استقبال بانوان تصویرگر از جشنواره هنر مقاومت
دبیر بخش تصویرگری سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت از استقبال هنرمندان جوان و به خصوص بانوان تصویرگر در این بخش از جشنواره خبر داد و گفت: تصویرگری ایران هنوز با ایدهآلها فاصله دارد.
سرویس خبر به دخت/
خشایار قاضیزاده دبیر بخش تصویرگری سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت درباره آثار این بخش از جشنواره توضیح داد: بخش تصویرگری اگر چه در دوره دوم این جشنواره حذف شده بود، اما در سومین دوره دوباره به جمع سایر رشتهها افزوده شد و محورهای موضوعی هم برای آن تعیین شد که شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان جوان در این بخش بودیم.
قاضیزاده درباره تفاوت آثاری که در ششمین دوسالانه تصویرگری بعد از 10 سال تعویق به نمایش درآمد با آثاری که در سومین دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت ارائه شده است توضیح داد: تفاوت آثار تصویرگری در جشنواره جهانی هنر مقاومت با دوسالانههای تصویرگری به لحاظ موضوعی بودن جشنواره مقاومت است که بر اساس موضوع خاص کار میکند اما در دوسالانهها هنرمندان به لحاظ فضای کار و موضوعاتی که میتوانند ارائه کنند، دستشان بازتر است و به همین دلیل جایی برای ارائه قابلیتها و مهارتهای هنرمندان با دیدگاههای مختلف است اما در جشنواره هنر مقاومت که به صورت فراگیرتر برگزار میشود، موضوع محور است و تنها هنرمندانی که نسبت به این موضوع گرایش دارند، آثارشان را ارائه میکنند با این حال اغلب شرکتکنندگان در این جشنواره را جوانان تشکیل میدهند که بانوان تصویرگر نیز طبق آماری که داریم بیشترین میزان مشارکت را در ارائه آثار به این جشنواره داشتند.
وی با ارائه آماری از آثار این بخش از جشنواره گفت: تعداد آثار رسیده در بخش تصویرگری جشنواره مقاومت حدود 150 تا 200 اثر بود که طبق نظر داوران، برخی از این آثار از نظر موضوع با جشنواره ارتباط نداشتند و برخی به لحاظ تکنیکی دچار ضعف بودند و در نهایت منتخبان به دو بخش تصویرسازی دیجیتال و تصویرسازی با تکنیک دستی راه یافتند که البته در بخش دانشجویی نیز ورکشاپی برگزار شد که آثار برتر این ورکشاپ که قابلیت نمایش در جشنواره را داشت انتخاب شده و در نمایشگاه ارائه شد.
قاضیزاده درباره سطح کیفی آثار تصویرگری هنرمندان این جشنواره در مقایسه با هنر تصویرگری روز دنیا گفت: هنوز فاصله بسیار زیادی با ایدهآل ها داریم چرا که زمینههای هنر تصویرگری بسیار زیاد است و هنرمندان ما از نظر تواناییها و مهارتهای تکنیکی فاصله بسیاری با هنر روز جهان دارند اما با این حال در این بخش حرفی برای گفتن هم داریم چرا که استعدادهای جوان تصویرگری ما نیز بسیار زیاد هستند که متأسفانه بستر لازم برای پرورش این استعدادها محدود است و فضای لازم برای ارائه آثار این استعدادها به انداز کافی مهیا نیست به همین دلیل این استعدادها در دورن خود محدود میمانند.
این هنرمند تصویرگر،جشنوارهها را فرصتی برای ارائه آثار هنرمندان جوان دانست و گفت: جشنوارهها میتوانند فرصتی برای شکوفایی این استعدادها فراهم کنند.
وی با اشاره به آثاری بخش تصویرگری این جشنواره افزود: در این دوره حدود 80 اثر تصویرگری روی دیوار جشنواره هنر مقاومت رفته است که البته برخلاف سایر رشتههای تجسمی، در رشته تصویرگری بخش سفارش آثار به استادان را نداشتیم و همه آثار متعلق به هنرمندان جوان،دانشجویان و هنرجویان تصویرگری بود که به همین دلیل شمار آثار این بخش کمتر از سایر بخشهاست و تجربهگرایی در آثار آن مشهود است اما با این حال حرکت مثبتی است که امیدواریم با برنامهریزیهای منسجمتر در دورههای آتی،شاهد آثار بالندهتری در بخش تصویرگری باشیم.
او در خاتمه ابراز امیدواری کرد که در دورههای آتی جشنواره هنر مقاومت، از شاخههای مختلف هنر تصویرگری که بسیار پرطرفدار است از جمله کمیک استریپ، تصویرسازی متون ،تبلیغاتی و … نیز استفاده شود.
/انتهای متن/