق به شهرستان‌های دیگر هستند که مردم شیراز نباید به آن‌ها کمک کنند بلکه باید این افراد را به کمیته امداد معرفی کنند تا در صورت وجود شرایط، تحت پوشش قرار گیرند.

رسولی در ادامه به ذکر مواردی در مورد زکات پرداخت و اظهار داشت: مبلغ کل زکات جمع‌آوری‌شده در سال گذشته، 42 میلیارد و 890 میلیون و 263 هزار ریال بوده است که زکات خالص آن 6 میلیارد و 861 میلیون و 653 هزار ریال بوده است.

مدیر کمیته امداد شهرستان شیراز ابراز کرد: موارد مصرف‌شده در زکات شامل تهیه جهیزیه برای 30 نفر، موارد درمانی برای 60 نفر، نیازمندان 150 نفر و تحصیل برای 50 نفر بوده است

این مسئول در ادامه افزود: تعداد عاملان زکات در مناطق شهری 60 نفر، در مناطق مرکزی 100 نفر، ارژن 80 نفر و در مناطق رزقان 80 نفر بوده و از مجموع 160 روستای شیراز، تعداد روستاهای مشمول زکات 100 روستا است و تعداد مؤدیان زکات هم یک‌هزار و 500 نفر هستند.

/انتهای متن/

درج نظر