گزارش 40 روزه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

جاری سازی نگرش جنسیتی در برنامه ششم توسعه از برنامه‌های آتی معاونت امور زنان

0

سرویس خبر به دخت/

در حالی که وزارتخانه‌های مختلف دولت یازدهم گزارش 100 روزه عملکرد خود را ارایه داده‌اند ولی با توجه به تاخیر در معرفی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، گزارش این بخش از دولت محدود به 40 روز اخیر است که از مهمترین آن به اقدام برای تدوین چارچوب اولیه برنامه چهار ساله حوزه زنان و خانواده و برنامه ریزی جهت جاری سازی نگرش جنسیتی در برنامه ششم توسعه کشور می‌توان اشاره کرد.

در بخش اول گزارش 40 روزه معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با عنوان «آنچه تحویل گرفته‌ایم»آمده است: الف – گزارش عملکرد مرکز امور زنان و خانواده

١- پیشینه

هسته اولیه کمیسیون های امور بانوان در سال 1368در وزارت کشور و به صورت آزمایشی در فرمانداری قم تشکیل شد و به دنبال آن کمیسیون‌های امور بانوان در سال 1369 در سراسر کشور شکل گرفت.

 در سال 1370، به پیشنهاد ریاست جمهوری وقت، آیت الله هاشمی رفسنجانی، تأسیس دفتر امور زنان زیر نظر رئیس جمهور در شورایعالی انقلاب فرهنگی، تصویب گردید. بر این اساس آیت الله هاشمی رفسنجانی، اولین حکم مشاور ریاست جمهوری در امور زنان را در تاریخ دهم آذر ماه 1370 به شهلا حبیبی اعطاء کرد و او را به عنوان رئیس دفتر امور زنان برگزید.

این دفتر فعالیت خود را با هدف ارتقاء و بهبود وضعیت زنان و ارتقای توانایی‌های آنان برای شکوفایی و تحقق استعدادهای خود در جهت تعالی و توسعه جامعه اسلامی سامان داد.

در سال 1377، دفتر امور بانوان نهاد ریاست جمهوری به استناد حکم رئیس جمهور وقت آقای خاتمی، به مرکز امور مشارکت زنان تغییر نام یافت و زهرا شجاعی به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور زنان و ریاست این مرکز انتخاب شد.

با روی کار آمدن دولت نهم، آقای احمدی نژاد در اولین اقدام، حوزه عمل این مرکز را به مرکز امور زنان و خانواده توسعه داد و طی حکمی در تاریخ 31 شهریور ماه سال 1384 نسرین سلطانخواه را به سمت مشاور خود در امور زنان و رئیس این مرکز منصوب کرد.

با استعفای نسرین سلطانخواه به علت عضویت در شورای شهر زهره طبیب زاده نوری از2 اسفند ماه سال 1384 و مریم مجتهد زاده از تاریخ 22 آذر ماه 1388 به سمت مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده منصوب شدند.

در تاریخ 4 خرداد ماه سال 1392 با تایید و امضای معاونت برنامه ریزی رییس جمهور دولت دهم چارت جدید مرکز با نام معاونت امور زنان و خانواده تایید و به مرکز اعلام شده است.

در تاریخ16 مهر ماه سال 92 با حکم آقای روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شد.

2- رئوس فعالیت‌های انجام شده توسط مرکز سابق

– تدوین اسناد راهبردی متعدد

– سند طرح و برنامه یکپارچه امور زنان و خانواده (طوبی)

– سند تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده ( به عنوان برنامه کوتاه مدت مرکز)

– سند برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده (موضوع ماده 230 برنامه پنجم توسعه در 14 محور) بعنوان برنامه پنج ساله (سند برنامه جامع در مجموع 14 محور شامل 47 هدف، 97 راهبرد و 588 برنامه در قالب بسته‌های اجرایی همراه با تعیین تکالیف 39 دستگاه به عنوان مجری و همکار و برنامه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده نیز مشتمل بر 5 محور، 10 راهبرد، 62 سیاست اجرایی و 290 برنامه و اقدام اجرایی است که در جلسه سوم ستاد ملی زن و خانواده (مورخ 31/4/91) مصوب گردید.)

– هماهنگی و همسوسازی ملی

– اصلاح ساختارهای کلان و اجرایی مرتبط با امور زنان و خانواده

– ارزیابی و پایش عملکرد وضعیت زن و خانواده

– نظریه‌پردازی و پژوهش راهبردی و کاربردی.

