میگو پلو

میگو پلو از غذاهای جنوبی است که از مخلوط برنج و سیب‌زمینی و میگو تهیه می شود. میگو پلو در عین پر خاصیت بودن به علت استفاده از میگوی ریز در آن و قیمت نسبتاً مناسبی که دارد و بسیار مقرون به صرفه است.

0
سرویس هنر و زندگی به دخت/
  • میگو پلو

 میگو پلو از غذاهای جنوبی است که از مخلوط برنج و سیب‌زمینی و میگو تهیه می شود. میگو پلو در عین به پر خاصیت بودن به علت استفاده از میگوی ریز در تهیه آن، از لحاظ قیمت بسیار مقرون به صرفه است و قیمت نسبتاً مناسبی دارد و از آنجا تشکیل شده است.

مـواد لازم برای 4 نفر

میگو …………………………….. 300 گرم

پیاز خردشده  …………………………….. 1 لیوان

برنج ……………………………..  4 لیوان

سیب‌زمینی متوسط  ……………………………. 2 عدد

کشمش ……………………………..  9 قاشق غذاخوری

روغن کانولا   …………………………….. 4 قاشق غذاخوری

گرد لیمو  …………………………….. به مقدار دلخواه

نمک، زردچوبه و فلفل قرمز …………………………….. به مقدار دلخواه

  •  روش پخت:

 ابتدا میگوها را پاک کنید و بشویید و بگذارید آبشان کاملاً برود.

در تابه‌ای بزرگ، پیاز را در 2 قاشق غذاخوری روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس میگوها را به آن بیفزایید و به آن نمک، زردچوبه و فلفل قرمز بزنید.

پس از گذشت 2 تا 3 دقیقه، کشمش‌ها را اضافه کنید و با میگوها تفت دهید.

سیب‌زمینی‌ها را نگینی خرد و در 2 قاشق غذاخوری روغن باقیمانده سرخ کنید و پس از سرخ شدن، مقداری گرد لیمو به آن‌ها بیفزایید.

در مرحله دیگر، در قابلمه‌ای برنج را بجوشانید و آبکش کنید و سپس لا به لای برنج از مخلوط میگو و کشمش و سیب‌زمینی سرخ‌شده بریزید و آن قدر این کار را تکرار کنید تا تمام مواد به پایان برسد. سپس بگذارید برنج 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. به این ترتیب غذای اصیل ایرانی و خوشمزه شما آماده ست. نوش جان!

نکات:

  • میگویی که در این غذا استفاده می‌شود، به هیچ‌وجه نباید درشت باشد.
  • قبل از ریختن سیب‌زمینی در میگوپلو حتماً آن‌ها را در کمی روغن تفت دهید زیرا در غیر این صورت، هنگام افزودن به غذا له خواهد شد.
  • میگوپلو به شکل دم‌پختک میگو نیز تهیه می‌شود که در این روش، سیر و پیاز به محتویات افزوده و به جای سیب‌زمینی و کشمش، شوید به این غذا اضافه می‌شود.
  • همراه این غذا بهتر است ترشی تند بخورید و آن را با نوشیدنی مانند شربت شاتوت میل کنید. البته جنوبی‌ها این غذا را با نوشیدنی تقریباً سیاه رنگی میل می‌کنند که «زینتو» نام       دارد و آب توتی شبیه به شاتوت است.
  • هنگام آماده کردن میگو اگر میگوی شور استفاده می‌کنید، بهتر است 2 تا 3 ساعت آن را در آب بخیسانید و اگر نوع تازه آن را مصرف می‌کنید، هنگام پاک کردن از دستکش استفاده       کنید تا خارهای بدن این جانور باعث بروز حساسیت در شما نشود.
  • بهتر است برای تفت دادن مواد غذایی از روغن کانولا استفاده کنید.

روغن کانولا:

 

این روغن، چند کاره است و نه تنها محافظ عملکرد قلب است، بلکه طعمی خوش ‌مزه دارد و دارای بافتی نرم و سبک است.

از این روغن برای پختن، سرخ کردن و تهیه انواع سس، دسر و سالاد استفاده می ‌شود. نقطه دود آن 220 درجه سانتی ‌گراد است (در اثر حرارت، خاصیت آن دیرتر تغییر می کند) و هیچ ‌گونه پراکسیدی (مواد مضر) تولید نمی ‌کند و سوخته نمی ‌شود.

