افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس از طریق سهمیه بندی جنسیتی منطقی نیست

یک کارشناس امور زنان گفت: افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس نباید به شیوه سهمیه بندی جنسیتی باشد چرا که سهمیه بندی جنسیتی صرفا منجر به افزایش کمی تعداد نمایندگان زن در مجلس می‌شود.

0

سهیلا قماش چی  در مورد طرح‌های افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت حضور و مشارکت زنان در پارلمان‌های مختلف دنیا لازم است که ما هم برای افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی کشورمان اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: اما این دلیل نمی‌شود که چون در برخی کشورها تعداد نمایندگان زن آنها زیاد است بخواهیم به دنبال آن باشیم که تعداد نمایندگان خانم را در مجلس افزایش دهیم.

قماش چی اظهار داشت: افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس نباید به شیوه سهمیه بندی جنسیتی باشد و معتقد هستم که سهمیه بندی جنسیتی صرفا منجر به افزایش کمی تعداد نمایندگان زن در مجلس می‌شود در حالیکه باید افزایش کیفی حضور زنان در مجلس مد نظر باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید این فرهنگ را در کشور ارتقا دهیم که زنان تا جایی که برایشان مقدور است افرادی که توانمندی حضور در مجلس و پذیرش مسئولیت را دارند داوطلب شوند و جامعه نیز به این باور برسد که حضور زنان در مجلس ضروری است تا مردم به آنها رأی دهند.

این کارشناس امور زنان خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم در مجلس نهم، 9 نماینده زن حضور دارد و باید تلاش کنیم که تعداد نمایندگان در مجلس دهم به 12 نفر برسد اشتباه است، در مجلس پنجم 16 نماینده زن و در مجلس ششم و هفتم  هر کدام 13 نماینده زن داشتند و هم اکنون این تعداد کم شده است افزایش و یا کاهش تعداد نمایندگان زن به آمادگی یا عدم آمادگی زنان برای پذیرش مسئولیت بستگی داشته است.

قماش چی افزود: سهمیه بندی منطقی نیست و باید بر روی ضرورت وجود زنان در مجلس تأکید و فرهنگ سازی کنیم و آن طرف هم فرهنگ عمومی را به سمتی هدایت کنیم که جامعه فرهنگ حضور زنان در مجلس را بپذیرد.

وی افزود: بررسی موارد قانونی به قدری سخت و پیچیده است که تنها با حضور مردان نمی‌توان برخی از این مواد را بررسی کرد و برخی موضوعات حسا‌س‌تر و دقیق‌تر است و باید زنان با نگاهی متفاوت به آنها بپردازند، لازم است تصویب این مواد تلفیقی از هر دو نگاه باشد تا در قوانین جنبه‌های مختلف زنانه و مردانه مورد بررسی قرار بگیرد تا جامع‌تر و کامل‌تر شود و می‌توان گفت در بسیاری از قوانین اگر زنان حضور نداشته باشند شاید قوانین کامل نباشد.

منبع: فارس / انتهای متن/

درج نظر