سرطان تخمدان؛ چالش برانگیزترین سرطان زنان در دنیا

رییس انجمن سرطان زنان ایران با اشاره به اینکه سرطان تخمدان به دلیل بی‌علامتی و تشخیص در مراحل انتهایی به یک چالش مهم برای پزشکان دنیا تبدیل شده است، گفت: میزان بقا در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مرحله سه، حدود 40 درصد است و بیش از نیمی از این بیماران قبل از 5 سال از دنیا می‌روند.

0

سرویس خبر به دخت/ 

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا ،دکتر اعظم السادات موسوی منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه سرطان تخمدان مهمترین سرطان زنان است که به یک چالش مهم برای پزشکان انکولوژیست دنیا تبدل شده، اظهار داشت: این بیماری معمولا علایم اولیه ندارد و هنگامی تشخیص داده می‌شود که سرطان در مراحل پیشرفته و درجه سه قرار دارد، به طوری که در این مرحله بیشتر قسمت‌های تخمدان درگیر سرطان شده است؛ به همین دلیل این بیماری به یک مشکل عمده بزرگ درمانی برای پزشکان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: نزدیک به بیست سال است که تلاش‌های گسترده‌ای با صرف هزینه‌های بسیار زیاد در دنیا صورت می‌گیرد که بتوان سرطان تخمدان را در مراحل اولیه تشخیص و غربالگری انجام داد اما هنوز روشی که مقرون به صرفه باشد، بوجود نیامده است.

میزان بقا در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مرحله سه، کمتر از 50 درصد است

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه میزان بقا در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مرحله سه حدود 40 درصد است، اظهار کرد: 60 درصد این بیماران پیش از 5 سال از دنیا می روند؛ لذا برای اینکه بتوان سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته را تا حدودی درمان کرد و بقای عمر این بیماران را تا حد قابل قبولی افزایش داد، تحقیقات بسیار خوبی بویژه در سال های اخیر در این زمینه انجام شده و آن هم درمان‌های تخصصی برای هر بیمار است بطوریکه برای هر فرد بسته به نوع گیرنده آن داروی خاصی تجویز می‌شود، در واقع یک دارو به همه بیماران ارائه نمی‌شود. باید توجه داشت این کار یک قدم بسیار بزرگ است که براساس شرایط بیماری که دچار مشکل شده درمان صورت می‌پذیرد.

وی اظهارکرد: داروهایی که در این روش استفاده می‌شود در درمان سرطان‌های کلورکتال و پستان نیز بکار رفته و خوشبختانه نتایج خوبی نیز داشته است. لذا یافته‌های جدید در مورد سرطان‌های زنان بوجود آمدن داروهای آنتی آندروژنیک‌ها در خصوص سرطان تخمدان محسوب می‌شود.

بسیاری از مبتلایان به سرطان رحم نیازی به رادیوتراپی ندارند

دکتر موسوی یادآور شد: خوشبختانه در همه سرطان‌ها همچون سرطان آندومتر هم از نظر غربالگری، تشخیص اولیه و درمان به موقع پیشرفت‌های بسیار خوبی کسب کرده‌ایم. در گذشته مبتلایان به سرطان رحم را تحت عمل جراحی و سپس رادیوتراپی قرار می‌دادیم. تحقیقات اخیر نشان داده است خیلی از این افراد نیاز به رادیوتراپی ندارند و تنها انجام جراحی برای آنها می‌تواند کافی باشد.

رییس انجمن سرطان زنان ایران با اشاره به اینکه اقدامات خوبی توسط پژهشگران کشور برای درمان سرطان‌های زنان صورت گرفته است، افزود: برای درمان بسیاری از این بیماری‌ها بویژه سرطان‌های ژنیکولوژی، درمان‌های محافظه کارانه‌تری می توان جایگزین کرد تا جراحی‌ها با تخریب کمتری برای بیماران انجام شود، بطوریکه بیمار حتی بتواند علاوه بر بهبود، باروری خود را نیز حفظ کند؛ البته این مساله به شرایط خود بیمار بستگی دارد تا بدلیل حفظ باروری متحمل ضرر نشود.

لزوم انجام مطالعات گسترده و تایید جوامع بین المللی برای ایجاد یک شیوه جدید درمانی

دکتر موسوی در پایان خاطرنشان کرد: هرساله گزارش نتایج مطالعات جدید تهیه می شود و بعد از اینکه یک تعداد زیادی مطالعات دقیق انجام شد، سپس آن شیوه به عنوان یک درمان استاندارد پذیرفته می شود. البته مطالعات زیادی راجع به شیوه درمان بیماری‌ها می بایست صورت گیرد و لازم است مراکز بزرگ دنیا آن را به تایید برسانند تا به عنوان درمان استاندارد مورد قبول واقع شود. بطوریکه در حال حاضر درمان ژن تراپی در سرطان تخمدان به عنوان یک روش درمانی استاندارد مورد قبول قرار گرفته است.

/انتهای متن/

درج نظر