در مقایسه با روغن معمولی، مصرف روغن کانولا به صرفه تر است، زیرا می توان چندین بار از آن استفاده کرد، بدون اینکه تغییر رنگ و بویی داشته باشد.

این روغن در برابر نور مقاوم است و تغییرات پراکسیدی آن در مقایسه با روغن‌ های دیگر تقریبا صفر است.

  •  میگو پلو (نوع دوم)

 

مواد لازم: (براي چهار نفر)        

برنج …………………………. 3 پيمانه

سبزي پلويي…………………………. 1 استكان

پياز ………………………….  1 عدد

سير ………………………….  2-3 حبه

گوجه فرنگي………………………….  2-3 عدد

ميگو پاك كرده ………………………….  300 گرم

سركه سفيد ………………………….  2 قاشق غذا خوري

شويد + جعفري خرد شده ………………………….  2 قاشق غذا خوري

زعفران دم كرده ………………………….  نصف استكان

كدو نگيني خرد شده ………………………….  نصف استكان

فلفل دلمه اي خرد شده …………………………. نصف استكان

نمك ، فلفل ، آبليمو ………………………….  به مقدار لازم

  • طرزتهيه:

برنج را از چند ساعت قبل با كمي آب و نمك خيس كنيد .

در يك قابلمه مناسب، آب و نمك جوش بياوريد و بعد آب برنج را خالي كنيد و برنج را به آب در حال جوش اضافه كنيد و بعد از اينكه مجددا آب جوش آمد، سبزي پلو را به برنج اضافه كنيد و بعد به صورت كته يا آبكش برنج را دم كنيد .

بعد از پاك كردن ميگو: در يك قابلمه تا دو سوم آب + يك قاشق چايخوري نمك و دو قاشق غذا خوري سركه بريزيد و بگذاريد كاملا بجوشد. ميگو ها را داخل آب در حال جوش بيندازيد و بعد از اينكه كمي صورتي رنگ شدند آنها را آب كش كنيد و بگذاريد سرد شوند .

پياز را نگيني ريز خرد كنيد و در تابه اي كمي روغن بريزيد و تفت دهيد تا طلايي شود، سير را رنده كنيد و به پياز اضافه كنيد و همراه زرد چوبه كمي تفت دهيد و بعد ميگو ها را اضافه كنيد و خوب دو طرف ميگو را تفت دهيد .

گوجه را ميكس كنيد و داخل تابه بريزيد كمي حرارت زير تابه را زياد كنيد تا آب گوجه ها كشيده شود .

بعد از اينكه كمي سس غليظ شد، كدو و فلفل دلمه اي نگيني خرد شده را همراه شويد و جعفري ساطوري شده به تابه اضافه كنيد و مواد را كاملا هم بزنيد. ( دقت كنيد كه ميگو ها در اثر هم زدن له نشوند ) نيمي از زعفران دم كرده را به سس بيفزائيد و حرارت را بسيار ملايم كنيد و درب ظرف را بگذاريد تا مواد كاملا بپزند و مزه دار شوند .

بعد از اينكه مواد كاملا پختند (آب آنها كشيده شد و رنگ ميگو ها كاملا تغییر کرد) نمك و فلفل آن را اندازه كنيد، به مقدار دلخواه آبليمو داخل آن بريزد و هم بزنيد .

برنج را در ظرف مناسب بكشيد و لابه لاي آن را با سس ميگو پر كنيد و مقداري از ميگو ها را روي پلو بچينيد و سرو كنيد .

  • نكات:

استفاده از سركه سفيد براي جوشاندن ميگو، براي از بين بردن بوي ميگو است. اگر خيلي به بوي ميگو حساس نيستيد، جوشاندن ميگو در آب و نمك كفايت ميكند. ولي اگر خيلي حساس باشيد براي از بين بردن بوي ميگو، از يك شاخه خرد نشده كرفس و يك برگ بو درسته نيز استفاده كنيد و بعد از آب كش كردن ميگو، كرفس و برگ بو را از آن جدا كنيد و دور بيندازيد.

در هر حال جوشاندن ميگو در ابتداي طبخ اين قسم از خوراك به دليل بالا بردن مقاوت بافت ميگو و سفت شدن گوشت لطيف آن است. براي درست كردن ساير غذاها با ميگو نيازي به جوشاندن ميگو نيست زیرا ميگو بعد از جوشيدن سفت ميشود و به شكل حلقه اي در مي آيد .

