در حوزه تاریخ شفاهی زنان کم‎کاری شده است

یک پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی گفت: در حوزه تاریخ شفاهی و تدوین خاطرات نسبت به بررسی نقش زنان کم‎کاری شده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، مجتبی سلطانی احمدی کارشناس مسایل فرهنگی و پژوهش‎گر تاریخ انقلاب اسلامی اظهار داشت: در حوزه تاریخ شفاهی و تدوین خاطرات نسبت به بررسی نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی کم‎کاری شده است.

وی ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت همسر انقلابی و مؤمن شهید طیب حاج رضایی گفت: در تاریخ‎نگاری انقلاب اسلامی مبارزات زنان به خصوص در مبارزات فرهنگی مورد کم توجهی واقع شده است. به ویژه آن‎که حجاب اسلامی به عنوان نماد هویت اسلامی یکی از چالش‎های مهم رژیم پهلوی بود. علاوه بر این فعالیت‎های زنان در عرصه مبارزات مسلحانه و انقلابی نیز قابل توجه است.

نویسنده کتاب پژوهشنامه انقلاب اسلامی ایران گفت: حضرت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی کاملا به نقش حیاتی زنان در پیش‎برد و پیروزی نهضت اسلامی واقف بودند.

وی افزود: حبیب انقلاب مرحوم حبیب‎الله عسکراولادی نقل می‎کنند که وقتی امام خمینی به ایران تشریف آوردند از جمله نخستین تصمیمات ایشان ملاقات با زنان در مدرسه علوی بود.

این نویسنده ادامه داد: در یکی از ملاقات‎ها که با حضور فراوان زنان انقلابی برگزار شد یکی از آقایان علما به امام گفت بهتر نیست ملاقات خانم‎ها را به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات متوقف کنید؟ امام با خشم به ایشان نگاه کردند و فرمودند: «خیال می‌کنید اعلامیه‎های بنده و شما شاه را بیرون کرد؟ شاه را همین زن‎ها بیرون کردند».

وی افزود: مرحوم آیت‎الله محیی‎الدین انواری می‎گفتند یک بار از امام خمینی سئوال کردم خانم‎ها وقتی می‎خواهند در راه‎پیمایی شرکت کنند، باید از شوهران‎شان یا پدرهای‎شان اجازه بگیرند و برخی از آنها اجازه نمی‎دهند. حکم چیست؟ امام فرموده بودند راه‎پیمایی‎هایی که توسط علما اعلام می‎شود، حکم امر به معروف و نهی از منکر را دارد و مثل نماز و روزه واجب است و کسی حق ندارد آن را منع کند. در واقع امام خمینی با این فتوا زمینه حضور زنان را به عنوان کلید پیروزی در راه‎پیمایی‎ها فراهم کردند و قفل بسته‎ای را گشودند.

نویسنده کتاب نامۀ نیمه خرداد گفت: در چند ماه گذشته تاکنون چند نفر از بانوان شاخص کشورمان از جمله حاجیه خانم صدیقه امانی، مادران رؤسای جمهور فعلی، سابق و اسبق، همسر آیت‎الله احمد جنتی، خواهر بزرگ مقام معظم رهبری و همسر شهید طیب حاجرضایی به رحمت خدا رفتند. متآسفانه با پیگیری‎هایی که بنده انجام دادم طرح جامع تاریخ شفاهی درباره عموم این بزرگواران صورت نگرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاریخ شفاهی به دلیل ماهیت جزئی‎نگر می‎تواند مکمل خوبی برای اسناد تاریخی باشد. به ویژه آنکه از طریق گفت‌وگو با زنان مبارز و یا زنان همراه و هم‎دوش با مبارزان انقلابی می‎توان اطلاعات مفیدی درباره مناسبات داخلی و خانوادگی مبارزان انقلابی و همچنین مسائل اجتماعی به دست آورد.

/انتهای متن/

درج نظر