نیازی‌به‌حضور زنان در ورزشگاه‌‌نیست

0

یکی از مراجع تقلید گفت: دستمزد بالای برخی بازیکنان فوتبال آثار مطلوبی ندارد.

به گزارش به دخت به نقل از فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در جمع مدیران کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران با بیان اینکه ورزش برای همه به ویژه جوانان امری لازم و ضروری محسوب می‌شود، اظهار کرد: در حقیقت ورزش علاوه بر اینکه تفریح به شمار می‌رود، سلامتی روح و روان و نیز جسم آدمی را هم در پی دارد.

وی افزود: در سیره حضرت محمد(ص) نیز هست که ایشان علاوه بر ورزش کردن، ورزشکاران و ورزش‌های اسلامی را هم مورد توجه قرار می‌دادند و برایشان اهمیت قائل بودند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در زمان ما مشکلاتی در حوزه ورزش به وجود آمده است، عنوان کرد: در گذشته ورزشکاران ملجأ و پناهگاه مردم به شمار می‌رفتند و افراد در مشکلاتی که برایشان به وجود می‌آمد به آنها مراجعه می‌کردند؛ در واقع آنها الگوهای اخلاقی و تربیتی جامعه هم بودند و همگان از آنها به عنوان الگو و اسوه‌ای نامدار یاد می‌کردند.

وی ادامه داد: لازم است ورزشکاران در کنار محبوبیت ورزشی خود، از نظر اخلاقی هم اسوه و نمونه باشند و برای این کار باید همان فرهنگ گذشته پهلوانی را در میان آنها ترویج کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر این جریان وجود داشته باشد ورزشکاران به مربیان اخلاقی جامعه هم تبدیل می‌شوند، بیان کرد: البته فرهنگ ورزش حرفه‌ای مطابق آنچه از غرب آمده، گاهی مشکلاتی به وجود می‌آورد چنانکه گاهی شنیده می‌شود در یک ورزشگاه در کشور دیگر، بر اثر نزاع چندین نفر کشته می‌شوند و این در حالی است که اصل ورزش برای سلامتی انسان‌ها بوده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم متذکر شد: آثار اینگونه خشونت‌ها تا سال‌ها در سطوح مختلف جامعه وجود خواهد داشت، اما اگر همه ورزش‌ها رنگ فرهنگ اسلامی بگیرند آنگاه بسیاری از این مشکلات اصلا به وجود نمی‌آید.

وی با تأکید بر اخذ نکات مثبت از فرهنگ غربی و زدودن آثار و نکات منفی آنها، یادآور شد: همانطور که یک فرد را می‌توان مسلمان کرد، مسلمان کردن یک کار و فعل هم امکان‌پذیر است و ورزش هم از جمله مواردی است که می‌توان قوانین و دستورات اسلامی را در آن کاملاً رعایت کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، علاوه بر اینکه در مورد ورزشکاران برنامه‌هایی را به مرحله اجرا درمی‌آورد باید تماشاگران را هم در نظر داشته باشد، بیان داشت: تنبیه و اعمال محرومیت تنها برای موارد حاد باید بکار بروند، درغیراینصورت اصل بر کار فرهنگی است و این امر می‌تواند مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کند.

این مرجع تقلید با تأکید بر حضور مربیان اخلاق در کنار مربیان ورزشی برای تربیت اخلاقی ورزشکاران، عنوان کرد: برای فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها هم استفاده کرد؛ کمیته اخلاق کاری بسیار مشکل اما در عین حال برکت دارد و اگر به وظایف خود به درستی عمل کند، برکاتش را هم خواهد دید.

وی در ادامه به مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها پرداخت و افزود: این کار لزومی ندارد و در عین حال به وجود آورنده مشکلات و مفاسدی هم هست؛ ضمن اینکه نباید هر کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند عیناً توسط ما هم تکرار شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه خطوط قرمزی داریم که ملزم به رعایت آنها هستیم، گفت: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها ضرورتی ندارد و با توجه به مفاسدی که در پی خواهد داشت، زنان می‌توانند مسابقات را از طریق تلویزیون تماشا کنند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر پرهیز از اصرار برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، توضیح داد: نباید مرعوب فرهنگ غربی شویم بلکه حفظ استقلال دینی، اخلاقی و مذهبی امری ضروری است.

وی در پایان به مسئله دستمزد بالای برخی بازیکنان فوتبال و نظرات مردم در این زمینه پرداخت و گفت: مردم در این زمینه سئوالات زیادی دارند و در مجموع این جریان آثار خوبی ندارد که ورزش به صورت یک تجارت درآید.

/انتهای متن/

درج نظر