منابع دریافتی از زکات برای ازدواج جوانان هزینه شود

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به دلایل انحراف جوانان گفت: غفلت و شهوت دو دلیل اصلی این موضوع است که در این راستا جوانان باید به نماز و ازدواج روی آورند و منابع دریافتی از زکات باید برای ازدواج جوانان هزینه شود.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از فارس، نخستین جشنواره زکات کشور صبح امروز با حضور بیش از 800 نفر از کشاورزان و زکات‌دهندگان برتر شهرستان خلیل‌آباد صبح امروز در روستای مزده این شهرستان برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، محمد اسماعیل‌نیا نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی، حسین نبی‌لو دبیر ستاد زکات کشور، علی‌اصغر حاجی‌نقی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی و اباصلت غفاری امام جمعه خلیل‌آباد در حسینیه‌ای که با پرداخت زکات در روستای مزده احداث شده، برگزار شد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی در ابتدا با تشکر ویژه از زکات‌دهندگان گفت: این سفر دومین سفر مربوط به پرداخت‌های شرعی من است که دلیل آن صراحت آیه قرآن است که تاکید بر تشکر از زکات‌دهندگان دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: در قرآن آمده که از زکات‌دهندگان باید تشکر ویژه داشت اما در قرآن در مورد تشکر از نمازگزاران و کسانی که جهاد می‌کنند چیزی گفته نشده و زکات تنها واجبی که بر تشکر از انجام‌دهندگان آن تاکید شده است.

وی با اشاره به موارد زکات که 9 قلم است، خاطرنشان کرد: زکات به طور کلی باید به دو صورت انجام شود که زکات خاص و عام نام دارد؛ زکات خاص همین پرداخت وجوهات شرعی 9 قلم است اما زکات عام یعنی باید همه‌چیز اعم از علم، سخنرانی و… را در اختیار دیگران قرار دهیم.

قرائتی با اشاره به کلمه زکات در قرآن تصریح کرد: خداوند کلمه زکات را با صدقه بیان کرده که خود کلمه صدقه از ریشه صدق می‌آید که معنی آن صداقت و راستگویی است و زکات نیز از راستگویی افراد نشات می‌گیرد.

وی گفت: آثار مسلمانی فقط برگزاری نماز و روزه نیست بلکه انجام بعضی از اعمال مستحبی نیز مثل برگزاری مراسم مذهبی مثل تاسوعا و عاشورا و دیگر مراسم از آثار مسلمانی است.

وی در ادامه با بیان روایتی از پیامبر افزود: در زمان پیامبر افرادی بودند که مسلمان و از اصحاب پیامبر و در جبهه هم با پیامبر بودند اما پیامبر فرمودند: اگر ایمان دارید باید خمس و زکات خود را پرداخت کنید.

قرائتی با اشاره به تکرار کلمه زکات در قرآن افزود: تعداد 27 بار زکات با نماز آمده اما کلمه زکات 32 بار به تنهایی آمده است.

وی در مورد حسینیه‌هایی که ساخته شده اما در طول سال تعطیل هستند و فقط ایام مراسم مذهبی باز هستند، اظهار داشت: ساخت این‌گونه مساجد اسراف است و گناه محسوب می‌شود.

قرائتی با اشاره به دلایل خارج شدن جوانان از دین افزود: علت آن غفلت و شهوت است که داروی علاج آن نماز و ازدواج است و پول پرداختی به زکات باید برای ازدواج جوانان هزینه شود.

وی با اشاره به آثار زکات عنوان کرد: یکی از آثار مهم زکات، فقرزدایی است که امر زکات را مهم ساخته است.

 /انتهای متن/

درج نظر