صفات ثانویه جنسی

از دکتر ابراهیم فیاض مردم شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران پیش از این در مورد رابطه دو جنس مطلبی به نقل از مجله پنجره آوردیم. در این قسمت در مورد صفات ثانویه جنسی در جوانان می گوید.

3

سرویس اجتماعی به دخت/

نکته مهم دیگر در ارتباط با جوانان این است که جوانان با يكديگر متفاوت هستند؛ یعنی صفات ثانویه جنسی دو چیز مختلف در جوانان ایجاد می‎کند: یکی در جهت فاعل بودن‏شان است؛ یعنی فعالیت جوانان پسر به‎شدت زیاد می‎شود.

 این حالت، خاصیت به‎شدت فعال دارد و به‎دنبال تعرض و فاعليت است؛ یعنی به یکباره، همان پسر مهربان دیروز جواني پرخاشگر و به‎شدت حریف‎طلب می‎شود و این حالت پرخاشگری در او باعث می‎‎شود که با والدین خود بر سر مسائل معمولی و جزئی بي‏ارزش، كه قبلا درباره آن‏ها هیچ واکنشی نشان نمی‎داد، بحث و دعوا ‎کند. بدين ترتيب، کودک آرام و مهربان دیروز یک‎باره پرخاشگر و نظرمحورطلب می‎شود. در این مرحله، او پرخاشگر می‎شود و بلافاصله این مشکلات را به خانواده انتقال می‎دهد و خانواده را تحریک می‎کند و به خود شوک وارد می‎کند. این حالت در خانواده‎ای که اولین جوان خود را تجربه می‎کند، بیشتر نمایان است. حتي اگر والدین تعلیم دیده باشند، باز این حالت‎‎ها وجود دارد و نمی‎توان به‎طور قطع از آن‎ها پیشگیری کرد؛ چون تمام روابط اجتماعی‎شان عوض می‎شود. در این مرحله است که بحث‎‎های مهمي پیش می‎آید مبني بر اين‏كه چگونه این جوانان را تعليم داده و تربيت كنيم. بعضی از خانواده‎‎ها به‎شدت مدرن شده‎اند و بیش از حد به حرف‎‎ها و خواسته‎‎های نوجوان و جوان خود گوش فرا می‎دهند و به‎شدت آنان را قدرت‎طلب بار مي‏آورند. نتيجه آن مي‏شود که دیگر نمي‏توان قدرت‎طلبی و تأمین خواسته‎‎های این جوان را تحمل کرد. در این زمان بی‎تعهدی و بی‎مسئولیتی باعث می‎شود که انسانهای بی‎اراده و بی‎اعتماد به نفس و تنبل تربیت شوند که غالبا، به راحتی، به‎سمت اعتیاد کشیده می‎شوند و خودکشی می‎کنند و حتی به سهولت مرتكب قتل و جرم می‎شوند و تخلف‎‎هایی را که در جامعه مي‏بينيم، این‎گونه افراد انجام مي‏دهند. بي‏توجهي به قانون و تخلف و…، در این گروه از جوانان وجود دارد. اخیرا نيز تجاوز به دیگران از این افراد سر می‎زند. به هر حال، مسائل و مشکلات مختلفی در این زمینه وجود دارد که به بحث جداگانه‎ای نیاز دارد.

دکتر ابراهیم فیاض/انتهای متن/

نمایش نظرات (3)