وزارت جوانان بالاخره سکوت خود را شکست

دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان بالاخره پس از مدت‌ها در خصوص سرگردانی مراکز مشاوره ازدواج، سکوت خود را شکست و موضع خود را در این زمینه اعلام کرد هرچند این موضع گیری نیز از سوی مدیرکل دفتر تعالی ازدواج وزارت جوانان نبود.

0

سرویس خبر به دخت/

در اواخر دولت دهم دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که به منظور ساماندهی به دفاتر مشاوره ازدواج پورتالی را راه‌اندازی کرده است تا افرادی که تمایل دارند در این دفاتر فعالیت قانونی داشته باشند با ثبت نام در این پورتال مراحل کسب مجوز خود را طی کنند.

در آن زمان مسعود امینی در ارتباط مستمر با رسانه‌ها از آمار ثبت نام و استقبال افراد از این پورتال و از فواید راه‌اندازی آن خبر می‌گفت: در این صورت دفاتری که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند جلوی فعالیت آن ها گرفته می‌شود.

همچنان این خبرها و حتی خبر اولین مراسم تحلیف نیز در رسانه‌ها منتشر شد که پس از چند روز خبرهای ضد و نقیض دیگری منتشر شد و آن هم این بود که وزارت ورزش و جوانان متولی صدور مجوز برای مراکز مشاوره ازدواج نیست و به این ترتیب داستان سرگردانی ثبت نام کنندگان آغاز شد.

پس از این اخبار تلاش خبرنگاران برای ارتباط با مدیرکل دفتر تعالی ازدواج وزارت جوانان بی نتیجه ماند و سکوت را دستور کار خود قرار داند تا اینکه بالاخره بعد از گذشت چند ماه وزارت جوانان سکوت خود را شکست و عکس‌العملی را نشان داد.

مریم نجابتیان گفت: براساس آیین نامه اجرایی ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه، به منظور ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و با تأکید بر تسهیل ازدواج جوانان و تحکیم بنیان خانواده، وزارت ورزش و جوانان موظف شد مراکزی تخصصی با عنوان مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده را راه اندازی کند که از جمله مهم ترین وظایف این مراکز تسهیل همسرگزینی، آموزش و مشاوره پیش، حین و پس از ازدواج است.

وی افزود: برای صدور مجوز فعالیت مراکز مشاوره و نظارت بر عملکرد، مراحل قانونی ثبت نام نیز از طریق پورتال این وزارتخانه انجام شد. مراکز مشاوره ازدواج در سه سطح پیش بینی شدند که در نظر گرفته شد تا مراکز سطح یک مجهز به سایت همسر گزینی باشند که نیاز امروز جامعه جوان ماست.

مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روانشناختی اظهار داشت: با توجه به اینکه هیچ نهاد و دستگاهی متولی ساماندهی، هدایت و نظارت بر سایت ها و مراکز همسریابی نیست، این سایت ها و مراکز ذیل مراکز مشاوره ازدواج، تعریف شده و مکانیزم علمی و مدونی برای فعالیت این سایت ها در شیوه نامه فعالیت مراکز مشاوره سطح یک پیش بینی شده است.

نجابتیان با اشاره به جلسات متعدد کارشناسی و صرف وقت و بودجه برای راه اندازی و فعالیت سامانه الکترونیکی صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده گفت: با توجه به نامه دکتر لاریجانی به دکتر احمدی نژاد در آخرین روزهای فعالیت دولت دهم، اعطای مجوز به احراز صلاحیت شدگان و روند ثبت نام متقاضیان مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده موقتاً تا بررسی مجدد موضوع از سوی مجلس شورای اسلامی و تعیین تکلیف چگونگی صدور مجوز برای متقاضیان مراکز مشاوره ازدواج به حالت تعلیق در آمده است.

وی تعلیق در وضعیت صدور مجوز را موجب بلاتکلیفی مشاورین ازدواج و خانواده دانست و تاکید کرد: متأسفانه تماس‌های بسیار زیادی را از سوی متقاضیان و ثبت نامی ها و مشاوران از سراسر کشور داریم که خواستار تعیین تکلیف و مشخص شدن وضعیت خود هستند. این مشکل تنها به مراکز مشاوره آسیب نمی زند بلکه آسیب اصلی و نتایج مخرب آن برای جوانان خواهد بود که مخاطبین و گروه هدف این مراکز هستند.

مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روانشناختی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از این مراکز مراحل نهایی صدور مجوز را طی کرده اند، گفت: پرداختن به این موضوع بسیار مهم است تا بتوانیم گامی موثر در حل مشکل ازدواج جوانان برداریم. یکی از علل مهم افزایش طلاق در کشور اشتباه در انتخاب همسر است. یکی از راه‌های کاهش طلاق و پیشگیری از این موضوع نگران کننده، مشاوره است. متاسفانه با تاًخیری که در انتخاب وزیر ورزش و جوانان صورت گرفت، برخی امور مهم که باید اتفاق می‌افتاد از جمله صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج مغفول ماند.

وی تصریح کرد: با تسهیل، انتخاب آگاهانه و تصحیح امر ازدواج زمینه ی شکل گیری خانواده ی پایدار فراهم می شود. مراکز مشاوره ازدواج بهترین ابزاری هستند که با سرمایه و تخصص بخش خصوصی آماده ی شکل گیری و کمک به ازدواج موفق می باشند.

درج نظر