تهیه اطلس شیوع انواع آسیب‌های روانی اجتماعی دختران

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان ریاست جمهوری از تهیه اطلس شیوع آسیب‌های روانی اجتماعی دختران دوره دوم متوسطه در 8 استان کشور خبر داد.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، اطهره نژادی  گفت: توسعه و رشد در ابعاد اجتماعی اقتصادی و فرهنگی نیازمند نسلی پویاست که از منظر روانی، جسمانی و اجتماعی در سلامت کامل بوده و حداکثر همنوایی را با ارزش‌‌ها و هنجارهای آن جامعه داشته باشند.

خبرگزاری فارس: تهیه اطلس شیوع انواع آسیب‌های روانی اجتماعی دختران

وی ادامه داد: یکی از مهمترین نهادهایی که می‌تواند به همنوایی افراد با هنجارها و نیز پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی اجتماعی کمک شایانی کند نهاد آموزش و پرورش است که اگر این نهاد نتواند به درستی نقش خود را در رابطه با کودکان امروز و نوجوانان ایفا کند هزینه‌های هنگفتی بر جامعه تحمیل می‌شود.

نژادی افزود: آسیب‌های روانی اجتماعی امری تصادفی نیستند بلکه امری قانونمند بوده و این قانونمندی ریشه در تاریخ، نظام روان شناختی اجتماعی جامعه نظام شخصیتی افراد و امثال آن دارد بنابراین این آسیب‌ها پدیده‌هایی واقعی، متغیر، قانونمند، قابل کنترل و پیشگیری هستند.

وی اظهار داشت: امروزه متخصصان پیشگیری بر این باورند که مدارس به دلایل مختلف مناسب ترین مکان برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آسیب‌های روانی اجتماعی محسوب می‌شوند لذا بی‌توجهی به امکان خطر شیوع انواع آسیب‌های اجتماعی در مدارس سبب خواهد شد که در چنین وضعیتی مدرسه و جامعه قادر نباشند به کارکردهای اصلی خود بپردازند و در نهایت جامعه و خانواده‌ها دچار آشفتگی می‌شود.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان ریاست جمهوری ادامه داد: در همین راستا پژوهش آسیب شناسی روانی اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه، که مجری آن اداره کل تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش است، آغاز شده است. این برنامه به استناد ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه ارتقای سلامت و به منظور انجام پیمایش‌های اختصاصی گروه‌های در معرض خطر بالا اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: اهداف کیفی این پروژه عبارت است از شناسایی آسیب‌ها و تهیه امکانات مورد نیاز جهت ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره‌ای به دانش‌ آموزان دختر در معرض خطر، شناخت موانع و آسیب‌های موجود در فرآیند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره تربیتی و تحصیلی به دانش آموزان دختر در معرض خطر، پیشنهاد الگوی مناسب جهت ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره‌ای به این گروه از دانش آموزان بر اساس نتایج آسیب شناسی و موانع موجود، تعیین انواع آسیب‌های روانی اجتماعی و علل و انگیزه‌های پیدایی آنها و نیز بررسی شخصیت و ویژگی‌های جسمانی روانی فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان گروه هدف و تعیین ارتباط میان ویژگی‌های جمعیت شناختی و بروز آسیب‌های روانی اجتماعی در دانش آموزان دختر گروه هدف از جمله اهداف کیفی این پژوهش است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان ریاست جمهوری ادامه داد: تهیه یک گزارش تحلیلی جامع از انواع آسیب‌های روانی، اجتماعی شناسایی شده و شیوع آنها در کل دانش آموزان دختر دوم متوسطه در مناطق تحت پوشش از دیگر اهداف این پروژه است.

نژادی افزود: هدف نهایی آن تهیه اطلس شیوع انواع آسیب‌های اجتماعی روانی دانش آموزان دختر به تفکیک دانش آموزان تحت پوشش است که در مرحله نخست در 8 استان سیستان و بلوچستان خراسان شمالی، جنوبی رضوی اصفهان چهارمحال بختیاری یزد و کرمان اجرا می‌شود و هم اکنون این پروژه آغاز شده است.

وی اظهار داشت: نظارت و ارزشیابی این پروژه در سطح ملی و استانی همزمان توسط نمایندگانی از دولت و سازمان‌های مردم نهاد فعال در موضوع روانی اجتماعی دختران انجام خواهد شد.

/انتهای متن/

درج نظر