اجرای طرح جامع “ازدواج پایدار و خانواده متعالی” کلید خورد

طرح جامع خانواده پایدار به همت معاونت امور اجتماعی و دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری تهران با هم اندیشی اساتید برجسته حوزه جامعه شناسی و روانشناسی کلید خورد.

0

نشست بررسی طرح جامع خانواده پایدار با حضور اصحاب رسانه به ریاست سیاوش شهریور، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران و با حضور عالیه شکربیگی، جامعه شناس و دکتر شریفی دبیر اجرای طرح برگزار شد.

شهریور در این جلسه گفت: نهاد خانواده در ایران نقش مهمی در منافع ملی دارد و به گواهی تاریخ میراث معنوی در این سرزمین محصول نهاد خانواده است.

وی ادامه داد:‌ بررسی ها نشان می‌دهد در طول تاریخ آموزش مکتوبی به شکل مستمر نبوده تا ارزش‌ها را نسل به نسل تدریس کند و آنچه امروز از حیا، فضیلت، غمخواری، شهامت و حرفه های مختلف است از نهاد خانواده به فرزندان منتقل شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران افزود:‌ متاسفانه امروز با چالش هایی در حوزه خانواده رو به رو هستیم که مخاطرات زیادی به دنبال دارد. از یک طرف با کاهش ازدواج در استان تهران مواجهیم و از سوی دیگر با افزایش طلاق دست و پنجه نرم می کنیم و کمتر دوره ای شاهد این همه مخاطره در خانواده ها بوده ایم.

شهریور ادامه داد:‌ طلاق و کاهش ازدواج انواع آسیب های اجتماعی همچون کاهش سرمایه های اجتماعی و ارتباطات اجتماعی را با خود به همراه دارد و ما را نگران آینده می کند.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع خانواده پایدار گفت: استانداری تهران خود را موظف می داند تا در این موضوع وارد شده و نسبت به افزایش ازدواج پایدار و استمرار آن در استان با ارایه طرح های اجرایی وارد شود.

شهریور گفت: کار تهیه طرح خانواده پایدار در استان تهران از دوسال قبل آغاز شده است و با همراهی اساتید و برجستگان حوزه اجتماعی و روانشناختی، کارشناسان و مسئولان حوزه‌های بهزیستی، قوه قضاییه و اداره ورزش و جوانان و سایر حوزه‌ها گروهی تشکیل شده است که با کمک آن موضوع طلاق از ابعاد مختلف بررسی شده و پروتکل طرح ازدواج و خانواده پایدار طراحی شده است.

وی ادامه داد:‌ این طرح با کمک دست اندر کاران حوزه خانواده تا نهادهای مدنی ، شرکای اجتماعی و ادارات دولتی تعریف شده است و از امروز اجرای آن به شکل پایلوت از منطقه شمیرانات در استان تهران کلید خورد.

شهریور با انتقاد از مداخلات تعریف نشده برخی از دستگاه‌ها در نهاد خانواده گفت:‌ متاسفانه برخی از مداخلات، خروجی مناسبی در نهاد خانواده ایجاد نمی کند و لازم است اخلاق مداری از درون عملگرایی حاصل شود تا خانواده به خوبی از آن تاثیر بگیرد.

وی ادامه داد:‌ ایجاد ثبات، نشاط اجتماعی و شکوفایی خانواده یکی از دغدغه های اساسی است که امیدواریم با اجرای طرح خانواده پایدار و کاهش طلاق که حاصل تلاش مشترک است این ارزش ها را تحقق بخشیم.

در ادامه این نشست، دکتر رضا شریفی، مجری طرح ازدواج پایدار و خانواده متعالی با بیان اینکه هدف طرح تسهیل ازدواج، کمک به پایداری خانواده است گفت:‌ از دو سال گذشته در استانداری تهران مطالعات کارشناسی از ابعاد مختلف در حوزه خانواده و ازدواج آغاز شد و با بررسی های کارشناسان و صاحبنظران طرح جامعی بر این اساس نگارش شد.

وی افزود:‌ با توجه به اینکه 100 هزار مورد ازدواج در استان تهران رخ می دهد و در مقابل با 30 هزار مورد طلاق مواجهیم، اجرای یک برنامه فشرده می تواند اطمینان بخشی در کاهش این آسیب را فراهم سازد.

بر اساس سایت استانداری تهران، شریفی، رضایت زناشویی، پایداری و میزان عمر ازدواج را از فاکتورهای اساسی در تشکیل خانواده برشمرد و گفت:‌ از میان 30 هزار مورد طلاق در استان تهران خیلی از موارد قابل کنترل هستند و استانداری تهران با اجرای این طرح تمرکز را بر محور سازماندهی یک ازدواج خوب قرار داده است.

/انتهای متن/

درج نظر