– انجام طرحها و فعالیتهای اجرایی مانند الگوسازی، ترویج و نهادینه‌سازی مرکز

– طرح خانواده طراز اسلامی

– طرح ارتقاء فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی

– طرح استیفای حقوق شرعی و قانونی زن و خانواده

– طرح ساماندهی و بهبود معیشت زنان و خانواده.

– همکاری و تعاملات

– همکاری با نهادهای دولتی

– همکاری با برخی نهادهای غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد همسو با رویکرد مرکز سابق

– تعاملات مردمی

– اطلاع رسانی

– تشکیل ستاد ملی زن و خانواده

در بهمن‌ماه سال ٨٥ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته ملی خانواده پیشنهاد گردید. این طرح پس از آن به عنوان کارگروه ملی خانواده در خرداد ٨٧ توسط هیئت وزیران تصویب گردید.

آیین نامه داخلی تشکیل ستاد ملی زن و خانواده در جلسه ١٩/٤/١٣٨٧ هیئت وزیران مطرح شد و با ٥ ماده و ١ تبصره به تصویب رسید.این ستاد در راستای تحقق اصل دهم قانون اساسی ایران، با هدف تقویت و تحکیم نهاد مقدس خانواده و پاسداری از قداست آن و استوار ساختن روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت ٨ وزیر و ١٠ نفر از روسای دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی فعالیت خود را آغاز کرد.

– تلاش در جهت ایجاد مرکز رصد وضعیت زنان و خانواده در کشور

– تلاش در جهت ایجاد تجمیع اطلاعات و آمار حوزه زنان و خانواده و تکمیل نقشه اطلس زنان

– تلاش در جهت شناسایی نیازهای اساسی بر اساس گزارشات ویژه و موردی در استانها با تمرکز بر تحلیل وضعیت موجود

– تلاش در جهت پایش عملکرد دستگاه های مجری برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی حوزه زنان و خانواده در بازه زمانی برنامه پنجم توسعه

– ارتباط مستمر با مسئولان، کارشناسان و دست‌اندرکاران دستگاه‌های مهم در عرصه زنان و خانواده

– تمایل به مطالعه و بررسی تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مستقیم و غیرمستقیم جریان‌های موثر بر زنان

– تمایل به ارزیابی و سنجش رضایت‌مندی ذی‌نفعان و گروه‌های هدف

– تمایل به برنامه‌ریزی به منظور دیده‌بانی و جریان‌شناسی بررسی روند شاخص های مهم حوزه زنان و خانواده

– تمایل به شناسایی بسترهای رشد جریان‌های فکری حوزه زنان

– تمایل به آینده پژوهی و پیامدسنجی فرهنگی و اجتماعی نظام خانواده در ایران

– تمایل به ایجاد و استقرار نظام شبکه‌ای و سازمان‌های موثر در حوزه زنان

انجام طرح‌های ملی اجرایی و عملیاتی

– طرح ملی رحمت

مخاطبان طرح را زنان خانه‌دار، دانشجویان، دانش‌آموزان، سربازان و کارگران تشکیل می‌دهند که از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و چاپ کتاب و توزیع آن اجرا گردید.

– طرح ملی مطلع مهر(این دوره به منظور آموزش زوج های جوان پیش بینی شده که این طرح در مرحله آزمایشی اجرا گردیده است).

– طرح ترمیم خانواده آسیب دیده(این طرح از طریق برگزاری جلسات مشاوره با زوجین متقاضی طلاق اجرا گردید).

– اقدامات انجام شده توسط مرکز برای تقویت، ترویج و تسهیل معیشت زنان و خانواده

– راه‌اندازی بنیاد توسعه تعاون و کارآفرینی زنان و خانواده

– تشکیل مرکز جامع توانمندسازی، اشتغال و کارآفرینی زنان و خانواده

– تلاش در اجرای طرح‌های حمایتی مختلف در زمینه کارآفرینی و اشتغال زنان

– تلاش در جهت همکاری‌های بین‌المللی

– سومین اجلاس وزرای زن کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی

– حضور فعال در اجلاس‌ها و مجامع تخصصی منطقه‌ای و بین‌المللی

– تشکیل ستاد هماهنگی برای حضور فعال در کمیسیون مقام زن

– مشارکت یا برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی- بین‌المللی

– تلاش در جهت همکاری با نهادهای غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد

– راه‌اندازی، تکمیل و به روز رسانی بانک اطلاعات اولیه سازمان‌های مردم نهاد زنان و خانواده

– برگزاری نشست‌های استانی مدیران عامل سازمان‌های مردم نهاد و مدیران فرهنگی همسو با اهداف مرکز

– سفرهای استانی

 

3- وضعیت مالی- اقتصادی

گزارش منابع مالی و اعتباری ازسال 87 در قانون بودجه سالانه یک بند از مواد بودجه به موضوع فعالیتهای ذیل مرکز اختصاص داشته است.