بهتر است اندازه فلفل دلمه اي و كدو بسيار ريز تر از نگيني معمولي باشد. چون در صورت درشت بودن اندازه آنها، هنگام ميل كردن غذا مزه آنها با مزه ميگو تداخل ايجاد ميكند. بهتر است بعد از خرد كردن كدو و فلفل دلمه اي آنها را ساطوري خرد كنيد. دقت كنيد كه كدو و فلفل دلمه اي هنگام ساطوري كردن آب نيندازند .

از قارچ سرخ شده نيز در سس ميگو براي اين پلو ميشود استفاده كرد. در اين صورت قارچ را كوچكتر از اندازه ميگو خرد كنيد و جداگانه با مقداري كره و آبليمو تفت دهيد و 10 دقيقه قبل از آماده شدن سس ميگو، قارچ ها را به آن اضافه كنيد .

براي عطر و طعم بهتر سس ميگو ، همراه شويد و جعفري خرد شده از يك قاشق غذا خوري مخلوط انواع سبزي معطر ( ريحان ، مرزه ، گشنيز ، نعناع و … ) نيز ميتوانيد استفاده كنيد. دقت كنيد كه اندازه سبزي معطر به حدي نباشد كه مزه ميگو را كاملا تحت تاثير قرار دهد .

از اين سس ميتوانيد براي تهيه انواع خوراك (غير از ميگو پلو) نيز استفاده كنيد .

ميتوانيد پلو را بدون سبزي نيز دم كنيد ولي استفاده از اين مقدار كم سبزي پلو هنگام دم كردن برنج به دليل ايجاد سازگاري بين طعم برنج و طعم سس ميگو است . در هر صورت استفاده از سبزي پلو هنگام دم كردن پلو كاملا اختياري است.

  • میگو پلو به سبک اسپانیایی

 

مواد لازم (برای 4 نفر):

روغن ………………………… 2 قاشق سوپ‌خوری

پیاز (خرد شود) ………………………… یک عدد

ساقه کرفس (خرد شود) ………………………… 2 عدد

سیر (خرد شود) ………………………… 2 حبه

فلفل قرمز ………………………… یک قاشق چای‌خوری

برگ بو ………………………… 2 عدد

پودر ارگانو یا آویشن ……………………….. یک قاشق چای‌خوری

گوجه فرنگی (ریز خرد شود) ……………………….. 4 عدد

آب مرغ  ……………………….. 3 پیمانه

رب گوجه فرنگی ………………………..  یک قاشق سوپ‌خوری

برنج  ……………………….. یک و یک‌دوم پیمانه

فیله ماهی سفید (به تکه‌های متوسط خرد شود)  ……………………….. 225گرم

میگوی ریز  ……………………….. 130 گرم

نمک و فلفل سیاه  ………………………..  به میزان لازم

طرز تهیه:

تابه کوچکی آماده کرده و پس از ریختن روغن داخل آن و قراردادن روی شعله اجاق‌گاز، پیاز و کرفس خردشده را در آن سرخ کنید. سپس مواد سرخ‌شده را به قابلمه متوسطی منتقل کرده و سیر، فلفل قرمز، برگ بو، پودر ارگانو، گوجه فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و آب مرغ را به آن اضافه کنید. درِ ظرف را بگذارید و به مدت نیم ساعت آن را روی اجاق‌گاز حرارت دهید.

پس از طی این مدت، ‌برنج را همراه نمک و فلفل سیاه در قابلمه ریخته و نیم ساعت دیگر حرارت دهید تا برنج نیم‌پز شود.

در این فاصله در تابه کوچکی، کمی روغن ریخته و فیله ماهی سفید را در آن تفت دهید.

میگوها را نیز در قابلمه کوچکی حاوی آب بریزید و همراه کمی نمک بپزید.

تکه‌های ماهی را با میگوی پخته‌شده روی برنج ریخته و در قابلمه را بگذارید تا برنج کاملا پخته و آب اضافی آن نیز از بین برود.

نکات:

  • برای دم‌کشیدن برنج قراردادن دم‌کنی را روی در قابلمه فراموش نکنید.
  • باتوجه به اینکه برنج این غذا در اصل به حالت دان سرو می‌شود، برای جلوگیری ازبه‌هم‌چسبیدن برنج، پیش از قرار دادن دم‌کنی، یک چهارم استکان آب سرد به آن اضافه کنید.
/انتهای متن/
درج نظر