از هر 15 زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا‌ست

کارشناس ارشد برنامه مادران مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایرانی و اولین علت مرگ ناشی از سرطان‌ها در بین زنان میانسال است.

0

 سرویس خبر به دخت/

 اکبری در دوره آموزشی آشنایی با سرطان سینه که در مرکز بهداشت غرب اهواز برگزار شد، اظهار کرد: 30 درصد کل سرطان‌های شایع در بین زنان را سرطان سینه تشکیل می‌دهد و از هر 15 زن یک نفر به آن مبتلاست.
وی افزود: سالانه حدود 8 هزار و 500 مورد جدید سرطان سینه در کل کشور اتفاق می‌افتد که 650 مورد آن در به استان خوزستان است.
اکبری به مهمترین عوامل بروز این سرطان اشاره کرد و گفت : سن، سابقه اشعه‌درمانی قفسه سینه، سن زودرس قاعدگی ماهانه (قبل از 12 سالگی)، یائسگی دیررس( بعد از 55 سالگی)، سن اولین زایمان بعد از 30 سالگی، نازایی، استعمال دخانیات و مصرف الکل، چاقی و هورمون‌درمانی در زمان یائسگی از مهمترین عوامل موثر در بروز سرطان سینه هستند.
کارشناس مرکز بهداشت غرب اهواز به افراد در معرض ابتلای به سرطان سینه اشاره کرد و افزود: ابتلای یک عضو از بستگان درجه اول با سن زیر 50 سال به سرطان پستان، ابتلای دو نفر یا بیشتر از بستگان درجه اول به سرطان‌های سینه، تخمدان، پانکراس و پروستات، ابتلای خویشاوندان درجه اول مرد به این سرطان، کشف ژن جهش یافته، بیوپسی غیر طبیعی، رادیوتراپی قفسه سینه و سابقه فردی سرطان تخمدان در ابتلای افراد به سرطان سینه موثر است.

خودآزمایی پستان، راهی برای تشخیص زودرس سرطان پستان

اکبری با بیان این که خودآزمایی پستان اولین گام در تشخیص زودرس این سرطان است، گفت: بروز علایمی مانند ترشحات چسبناک، بدبو، بدرنگ و خود به خودی در ناحیه سینه، فرورفتگی یا بیرون زدگی نوک پستان‌، برآمدگی یا فرورفتگی بافت پستان، فلسی شدن پوست پستان( پوست پرتقالی)‌ و نیز لمس هر گونه توده سفت که در پستان مقابل وجود ندارد از مهمترین علایم بروز سرطان پستان در خانم‌هاست.
وی افزود: نامنظم بودن، سفت و سخت بودن، حساس نبودن توده در لمس و عدم تحرک و جابجایی از مشخصات توده‌های پستانی است.
کارشناس مرکز بهداشت غرب اهواز به پیشگیری این بیماری اشاره کرد و گفت: پیشگیری در این سرطان از دو سطح تشکیل می‌شود، سطح اول بهبود شیوه زندگی‌(کنترل وزن، ترویج تغذیه با شیر مادر، ورزش، مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل و سطح دوم تشخیص به موقع آن به وسیله تست‌های غربالگری است.
منبع: ایسنا/ انتهای متن/
درج نظر