سهم زنان در ابتلا به ایدز رو به افزایش است

در سال‌های اخیر با وجود روند رو به کاهش موارد ابتلا به بیماری HIV سهم زنان در ابتلا به بیماری افزایش یافته است.

0

سرویس خبر به دخت/

 رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اعلام اینکه سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز HIV در حال افزایش است، اظهارداشت: زنان به عنوان یک گروه در معرض خطر بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

دکتر عباس صداقت گفت: براساس آمار منتشر شده توسط دفتر ایدز سازمان ملل متحد و هم‌چنین سازمان جهانی بهداشت روزانه در جهان ۷ هزار نفر به ویروس ایدز آلوده می‌شوند که ۹۷ درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه، کشورهای با درآمد پایین و متوسط است.

وی افزود: 51 درصد از مبتلایان این۷ هزار  مورد جدید آلودگی به ویروس ایدز را زنا ن تشکیل می دهند. یک هزار مورد شامل کودکان زیر ۱۵ سال  و ۴۱ درصد مابقی مربوط به افراد ۱۵ تا ۲۴ سال است.

صداقت در باره وضعیت ایدز در ایران گفت: سیمای اپیدمی ایدز در ایران مربوط به مصرف کنندگان مواد مخدر به ویژه مصرف‌کنندگان تزریقی است که با اجرای برنامه‌های کاهش آسیب در کشور توانسته‌ایم شیوع HIV را در این گروه پرخطر در حدود ۱۵ درصد نگه داریم . این سکونبیانگر موفقیت ایران در اجرای برنامه‌های کاهش آسیب است.

وی اظهار داشت: آمارهای جمع آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نشان می‌دهد که تعداد موارد جدید ابتلا به HIV رو به کاهش ولی سهم انتقال جنسی در  این موارد در حال افزایش است . در سال ۸۹، ۳۲۹ مورد ثبت شده ابتلا به HIV از طریق ارتباط جنسی محافظت نشده داشته‌ایم که این امر نشان دهنده خطر آغاز موج سوم بیماری ایدز در کشور است. بنابراین توجه به الگوی انتقال اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: تعدادنوزادان مبتلا متولد شده از مادران مبتلا به بیماری HIV  از حدود ۱۴ مورد  به ۳۸ مورد در سال ۸۹ رسیده است.

صداقت ادامه داد:  با توجه به آمار بیش از ۲۰ هزار نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده ، تخمین زده می‌شود حدود ۷۰ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که هیچ‌گونه خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی را دریافت نمی‌کنند.

وی در خصوص سومین برنامه استراتژیک کشوری ایدزگفت: این برنامه که به تصویب هیات دولت رسیده است  ، برتغییر الگوی جدید انتقالایدز مانند انتقال از طریق ارتباطات جنسی به ویژه ارتباطات جنسی در سوء مصرف کنندگان مواد روانگردان و توجه ویژه به زنان آسیب پذیر و جوانان و نوجوانان، تاکید ویژه دارد. هم‌چنین در این برنامه  به برنامه‌های کاهش آسیب  در مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر توجه شده است.

منبع: پانا/انتهای متن/

درج نظر