اگر شاهزاده فرانسوی بسویت دست دراز کند…

آیت الله حائری شیرازی در مورد مسخ انسان و علت ها و چگونگی اش می گوید و هم در مورد این که چگونه ممکن است زنان مسخ شوند.

0

فرزانه حکمت/

چرا یک انسان بگونه ای مسخ می شود که بجای این که آرامش را در وجود همسرش جستجو کند، در سیگار جستجو می کند و چرا زنی بجای فرزند سگ را به آغوش می کشد؟
از وقتی انسان از انسان و زن ازمرد جدا شد، سیگار کشیدن رواج یافت و این که بجای این که زن به مرد آرامش بدهد، سیگار به او آرامش می دهد، نشانه مسخ انسان است.
البته برای درد، سیگار داروی معجزآسایی است . بچه ها گوش درد دارند دود سیگاررا در گوش آنها می دمند، تسکین می یابند. قانون درد این است که زهر آن را معالجه می کند. اطبا می گویند دارو زهریست که در شرایط ویژه می تواند معالج باشد. زهرمار داروییست برای بعضی بیماری ها، زهر عقرب، زهر انگور، جوهر مورچه و … اینها زهرهایی هستند که در شرایط خاص داروهستند، سیگار وتریاک و هرویین و مرفین هم همین طور. موقع جراحی باید مرفین بکار برود. من وقتی جراحی کرده بودم به دکتر التماس می کردم بگذارید درد بکشم ولی به من مرفین نزنید. چون وقتی مرفین به بدن تزریق می شود، آدم احساس می کند دیگر خودش نیست. این خطرناک است. بعضی امور برای انسان مثل مرفین است . آدم را از خودش دور می کند. سیگاری که عادت می شود و سگی که بجای بچه در آغوش گرفته می شود، مثل همان مرفین آدم را از خودش دور می کند و نهایتا مایه مسخ انسان می شود.

وقتی زنی مسخ می شود
زنی که دنبال مستقل شدن است اما تبدیل به ملعبه می شود، عملا مسخ شده است. هر کس هم زن را به این سمت سوق دهد، به این مسخ کمک کرده است.
در پارک وین مرد درشت هیکلی را دیدم که زنی را مثل یک بچه روی زانویش نشانده بود. واقعا این کار در یک جای عمومی زیباست؟ این کار در داخل خانه وچهاردیواری آن زیباست اما درملا عام یک نوع برهنگی است که برای یک زن مایه ضعف وعجز است . چون ما این بُعد جنسی زن را درمعرض دید افراد قرارداده ایم، ضعفی است که به مسخ او می انجامد. خیلی مسائل هست که در بعضی شرایط زیباست ولی در بعضی وقت ها زشت حساب می شود.
اگر منظره ای را در جایگاه خودش قراربدهید، با سایه و روشن مناسب، خیلی زیباست، اما در زاویه دیگر ممکن است بی معنا یا زشت جلوه کند.
من درسال های پیش از انقلاب که زندانی بودم باید حمام عمومی را با اجازه می رفتیم. آنجا آقایی بود که کاملا برهنه به حمام می آمد و اصلا رعایت نمی کرد. استدلالش هم این بود که می گفت آنچه من دارم، همه دارند، پس هر کس هم ببیند، زشت نیست! در حالی که ما می گوییم واقعا این طور نیست. قرآن فرموده که حتی آدم و حوا هم که در بهشت که بودند، با برگ خودشان را می پوشاندند.

توصیه چارلی چاپلین به دخترش
چارلی چاپلین در نامه ای به دخترش عنوان می کند:
وقتی با تاکسی به محل اقامتت می روی، از وضع راننده بپرس شاید برای زایمان زنش پول لازم داشته باشد. دراین موارد تو هر چه خرج کنی من بیلانی از تو نمی خواهم ولی برای خرج های خودت نه.
از نظر او در فکر دیگران بودن وبرای دیگران ارزش قائل شدن مهم است.
بعد می گوید که اگر شاهزاده فرانسوی هم بخواهد بسویت دست دراز کند وحتی به ناخنت دست بزند، نباید اجازه بدهی.
یعنی او برای دخترش این طورارزش قائل است.
بعد این هنرپیشه کمدی می گوید: من بسیاری انسان ها را خنداندم ولی به همین اندازه هم گریستم.
چارلی چاپلین می داند که انسانی که خنده می خواهد، به گریه هم نیاز دارد . کسی که برای ظلم و تعدی به انسان ها گریه می کند، انسان است و این نیاز انسان است که به مظلوم کمک کند و قدم بردارد. کسی که گریه انسان را تعطیل می کند یک بخش مهم وجودیش را حذف و مسخش کرده است. همان طور که اگر خنده انسان را از او بگیرند مسخ شده است .

تفریح و لذت هم مهم است
از امام صادق(ع) روایتی به این مضمون شده که تو برای معاش و معادت کار می کنی، خوب است اما این کار را با ساعت تفریح و لذت باید همراه کنی تا سر پا باشی.
امام راحل در 87 سالگی برای خودش تفریح داشت. غزل دارد که حروف اول ابیاتش می شود “علی کوچولو”و این برای یک انسان 87 ساله تفریح است و از آ ن لذت می برد.
ادامه دارد…

قسمت سوم: سگ جای فرزند را می گیرد

/انتهای متن/

درج نظر