هویت زن ایرانی کو؟

مترو، مثل نمایشگاهی است که می توان در آن اجناس تازه به بازار رسیده را یافت. نمایشگاه رایگانی که همه روزه دایر است .بيشترکالاهایی که در مترو، به خصوص در واگن بانوان، عرضه می شود، ویژه ی زنان است كه در این واگن ها، به سهولت و با قیمت ارزان ترمي توان یافت.

2

سرویس اجتماعی به دخت؛منیژه جانقلی/

مترو، مثل نمایشگاهی است که می توان در آن اجناس تازه به بازار رسیده را یافت. نمایشگاه رایگانی که همه روزه دایر است .بيشترکالاهایی که در مترو، به خصوص در واگن بانوان، عرضه می شود، ویژه ی زنان است  كه در این واگن ها، به سهولت و با قیمت ارزان ترمي توان  یافت. از لوازم آرایشی و تزئینی گرفته تا تکه موهای مصنوعی مخصوص پشت و جلوي سر که دختر خانم ها علاقه ي زيادي  به آن دارند!

تمام کسانی که گذرشان به مترو می افتد، با این قبیل اجناس آشنایی دارند و شاید جزو خریداران آن هم باشند؛ اما چیزی که اخيرا نظرم را جلب کرده، زیورآلاتي ست كه تازه به  این بازارآمده. بدلیجاتی که مورد استفاده ی آن بیشتر در کشورهای افریقایی است. حلقه هایی که بدون نیاز به سوراخ کردن روی بینی یا لب قرار می گیرند یا زیورآلاتی  که در اروپا و امریکا فقط زنان ويژه از آن ها استفاده می کنند.

کاش فروشنده هایی که این اجناس بدلی را به فروش می رسانند، می دانستند كه با چه بهای ناچیزی فرهنگ کشورشان را به فروش می رسانند و فرهنگ دیگر کشورها را جايگزين آن می کنند. یک روز فرهنگ امریکایی! یک روز اروپایی! یک روز چینی و سرآخر آفریقایی! یعنی هویت زن ایرانی تا این حد کمرنگ شده؟ آیا زن ایرانی هیچ چیز از خود ندارد که به شكل زن افريقايي در بيايد؟ آیا افریقایی ها یا اروپایی ها حاضرند به همین راحتی آداب ما را بپذيرند؟

چه کسانی مسبب  این وضع است و باید در این مورد پاسخگو باشد؟

 سازندگان این قبیل کالاها، که به دنبال بازاریابی جهانی هستند و کشورهایی مانند ایران را سیبل خود قرار داده اند؟

 واردکنندگانی که فقط به منفعت مالی خودشان فکر می کنند؟

مسئولینی که نظارتی بر کالاهای وارد شده به کشور ندارند؟

مسئولین فرهنگی ای که احساس نمی کنند، جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد و البته اقداماتی هم در این مورد انجام نمی دهند؟

فروشندگان مترو که نیاز به درآمد دارند؟

مسئولین مترو که نظارت دقیقی بر نوع کالاهایی که در مترو عرضه می شود، ندارند؟

یا خریداران جوانی که از تمام این تغییر فرهنگ ها بی اطلاعند و فقط در پی زیبایی های کاذب این زیورآلات هستند؟

و در آخر شما بگویید، به عنوان یک زن، به عنوان یک دختر ایرانی، وقتی تمام دنیا دست به دست هم داده اند تا فرهنگ و هویت واقعی زن ایرانی را تغییر دهد آيا كسي جز خود دختران و زنان ما مي توانند مانع آن ها بشوند؟

/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)