ردیف اعتبارات مستقل مرکز در سنوات گذشته بترتیب ذیل بوده:

 

حدود 49 درصد اعتبارات در سنوات متعدد صرف هزینه پرسنلی و امورپشتیبانی گردیده است.

بالاترین رقم اقدام برنامه‌ای مربوط به طرحهای پژوهشی با اختصاص 9 درصد اعتبار بوده است.

4- وضعیت منابع انسانی و چارت (نمودار) سازمانی

چارت جدید معاونت امور زنان و خانواده با لحاظ سه معاونت و 14 واحد سازمانی مستقل در خرداد ماه 1392 به تصویب دولت رسید و توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ گردید.

ب – تحلیل عملکرد

– عدم ثبات ساختار و ماموریت های امور زنان و خانواده که در هر دوره ی گردش دولت ها در این حوزه؛ ساختار و ماموریت های امورزنان ناگزیر تغییر کرده است.

– نبود بدنه کارشناسی قوی، کارا و بهره ور و تک جنسی بودن کارشناسان مرکز

– فقدان روشهای برنامه ریزی به روز از جمله نظام های کیفیت و تعالی (ISO, EFQM)

– بهره برداری ضعیف از فناوری اطلاعات و تکنولوژی مانند نداشتن اتوماسیون اداری و استفاده از روش مکاتبات سنتی

– نبود تعامل موثر با رسانه ها و اطلاع رسانی ضعیف از طریق سایت

– موازی کاری بسیاری از فعالیتها با سایر مراکز فعال زنان

– نامتناسب بودن بودجه مرکز با ماموریت سیاست گذاری و پیگیری اجرای برنامه ها و استفاده غیراثربخش از بودجه موجود

– تعامل ضعیف مرکز با دستگاه‌های موازی

– ضعف توان چانه زنی جهت استفاده از کلیه امکاناتی که نهاد ریاست جمهوری در اختیار زیرمجموعه قرار می‌دهد.

– حاشیه ایی بودن مسایل زنان برای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و در نتیجه نبود تعامل و همکاری موثر با مرکز بخصوص وزارت کشور در امور داخلی و استانها و وزارت خارجه در امور بین المللی

– نداشتن قدرت اجرایی مشاوران زن در وزارتخانه ها و دستگاه ها ودر مواردی حذف آنها از جریان تصمیم گیری و تصمیم سازی های سازمان مربوطه

– تقلیل مسایل حوزه زنان و خانواده به مسایل گروههای خاص و آسیب پذیر

– نگاهی به وضعیت موجود و آمار و اطلاعات قابل تامل درحوزه زنان و خانواده

اینک با گذشت چند دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، وقت آن رسیده است تا با بازخوانی وضعیت موجود زن ایرانی و شناسایی آسیب هایی که این وضعیت را تهدید می کند، میزان موفقیت و ناکامی قوانین، برنامه ها و سیاست ها، با بررسی کارشناسی و بیطرفانه مورد ارزیابی قرار گیرند.

نگاهی واقع بینانه به وضعیت موجود زنان و خانواده در کشور متولیان امور را در اتخاذ تصمیم به ادامه روند کنونی و یا تغییر رویکرد و روشها رهنمون می سازد. علیرغم تمامی تلاش ها، اقدامات ، فعالیت ها، طرحها و شعارها و حجم وسیع و گسترده مکتوبات، انتشارات و گزارشها امروز بنیان خانواده در ایران متزلزل تر از همیشه است و این نهاد مهم از جایگاه مطلوب و شایسته ای برخوردار نیست و دچار آسیب های نوپدید گردیده است. بدیهی است مدیریت صحیح این آسیبها – به دور از هر گونه مداخله گری در مسایل اجتماعی ونگاه قیم مابانه- می تواند در کاهش آن موثر باشد.

