دلایل عدم ازدواج جوانان و ضرورت آن در یک نظرسنجی

رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با استناد به نظر سنجی انجام شده توسط این مرکز در خصوص ازدواج جوانان درباره‌ میزان ضرورت ازدواج از دیدگاه جوانان اظهار کرد: در این نظرسنجی‌ از جوانان در خصوص ضرورت ازدواج سوال پرسیده شده است.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا آقاسی گفت: یافته‌های نظرسنجی نشان داد که اکثریت جوانان (66/7 درصد) اظهار داشته‌اند که ازدواج کردن در زندگی یک ضرورت است و موافق و یا کاملا موافق امر ازدواج هستند. همچنین 18.8درصد نیز موضع بینابینی داشته‌اند، یعنی در واقع آن را نه کاملاً تایید و نه کاملاً نفی کرده‌اند. در مقابل تنها 14.1 درصد افراد معتقدند لازم نیست آدم حتماً ازدواج کند و ازدواج کردن را امری لازم و ضروری ندانسته‌اند به طوری که مخالف یا کاملا مخالف ضرورت امر ازدواج هستند.

رییس ایسپا، براساس یافته‌های به دست آمده معتقد است که علیرغم دغدغه‌ و نگرانی‌های فعلی جامعه در خصوص تاخیر ازدواج، اکثریت جوانان ازدواج کردن را در زندگی یک ضرورت واجب دانسته و نگرش مثبتی نسبت به امر ازدواج دارند.

دلایل عدم ازدواج جوانان

در بخش دیگری از این نظرسنجی از جوانان در خصوص «دلایلی که باعث شده است که تاکنون ازدواج نکنند» پرسیده شده است. یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است «نیافتن همسر دلخواه» با کسب 18.7 امتیاز از 100 امتیاز، اولویت اول را از بین دلایل مطرح شده عدم ازدواج جوانان به خود اختصاص داده است. «نداشتن شغل» با 15.6 امتیاز و «بالا بودن هزینه زندگی مشترک» با 11 امتیاز اولویت‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

آقاسی در ادامه اضافه کرد: پاسخگویان مرد، «نداشتن شغل» را مانع اصلی عدم ازدواجشان مطرح کرده‌اند، در حالی‌که پاسخگویان زن، مانع اصلی ازدواج را «نیافتن همسر دلخواهشان» عنوان کرده‌اند. به نظر می‌رسد دغدغه اصلی آقایان برای ازدواج شغل و درآمد مناسب است و در مورد خانم ها یافتن یک همسر مناسب و دلخواه دغدغه مهمتری است.

اهمیت نظر افراد در انتخاب همسر

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در ادامه افزود: در سؤالی از جوانان در خصوص اهمیت نظر افراد در انتخاب همسر پرسیده شد. با توجه به یافته‌های به دست آمده بیش از نیمی از جوانان (53.4 درصد) اظهار داشته‌اند که نظر «پدر و مادر» بیش از بقیه در انتخاب همسر آینده اهمیت دارد. در مقابل 38 درصد نیز گفته‌اند صرفاً نظر خود را در مورد انتخاب همسر حائز اهمیت می‌دانند. اهمیت نظر دیگر افراد از جمله؛ فامیل با 9/2 درصد و دوستان با 7/2 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

آقاسی در ادامه تشریح کرد: داده‌های به دست آمده گویای این مطلب است که علیرغم تغییر و تحولات در سبک انتخاب همسر، کماکان اهمیت نظر والدین در انتخاب همسر از سوی جوانان مورد توجه بوده است.

 /انتهای متن/

درج نظر