اقدامات حمایتی برای زنان سرپرست خانوار هدفمند نیست و به نتیجه مطلوب نمی‌رسد

یک فعال حوزه زنان گفت: اقدامات زیادی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار انجام شده است؛ اما به علت هدفمند و سلسله‌وار نبودن آن ها، به نتیجه مطلوب نرسیده است و به همین علت همچنان با بحران زنان سرپرست خانوار مواجه هستیم.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا،زهرا نژاد بهرام   افزود: آمارهای مختلفی در زمینه تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور منتشر می‌شود؛ البته بخشی از آنان در آمارها لحاظ می‌شود و بخش دیگر پنهان باقی می ماند. به عنوان نمونه همسران برخی از زنان، مسئولیتی در قبال تامین هزینه‌های زندگی بر عهده نمی‌گیرند و این زنان جزو زنان سرپرست خانوار هستند؛ ولی کمتر در آمارگیری‌ها به عنوان زن سرپرست خانوار محسوب می‌شوند و با احتساب آنان، تعداد این گروه از زنان بسیار افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری‌ها در زمینه زنان سرپرست خانوار کوتاه مدت بوده است، گفت: این دسته از زنان پیش از تولید کالا باید بازاریابی را بیاموزند و اگر امکان آموزش به آن ها وجود ندارد، باید با گروه‌های فعال در حوزه بازاریابی یک حلقه تشکیل دهند و در این حلقه، از فعالان تهیه مواد اولیه گرفته تا تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان وجود داشته باشد.

نژاد بهرام تصریح کرد: بسیاری از زنان سرپرست خانوار اگر کالایی هم تولید کنند به خوبی نمی‌توانند آن  را عرضه کنند و همین امر موجب شده که بر میزان بدهی‌های آن ها افزوده شود.

وی با بیان اینکه برای مشکلات زنان سرپرست خانوار برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت انجام شده است، گفت: اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده ولی خروجی آن، انتظارات این قشر را برآورده نکرده است.

ضرورت حمایت‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی از فرزندان زنان سرپرست خانوار

این فعال حوزه زنان درباره چگونگی حمایت از فرزندان زنان سرپرست خانوارنیز اظهارکرد: لازم است آموزش‌هایی به فرزندان آن ها داده و ازاین افراد حمایت‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی شود. ضمن آنکه مادرانشان نیز باید توانمند شوند و آموزش ببینند تا بتوانند تعامل خوبی با فرزندان خود برقرار کنند.

وی با اشاره به تعریف توانمندسازی، افزود: توانمندسازی به معنای به وجود آوردن توانایی جدید در فرد نیست؛ بلکه در توانمندسازی جهت بالفعل کردن توانمندی‌های بالقوه افراد عمل می‌شود؛ چرا که همه اشخاص دارای ظرفیت‌های ویژه‌ای هستند ولی بلد نیستند و یا آموزش ندیده‌اند تا بتوانند از ظرفیت‌های خدادادی خود به گونه‌ای مطلوب استفاده کنند.

دستیابی به خودباوری مهم‌ترین مهارت برای زنان سرپرست خانوار

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه دستیابی به خودباوری مهم‌ترین مهارت برای زنان سرپرست خانوار است، گفت: لازم است اعتماد به نفس و توانایی حل مشکلات آنان تقویت شود و با روش‌های حل مسئله در زندگی آشنا شوند. در صورت تحقق این امر می‌توانند مهارت‌های مشارکت در اجتماع را بیاموزند. در این جهت لازم است از فرصت‌های موجود در اجتماع برای رفع مشکلاتشان آگاهی پیدا کنند.

وی افزود: گام اول توانا شدن زنان سرپرست خانوار در حوزه فردی و گام دوم آشنایی با توانایی‌های خود در عرصه اجتماعی است؛ به گونه‌ای که بتوانند فرصت‌های شغلی را شناسایی کنند و سطح آموزش و مهارت‌های شغلی خود را ارتقا دهند.

نژادبهرام در پایان با اشاره به وجود دیدگاه دیگری در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گفت: برخی معتقدند که این زنان باید در قالب اجتماع توانمند شوند، چرا که وقتی که جامعه توانمند شود می‌تواند افراد درون خود را نیز توانمند کند و در این شرایط هدف زنان سرپرست خانوار نیست و کل اجتماع است، بنابراین با توجه به اینکه جامعه ظرفیت‌ها و فرصت‌های خود را می شناسد و در همه عرصه‌ها آن ها را بکار می‌گیرد، از این طریق فرصت توانمند شدن را برای زنان سرپرست خانوار فراهم می‌کند.

درج نظر