افزون بر عملکردی که تحویل این معاونت شده است آنچه که در شرایط موجود از وضعیت زن و خانواده و آسیبهای اجتماعی با آن مواجهیم و تحویل این معاونت شده است به شرح ذیل است:

– براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 تعداد جمعیت زنان 37.244.000 نفر (معادل 49.56 درصد) می باشد.

– زنان باسواد 81.05 درصد در مقایسه با مردان باسواد 88.39 درصد

– زنان دارای تحصیلات عالی 18.45 درصد از جامعه زنان باسواد، علیرغم افزایش ورودی 60 درصدی دختران نسبت به پسران به مراکز آموزش عالی

– زنان فعال به لحاظ اقتصادی12.6 درصد در مقایسه با 60.7 درصد مردان فعال در عرصه اقتصادی

– نرخ فعالیت زنان دارای تحصیلات عالی 35 درصد در حالی که نرخ فعالیت مردان دارای تحصیلات عالی 56 درصد می باشد.

– نرخ بیکاری مردان دارای تحصیلات عالی13.3 درصد در حالی که نرخ بیکاری زنان 35 درصد است.

– 30 درصد از جمعیت زنان را دختران هرگز ازدواج نکرده تشکیل می دهند.

-12.1 درصد خانوارها دارای سرپرست زن می باشند (طبق سرشماری 1390)

– افزایش نرخ طلاق از0.9 درصد در سال 1385 به 7 درصد در سال 1391

– کاهش 5 درصدی نرخ ازدواج در سال 1391

– کاهش سن مصرف کنندگان مواد مخدر به زیر 29 سال و گسترش مصرف آن در بین جامعه متأهلین

— زنان زندانی در کشور کمتر از 5 درصد از زندانیان در سراسر کشور در سال 1388

– اختصاص10.2 درصد از آمار مبتلایان به ایدز به زنان در حالی که46.1 درصد از آنان در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند.

– آلودگی به ویروس ایدز در میان 30 درصد از مبتلایان جدید و افزایش نگران کننده تعداد زنان بارداری که از همسرانشان این ویروس را گرفته اند.

– وضعیت خودکشی در بین زنان از نظر اقدام کننده حاکی از آن است که46.2 درصد در گروه سنی 18 تا 24 ساله،13.14 درصد در گروه سنی 25 تا 34 ساله،12.39 درصد 35 ساله و بیشتر9.24 درصد درگروه سنی 17 ساله و کمتر قرار دارند.

– عدم تناسب و توازن در دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی زنان

– کاهش 50 درصدی حضور زنان در شوراهای شهر و روستا

– کاهش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی

بخش دوم : اقدامات 40 روزه معاونت امور زنان و خانواده در دولت تدبیر و امید

با اینکه این معاونت حدود 60 روز دیرتر از بقیه حوزه ها فعالیتهای خود را در دولت تدبیر و امید اغاز کرده است در این مدت موارد ذیل را در دستور کار خود قرار داده است:

اهم فعالیت ها :

1- اقدام به آسیب شناسی وضعیت موجود زنان و خانواده در کشور با استناد به آمار صحیح و قابل اعتماد

2- اقدام به آسیب شناسی عملکرد و برنامه های متولیان امور زنان و خانواده

3- اصلاح و تکمیل ساختار تشکیلاتی و تدوین شرح وظایف معاونت امور زنان و خانواده

4- اقدام به تدوین پیش نویس برنامه سال1393 معاونت

5- اقدام به تدوین چارچوب اولیه برنامه چهار ساله حوزه زنان و خانواده

6- تدوین بودجه پیشنهادی سال 1393 معاونت و ارائه پیشنهادت مربوط به سایر مواد لایحه بودجه مرتبط با زنان و خانواده

7- اقدام به برنامه ریزی جهت جاری سازی نگرش جنسیتی در برنامه ششم توسعه کشور

8- دیدارها و تعاملات:

– مراجع عظام و ….

