پیگیری قوانین مجلس در موضوع اشتغال زنان معطل است

فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گله مند است که طرح‎‌‌های دورکاری زنان شاغل و کار بانوان در منزل که به تصویب مجلس رسیده، از طرف معاونت زنان ریاست جمهوری که باید بخشی از دغدغه‌هایش پیگیری این قوانین باشد، پیگیری نمی شود.

1

فرشته میرزا/
فاطمه آلیا در پاسخ به این پرسش که آیا ساعت کاری بانوان در حال حاضر متناسب با سبک زندگی ایرانی-اسلامی است یا خیر، به خبرنگار به دخت گفت: قانون نظام جمهوری اسلامی و اندیشه‌های حضرت امام (ره) و منویات مقام معظم بر اشتغال زنان صحه گذاشته اند؛ اما دو شرط اساسی را لازمه اشتغال زنان در جامعه اسلامی مطرح کرده‌اند.

این نماینده مجلس، حفظ و صیانت از بنیان خانواده و ملاحظه بر رعایت مرز محرم و نامحرم را دو شرط لازم برای اشتغال زنان در کشور دانست و افزود: بانوان متعهد و خانواده دوست به دنبال فعالیت در عرصه اجتماعی هستند، اما ساعت کاری بانوان و آقایان کاملاً مساوی است، این موضوع با عدالت فاصله دارد.
این کارشناس افزود: سه دیدگاه اصلی در مسئله اشتغال بانوان وجود دارد؛ عده‌ای معتقد هستند اگر خانم‌ها با شرایط مالی و زمانی شغلشان مشکل دارند، اصلاً نباید کار نکنند و در مقابل طیفی دیگر معتقدند که شرایط کاری زن و مرد باید از تمام جهات باهم برابر باشد.
وی دو دیدگاه مذکور را افراط و تفریط در برخورد با اشتغال زنان دانست و گفت: دیدگاه سوم و متعادل همان رویکرد مورد پذیرش اسلام و همان رویکرد عادلانه به این مقوله است؛ یعنی وقتی ما مفهوم «عدالت جنسیتی» را در مقابل مفهوم «برابری جنسیتی» در مجامع بین‌المللی مطرح می‌کنیم، باید این عدالت را در اشتغال زنان نیز به‌کار ببریم.

Aliya

آلیا با ابراز تأسف از اینکه هنوز این مفهوم عدالت، جدی گرفته نشده است، اظهار داشت: در گذشته اگرچه ساعات کاری زنان کمتر بود، اما بهره‌وری آن‌ها بسیار بیشتر بود. متأسفانه دولت فعلی تسهیلاتی را که برای خانم‌های شاغل وجود داشت و طبق آن بانوان دوساعت زودتر از آقایان از محل کار خارج می‌شدند، برداشته است.
این نماینده مجلس افزود: اگر شرایط زمانی اشتغال بانوان به گونه‌ای درنظر گرفته شود که این قشر جامعه در زمان حضور در محل کار دغدغه ذهنی منزلشان را نداشته باشند، دقت و تمرکز آن‌ها بر کارشان بیشتر می‌شود.

همه مقولات فرهنگی با خط کش اقتصاد محاسبه می‌شوند
این کارشناس ارشد علوم سیاسی با اشاره به اینکه اکنون نظر جامعه نسبت به زمان‌بندی اشتغال بانوان مثبت نیست، گفت: این نگاه مثبت نیست، چون به این مقوله فرهنگی نگاه اقتصادی وجود دارد.
وی افزود: باید بین دو تعریف «فرهنگ اقتصاد» و«اقتصاد فرهنگ» تمایز قائل شد، در حوزه فرهنگی نباید تمام مسائل را با عینک اقتصادی نگاه کرد؛ ما اکنون در حال پیگیری طرح کاهش ساعت کاری بانوان شاغل به‌صورت مقطعی هستیم اما همین طرح هم به دلایل اقتصادی، با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده است.
وی ادامه داد: این طرح به دنبال کاهش مقطعی ساعات کاری بانوانی است که دارای شرایط خاص (بیماری همسر، معلولیت فرزند، فرزند زیر شش سال و…) هستند و نباید به‌خاطر بار مالی از این مسئله فرهنگی به سادگی گذشت.

فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و کارشناس ارشد علوم سیاسی است. در کارنامه اجرایی خود 20سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش و ریاست فراکسیون حمایت از حقوق معلولان و ریاست کمیته حقوق بشر مجلس را دارد. در مورد قانون دورکاری زنان با او گفت و گو کرده ایم.

آلیا اضافه کرد: چندساعت تخفیف ساعت کاری به زنانی که به علاوه بر جامعه، حضور آن‌ها در خانواده هم نیاز است، ابعاد و اثرات فرهنگی خواهد داشت که نباید از این مزایا فقط به‌خاطر بار مالی گذشت.
امدادگر دوران دفاع مقدس، با انتقاد از اجرا نشدن بعضی قوانین مربوط به اشتغال بانوان از سوی دولت، بیان کرد: طرح‎‌‌های دورکاری زنان شاغل و مقوله کار بانوان در منزل را قانون کرده‌ایم اما متأسفانه دولت اجرا نمی‌کند و معاونت زنان ریاست جمهوری هم که باید بخشی از دغدغه‌هایش این مسائل باشد و عزم خود را بر پیگیری این قوانین استوار کند، متأسفانه این موضوع را پیگیری نمی‌کند.
وی تصریح کرد: دولت مجاز است زمینه دورکاری و مشاغل خانگی را فراهم کند و لازم نیست همه خانم‌های شاغل اداری ما سرساعت هشت صبح کارت بزنند و تا چهار عصر در اداره حضور داشته باشند؛ بلکه با همکاری و هماهنگی مدیران هربخش می‌توانند بخشی از کارشان را در منزل انجام بدهند و هفته‌ای یک یا دو روز برای تحویل کار و ارائه گزارش کار در ادارات حضور پیدا کنند.
آلیا در ادامه گفت: اجرایی شدن این قانون، علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی و امکانات کاری، کاملاً در مسیر تحقق سبک زندگی اسلامی در زمینه فعالیت‌های اجتماعی زنان خواهد بود.
جلب رضایت محافل بین المللی اصل است؟
فاطمه آلیا، با انتقاد از عملکرد خانم مولاوردی در معاونت زنان ریاست جمهوری گفت: خانم مولاوردی در جلسات هیئت دولت، باید اینگونه موارد را از وزرا مطالبه کنند، اما در این زمینه کم لطفی‌هایی انجام می‌دهد.
این نماینده مجلس با اشاره به اظهارات اخیر خانم مولاوردی درباره کاهش ساعت کاری بانوان، نیز گفت: اظهاراتی از قبیل مخالفت با کاهش ساعت کاری بانوان و مسائل اینچنینی، گاهی ژست‌های روشنفکری و گاهی انفعال است و باید ایشان به این پرسش پاسخ بدهند که نماینده زنان کشورمان در قوه مجریه هستند، یا نماینده سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران؟
آلیا در پایان گفت: نگاه ایشان بیشتر به سمت جلب رضایت محافل و مجامع بین‌المللی است و اگر کمی بیشتر بر مطالبات خانم‌ها در داخل ایران هم تمرکز کنند، شاهد اجرایی شدن قوانین اخیر مجلس در حوزه اشتغال زنان نیز خواهیم بود.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)