نقاشی را یاد بگیریم

شاید تکنیک سیاه قلم در بین همه ی تکنیک ها ی نقاشی از همه قدیمی تر باشد؛ تکنیکی که در آن به صورت کلی یک رنگ بیشتر کاربرد ندارد و آن هم رنگ سیاه است.

0

فاطمه قاسم آبادی/

سیاه قلم قدیمی ترین تکنیک نقاشی

 در تکنیک سیاه قلم که امروزه طرفداران خاص خود را دارد چند اصل بسیار مهم وجود دارد که عبارت اند از :

– طراحی

-شناخت ابزار

-انتخاب تکنیک مورد نظر

– تمرین

طراحی پله اول نقاشی

در مورد طراحی که مهم ترین اصل همه ی تکنیک های نقاشی است باید به صورت کلی این مطلب را بیان کرد که آشنایی با الفبای طراحی :

خط ، سطح و حجم ، با هدف شناخت تناسبات از اهمیت زیادی برخوردار است. هر چه طراح ، طرح های قوی تری بکشد با استفاده از این توانایی می تواند در هر تکنیکی ، به خصوص سیاه قلم پیشرفت سریع تری داشته باشد.

البته گاهی اوقات هنرجویان سریع تر از زمانی که باید، این مرحله را پشت سر می گذارند و وارد تکنیک مورد نظر خود می شوند که همین امر باعث می شود در مدت زمان کمی متوجه ضعف خود در حوضه ی طراحی شده دوباره به پله ی اول برمی گردند.

در کل طراحی جزو پله هایی از نقاشی است که حتی استادان بزرگ هم آن را هرگز رها نمی کنند و مدام سعی در تمرین و تکرار آن دارند.

شناخت ابزار

امروزه ابزار سیاه قلم تنوع زیادی پیدا کرده است. زمانی زغال، مداد طراحی ، ابزار اصلی به حساب می آمدند. اما امروزه استفاده از مدادهای کنته ، قلم مو های مخصوص ، پودر زغال در رنگ های متنوع و پاک کن های شارژی و….در سیاه قلم به زیبایی و طبیعی تر شدن این تکنیک کمک بسیار زیادی کرده است.

5

6

***1،2

انتخاب تکنیک

انتخاب تکنیک در سیاه قلم ارتباط مستقیمی به شناخت انواع این تکنیک ها و میزان علاقمندی خود هنرجو دارد.

برای مثال در تکنیکی مثل مداد طراحی، ابزار شما یک یا چند عدد مداد طراحی بیشتر نیست منتها در این تکنیک باید از هاشورهای بسیار ریز و گاهی درشت استفاده شود که این امر زمان و دقت زیادی می طلبد.

در عکس های زیر دو نمونه از کار با مداد طراحی با استفاده از حاشور ریز و درشت را مشاهده می کنید:

1

2

***

3،4،5

مداد کنته و پودر زغال

در این تکنیک خلاقیت ها و نوآوری های بسیاری به وجود آمده است و استفاده از امکانات جدید و کارآمدی که روز به روز در این تکنیک استفاده می شود مدام به زیبایی کارهای این تکنیک می افزاید.

3

4

***

6،7،8

تمرین

شاید مهم ترین عامل در پیشرفت در کلیه ی تکنیک های نقاشی، تمرین باشد. به اعتقاد بیشتر استادان نقاشی تمرین و پشتکار به قدری مهم است که گاهی اهمیت آن بیشتر از استعداد ذاتی است ، البته باید به این نکته توجه داشت که انتخاب تکنیکی که هنرجو در استعداد بیشتری دارد موجب امیدواری و دلگرمی برای تمرین و تکرار بیشتر است. پس بهتر است هنرجو با شناخت درست از علایق و توانایی خودش بهترین و مناسب ترین تکنیک را انتخاب کند، تا به پیشرفت بیشتری دست پیدا کند.

ادامه دارد…

/انتهای متن/

درج نظر