– دیدار با آیات و مراجع عظام در سفر یک روزه به شهر مقدس قم

– دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی

– دیدار با آیت الله هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری

– دیدار با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی

– دیدار با اعضای بیت امام راحل (ره)

– دیدار با جمعی از نمایندگان زن ادوار مجلس

– دیدار با اعضای کمیسیون انجمن‌های علمی ایران

– دیدار با رئیس فدراسیون و دختران مدال آور ووشو

– دیدار با مسئولان سابق و فعالان حوزه ورزش زنان

– دیدار با خانواده شهید انصاری، رایزن فرهنگی ایران در بیروت

– عیادت از مجروحان حادثه تروریستی اخیر در بیروت

– نهادهای مدنی، اساتید و صاحبنظران

– دیدار با اعضای شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش

– دیدار با دبیران کل احزاب زنان اصولگرا

– دیدار با اعضای ائتلاف اسلامی زنان

– دیدار با هیئت مدیره موسسه مطالعات و تحقیقات زنان

– دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن روزنامه نگاران زن ایران

– دیدار با دبیرکل و اعضای اتحادیه زنان کارگر

– دیدار با کمیته زنان جمعیت اسلامی وکلای دادگستری

– دیدار با اعضای هیئت موسس و هیئت مدیره بنیاد توسعه، تعاون و کارآفرینی زنان

– دیدار با اعضای موسسه بهار خرمشهر

– دیدار با مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به حوزه علمیه خواهران قم

– دیدار با رئیس شبکه ارتباطی سازمانهای غیر دولتی زنان

– – دیدار با خانم مرضیه دباغ

– دیدار با استاد منیره گرجی

9- حوزه بین الملل

– دیدار با رییس و معاون آژانس تخصصی جمعیت ملل متحد در ایران

– دیدار با سفیر آلمان در ایران

– دیدار با سفیر نروژ در ایران

10- ایراد سخنرانی:

– سخنرانی در نشست هم اندیشی آثار جنگ و خشونت های ناشی ار افراطی گری بر زنان و کودکان (در جمع قضات زن افغان) – انجمن حامی

– سخنرانی در کمیسیون انجمن های علمی ایران

– سخنرانی در پنجمین کنگره سراسری انجمن علمی سرطانهای زنان ایران تحت عنوان “سلامت زنان از منظر حقوق اجتماعی”

– سخنرانی در همایش “تحلیل یافته های سرشماری نفوس و مسکن در سال 90 “

11- انجام مصاحبه و تعامل با رسانه های گروهی

12- پیگیری و مذاکره، مکاتبه و کارشناسی

– پیگیری تغییر ساعت کار زنان در ادارات دولتی

– رفع مشکلات اجرایی قانون افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه

– پیگیری علت لغو بخشنامه دورکاری زنان از معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی رییس جمهور

– پیشنهاد تعیین تکلیف والدین شاغل در زمان تعطیلی مدارس در هنگام موارد اضطراری و آلودگی هوا به کمیته موارد اضطراری و پیشنهاد عضویت این معاونت در آن کمیته

– اقدام به اخذا استفتاء از مراجع عظام درخصوص تبصره ماده 27 قانون حمایت از کودکان بی سرپرست

– پیگیری اجرای بیمه زنان خانه دار از وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی

– مکاتبه با روسای دستگاه های اجرایی در خصوص هماهنگی در انتصاب مشاورین وزرا در امور زنان و خانواده در اجرای بخشنامه مورخ 1389 معاونت توسعه رییس جمهور وقت

– مکاتبه با شورای تحول اداری در خصوص اجرای مصوبه سال 90 موضوع انتصاب زنان حائز شرایط در پست های مدیریتی در دستگاه های دولتی

– ارائه گزارش لوایح و پیشنهادات حوزه اقتصادی و اجتماعی در اجرای مقاوله نامه 111 با همکاری واحد بین الملل به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی

– مکاتبه با دستگاههای اجرایی در خصوص تهیه گزارش کمیسیون مقام زن در موضوع اهداف توسعه هزاره و سند پکن + 20

– برنامه ریزی و هماهنگی جهت شرکت در اجلاس 58 کمیسیون مقام زن در اسفند ماه سال جاری

– ارتباط با سازمان های غیردولتی برای کسب گزارش فعالیت آنها در موضوع اهداف توسعه هزاره

– پیگیری موضوع لغو بخشنامه الزام دستگاه های اجرایی به ایجاد پست مشاور در امور زنان و خانواده و تکلیف دستگاه ها در بررسی و ارائه پیشنهاد اصلاح و یا ایجاد پست یا واحد سازمانی متناسب

– پیگیری ارائه پیشنهادات اصلاحی در خصوص مواد 9 و 10 طرح جمعیت و تعالی خانواده

13- شرکت در جلسات (هیئت دولت، کمیسیونها و شوراهای عالی)

