دهان خوش بو

بوی خوش دهان و رفع بوی بد آرزوی افراد زیادی است. عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند. شاید بتوان گفت که مهم ترین عامل موثر بهداشت دهان و دندان است. در این جا چند سوال شايع و جواب را مرور می کنیم.

0

سرویس سلامت به دخت؛ دكتر شريفه جعفري/

 1- آیا خوردن سیب و پرتقال دهان را خوش بو می کند؟
اگر میوه و سبزی جات بیشتری بخورید، بوی بد دهان کم می شود. چون میوه و سبزی جات حاوی آب فراوانی هستند، دهان را مرطوب و از بوی بد جلوگیری می کنند. بزاق دهان هم یک وسیله طبیعی برای تازه کردن هوای بازدم است.
2- بعضی سیر نمی خورند چون معتقدند بوی سیر در دهان می ماند. بعد از مسواک و شستن دهان با دهان شویه، باز هم بوی سیر می ماند؟
وقتی سیر هضم می شود،ماده ای که بوی سیر را ایحاد می کند جذب شده و وارد جریان خون می شود. این ماده از طریق ریه دفع می شود و چون با هوای بازدم خارج می شود؛ دهان بوی سیر می گیرد. مسواک و دهان شویه فقط به طور موقت این بو را پنهان می کنند.
3- آیا در چای سبز ماده ای برای رفع بوی بد دهان وجود دارد؟
بعضی معتقدند، پلی فنول ها که آنتی اکسیدان بوده و در چای سبز وجود دارند از بوی بد دهان جلوگیری می کنند.
4- وقتی از نخ دندان استفاده می کنیم، طول آن را چقدر بگیریم؟
دندانپزشکان توصیه می کنند که طول نخ دندان را حدود 45 سانتی متر (18 اینچ) بگیریم. دو سر نخ را به انگشتان میانی و یا اشاره دو دست می پیچیم. به راحتی بین دندان ها را نخ می کشیم. بعد از این که با نخ دندان مواد به جا مانده بین دندان ها را جدا کردید حتما دهانخود را بشویید تا این مواد شسته و خارج شوند.
5- اگر هر روز مسواک بزنیم و از نخ دندان استفاده کنیم، بوی بد به سراغمان نخواهد آمد؟
علل دیگری هم می توانند سبب بوی بد دهان شوند. مثل عفونت لوزه ها و یا دستگاه تنفسی، دیابت و یا حتی بیماری کبد یا کلیه. اگر دندانپزشک علتی در دهان شما پیدا نکرد باید به دنبال علت های دیگر بروید.
6- خوردن غذاهایی مثل همبرگر و بیفتک بوی دهان را بدتر می کنند؟
به طور کلی گوشت قرمز می تواند بوی دهان را بدتر کند. بقایای غذاهای پروتئینی مثل گوشت و حتی پنیر در دهان و دندان می تواند در بوی دهان موثر باشد.
7- آیا بزاق در بوی دهان موثر است؟
بزاق به شستشوی دهان و خارج کردن مانده های غذا کمک می کند. اگر بزاق کم باشد دهان خشک می شود. بقایای غذا در دهان مانده و بوی بد ایجاد می کند.
8- آیا داروها در بوی دهان موثرند؟
داروهای زیادی موجب خشکی دهان می شوند. ترشح کم بزاق باعث می شود باکتری ها رشد کرده و بوی نامطبوعی ایجاد کنند.
9- آیا لوزه ها در بوی بد نقش دارند؟
ورم و عفونت لوزه ها با گلودرد، تب و اختلال بلع همراه است. چرک حاصل از عفونت که روی لوزه را می پوشاند و همین طور سنگ لوزه ها که در اثر رسوب مواد روی منافذ و کریپت لوزه ایجاد می شود می توانند موجب بوی بد دهان شوند.
10- آیا کسانی که دندان مصنوعی دارند هم، دچار بوی بد دهان می شوند؟
کسانی که دندان مصنوعی دارند باید هر شب آن را مسواک بزنند و بعد هم در طول شب در مایع ضدعفونی کنند بگذارند. اگر دندان مصنوعی را تمیز نکنند، مواد غذایی در بین شیار دندان ها باقی مانده و موجب رشد باکتری ها و ایجاد بوی بد دهان می شوند.
11- آیا لثه ها در بوی دهان موثرند؟
التهاب لثه می تواند با بوی بد دهان توام باشد. در این بیماری، لثه خونریزی می کند، دهان همیشه بوی بد می دهد و لثه به تدریج از دندان پایین تر آمده و به عبارتی دندان ها لخت و فاصله دار می شوند. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود به راحتی درمان می شود. اما در صورت پیشرفت بیماری، درمان جراحی خواهد بود.
/انتهای متن/
درج نظر