همایش مداحان زن برگزار می شود

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش پارسینه، روزنامه جمهوری اسلامی  در خبری از تحرک جدید مداحان زن در کشور خبر داد  و نوشت: مداحان زن هم از راه رسیدند! قرار است همایشی با هدف روشنگری و ارائه راهبردهای عملی به مداحان خواهر با حضور 1000 نفر از خواهران مداح از سراسر کشور برگزار شود.

حجت الاسلام یعقوب دیلمانی مدیرکل اداره تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی پیشتر با  اشاره ساماندهی بانوان مداح و شناسایی ۱۱ هزار بانوی فعال در این عرصه، گفته بود: حوزه فعالیتی بانوان مداح نیازمند بازنگریها و فعالیتهای بیشتر است.

مینو اصلانی مسئول بسیج جامعه زنان کشور نیز سال گذشته به زنان نیوز گفته بود: برای ارتقاء کیفی مداحان زن دوره های آموزشی برای 450 زن مداح در مشهد مقدس برگزار شده  است.

از جمله سرفصل های آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی برای مداحان زن می توان به “آموزش فنون مداحی، احكام بانوان، روخوانی و روانخوانی قرآن، مقابله با خرافات و آسيب‌شناسی مجالس زنانه” اشاره کرد.

اما موضوع مداحان زن، تنها مربوط به روزهای اخیر نیست و با واکنش های متفاوتی در سطوح مختلف مذهبی مواجه شده است.

نرخ اين مداحان زن، از 90 هزار تومان تا 500 هزار تومان متغير است.بعضا مشاهده شده مداحان زن برای گرم کردن مجلس از  دف و چنگ و تمپو و تمبك و انواع موسيقي هم استفاده می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه علمیه قم  نیز در همایش تخصصی مداحان زن به آسیب شناسی این طیف از مداحان پرداخته بود، حسینی بوشهری  گفته بود :حقیقتاً چند سالی است که ما در این خصوص با یک فاجعه ی جدی روبرو هستیم. گفتن ذکرهایی مثل لااله الا زهرا و… چیزی جز کفرگویی نیست. اسفناک تر این که وقتی مراجع معظم تقلید ما هم به این روند اعتراض می کنند، کسی گوشش هم بدهکار نیست.

مدیر حوزه ی علمیه ی قم در ادامه تصریح کرد: بلند کردن صدای بانوان مداح کاملاً با شرع در تضاد است و اصلاً چرا باید صدای بلندگو آن قدر بلند باشد که صدای زن را افراد نامحرم در کوچه و خیابان بشنوند؟

حسینی بوشهری آفت دیگر مداحان را “خواب سازی” توصیف کرد و گفت: گاهی مشاهده می شود که یک مداح یا حتی منبری کلاً نیم ساعت برنامه اجرا می کند و کل این نیم ساعت را هم خواب تعریف می کند! متأسفانه گرایش به خواب سازی در مداحی ها تا حدود زیادی رایج شده و باید توجه داشت این مسأله برای مداحی ویرانگر است و باید برای حل این معضل کاری کرد. واقعاً تأسف بار است وقتی می بینیم عده ای در دستگاه امام حسین علیه السلام به دنبال شیادی و دکان باز کردن هستند.

ظاهرا ساماندهی مداحان زن را سازمان تبلیغات اسلامی برعهده گرفته است.

درج نظر