14- برنامه ریزی ایجاد بانک جامع اطلاعاتی زنان نخبه و مدیر در کل کشور

15- برنامه ریزی برگزاری همایش ملی زنان در فروردین 1393(هفته زن)

 

بخش سوم: چشم انداز و افق‌های پیش رو

1- تلاش در تحقق تعادل و توازن جنسیتی در تمام جنبه های زندگی: تصمیم سازی و تصمیم گیری، سیاست گذاری، دسترسی به منابع و خدمات، گسترش قدرت انتخاب و برخورداری از منافع توسعه انسانی پایدار و دسترسی متوازن به منزلت، قدرت، ثروت و اطلاعات

2- تحقق شعارها، وعده‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه زنان و خانواده در چارچوب و به اتکای توصیه‌ها و منویات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و به استناد اسناد و قوانین بالادستی نظام (پیوست شماره 1) از جمله ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه کشور (پیوست شماره2)

خطی مشی:

• ارتباط و تعامل سازنده با مراجع دینی، حقوقی و سیاسی کشور با هدف استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینهها، تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه های اجتماعی

• جلب مشارکت صاحب نظران، کارشناسان و نخبگان از تمامی گروهها و سلایق

• افزایش توانمندیهای زنان در حوزه های مدیریتی، کار افرینی، سیاسی، اشتغال، علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی

• ارتقای نقش و سهم این معاونت در کاهش نرخ بیکاری زنان با اولویت تحصیلکرده ها و افزایش کمی زنان در پست های مدیریتی و قانونگذاری

• شناسایی لایه ها و سطوح پنهان و آشکار آسیب های اجتماعی در حوزه زنان و خانواده

• تعامل، حمایت، فعال سازی و توسعه توانمندی های سازمان غیر دولتی و نهادهای مدنی به منظور بکارگیری ظرفیتها و تواناییهای آنها در برنامه های توانمندسازی و کاهش آسیب های حوزه زنان

• توسعه تعاملات و همکاری های منطقه ای و بین المللی و حضور تاثیرگذار، کارآمد و فعال در مجامع بین المللی

• تبین چهره واقعی زن مسلمان و معرفی توانمندیهای زنان ایران به جهانیان

• رصد وضعیت زنان و خانواده در جهان جهت آشنایی و بهره برداری از تجربه های موفق

• توانمندسازی نهاد خانواده در رویارویی با چالش های دنیای معاصر

• اطلاع رسانی و ارتباط با جامعه و افکارسنجی در حوزه زنان و خانواده

• تدوین و تعیین شاخص های توسعه ایی، مسائل و آسیب های اجتماعی زنان به منظور بهره مندی در برنامه ریزی ها

• مشارکت در ساماندهی نحوه استخراج و ارائه آمار حوزه زنان و خانواده

 

پیوست شماره 1

چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404

با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه‌ریزی شده و مدبرانه‌ی جمعی و در مسیر تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی، در چشم‌انداز بیست ساله:

ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل .

جامعه ایرانی در افق این چشم‌انداز چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت:

– توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادیهای مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسانها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی

– برخوردار از دانش پیشرفته، توانا و تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی امن، مستقل، مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت

– برخوردار از سلامت، رفاه و امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصتهای برابر، توزیع مناسب نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب

– فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه‌ی تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن

– دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ی آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه)، با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل – الهام‌بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام، با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی، توسعه‌ی کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای براساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی (ره)

– دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت

پیوست شماره2

ماده 230 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور

دولت با همکاری سازمانها و دستگاه های ذیربط از جمله مرکز امور زنان و خانواده با هدف تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه های اجتماعی و استیفاء حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه زمینه ها با تدوین و تصویب «برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده» مشتمل بر محورهای تحکیم بنیان خانواده، بازنگری قوانین و مقررات مربوطه، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، توسعه و ساماندهی امور اقتصادی معیشتی با اولویت ساماندهی مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست، تأمین اجتماعی، اوقات فراغت، پژوهش، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقاء سلامت، توسعة توانایی های سازمانهای مردم نهاد، ارتقاء توانمندیهای زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین المللی، تعمیق باورهای دینی و اصلاح ساختار اداری تشکیلاتی زنان و خانواده اقدام قانونی کند.

 /انتهای متن/

درج نظر