سرانه ی ورزش دختران در دانشگاه‌ها, از رقم تا واقعيت

دختران دانشجو درانتظار افزايش سرانه ورزش باشند.

0

سرویس اجتماعی به دخت؛ محیا شهسواری/

 تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه بر این که ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است، رابطه نزدیکی با سلامت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌‌های روانی دارد.

ورزش در جوامع امروز, از جایگاه بالایی برخوردار است و مسئولان کشورها برای دور کردن جوانان از آفت‌های اجتماعی و روانی, زمینه فعالیت‌های ورزشی را برای این گروه آسیب‌پذیر جامعه فراهم می‌کنند تا جوانان در سایه ورزش و تهذیب‌نفس بتوانند جامعه‌ای سالم را بسازند.

از فوائد ورزش هر چه گفته شود کم است؛ کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس، افزایش حافظه و افزایش قدرت یادگیری از کمترین اثراتی است که ورزش کردن بر روی رفتارهای یک جوان دارد و اگر این فرد دانشجو نیز باشد, بیشتر از سایرین به انجام ورزش روزمره نیاز دارد و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص بارها تاکید کردند که تهذیب نفس ،تحصیل و ورزش سه عامل اصلی پیشرفت جوانان است.

طی سال‌های اخیر مسئولان آموزش عالی کشور توجه بیشتری به ورزش دانشگاهی داشتند و گسترش آن در دانشگاه‌ها به یک دغدغه در این بخش از کشور تبدیل شده است و آن ها به این باور رسیدند که گسترش ورزش همگانی در دانشگاه‌ها می‌تواند سبب شود تا جوانانی شاداب و فعال در سطح دانشگاه‌ها و حتی جامعه وجود داشته باشند, به علاوه با علاقه‌مندی دانشجویان به ورزش می‌توان گام‌های بسیاری برای رشد ورزش همگانی در جامعه برداشت.

در اين بين نبايد فراموش كرد كه دانشجويان دختر نيز بايد در اين بخش سهيم باشند و از فضاهاي موجود در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌هاي دانشجويي بهره‌مند باشند.

بسياري از دانشجويان دختر معتقدند كه سهم آن ها از فضاها و سالن‌هاي ورزشي دانشگاه‌ها نسبت به پسران بسيار اندك است و دانشجويان پسر در زمان‌هايي كه سالن‌ها در اختيار دانشجويان قرار داده مي‌شود، از فرصت‌ها و زمان‌هاي بيشتري برخوردار هستند.

به علاوه سرانه‌هايی كه به عنوان فضاي ورزشي در دانشگاه‌ها مطرح مي شود، مربوط به فضاهاي باز و سرپوشيده است. در حالي كه امكان استفاده دانشجويان از فضاهاي ورزشي رو باز بسيار كمتراست. اين آمارها دقيق نيست.

به همين دليل ترجيح داديم تا اعداد و ارقام را از دكتر كشتي‌دار، مدير كل تربيت بدني وزارت علوم بگيريم كه جاي هيچ شك و شبهه‌اي نباشد.

دکتر کشتی‌دار در خصوص جایگاه ورزش در دانشگاه‌های کشور گفت:ایجاد سلامت و نشاط دانشجویان از طریق ورزش و افزایش تعداد دانشجویان ورزشکار از اهداف اصلی دست‌اندرکاران ورزش دانشجویی است.

وی در ادامه افزود: سیاست‌های وزارت علوم در بخش امکانات در زیرساخت‌های فضای ورزشی برای دانشجویان قبلا تبیین شده و سیاست بر این است که فضای سرپوشیده، ایمن و سالم برای دختران دانشجو آماده شود.

مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم یادآور شد: همچنین در نظر داریم در محوطه خوابگاه دانشجویان دختر، فضای ورزشی سرپوشیده و روباز آماده شود  تا دانشجویان  برای رفتن به سالن ،ملزم به صرف زمان و ترک خوابگاه نباشند و به راحتی از امکانات موجود استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وجود تنها امکانات ورزشی برای دانشجویان کافی است، گفت: به دانشگاه‌ها اعلام شده است که اگر از حضور مربیان در این بخش استفاده کنند و آموزش را هم در دستور کار خود قرار دهند، از حمایت‌های وزارت علوم بهره می‌برند.

دکتر کشتی‌دار بر گسترش فضای ورزشی در دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: در حال حاضر، حدود 40 دانشگاه دارای استخر سرپوشیده هستند .در دانشگاه‌های 5000 نفر به بالا زمینه ساخت استخر فراهم می‌شود و دانشگاه‌هایی که حدود 1500 تا 2000 دانشجو دارند، باید دارای سالن ورزشی باشند.

وی تصریح کرد: 70 نا 80 درصد از دانشگاه‌های ما امروز دارای فضای ورزشی سرپوشیده هستند و احداث فضای ورزشی در کنار خوابگاه‌های پسر نیز در دستور کار قرار داده شده است.

مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم یادآور شد: سرانه فضای سرپوشیده، حدود 0.96 متر و روباز 1.5 مترمربع است و امیدواریم در آخر برنامه 5 ساله توسعه، سرانه فضای سرپوشیده به 1.5 مترمربع و فضای باز نیز به 2 تا 2.5 مترمربع افزایش یابد.

 /انتهای متن/

درج نظر