چرا پسرها مجرد می مانند؟

جریان چرایی تجرد پسرها از آن‌دست مطالبی ست که زیاد کار شده و وقتی به شما گفته می شود درباره‌ش بنویسید,کمی کار سخت می‌شود. خوب با این توضیح میر وم سر اصل بحث که چرا از نظر نگارنده که یک پسر مجرد می‌باشد, پسرها مجرد می‌مانند؟

4

سرویس اجتماعی به دخت؛ مجید ایرانشاهی/

براساس تقسیمات, پسرها در باب ازدواج چند دسته هستند:

دسته اول کسانی هستند که نه می‌خواهند و نه می‌توانند ازدواج کنند.

دسته دوم کسانی هستند که نمی‌خواهند ولی ازدواج می‌کنند.

دسته سوم کسانی هستند که می‌خواهند ولی  نمی‌توانند ازدواج کنند.

دسته چهارم کسانی هستند که  هم می‌خواهند و هم ازدواج می‌کنند.

دسته اول:این پسرها افرادی هستند که به دلایل مختلف نظیر تصمیم جدی بر تجرد، عدم توان مالی که قابلیت احیا شدن ندارد، دارای مشکلات می‌شوند. همچنین پسران تنوع‌پذیری که در روابط اجتماعی خود آزاد هستند, جزو این دسته قرار می‌گیرند که البته چندان مورد بحث ما واقع نمی‌شوند.

دسته دوم: این پسرها بدلیلی نظیر فشار خانواده و یا رسم‌های فامیلی, حتی اگر علاقه‌ای به ازدواج نداشته باشند, مجبور به ازدواج می‌گردند که سرانجام آن نیز مشخص می‌باشد.

دسته سوم: این دسته که سوژه اصلی بحث ما هستند, علاقه به ازدواج دارند ولی به دلایل ذیل نمی‌توانند ازدواج کنند:

  1. اقتصاد:چه بخواهیم و چه نخواهیم  مسائل اقتصادی نقش کلیدی در زندگی ایفا می‌نماید و وقتی  پسری می‌بیند که این عامل به عنوان عامل  اصلی طلاق مطرح می‌شود, خواه ناخواه عقب‌نشینی می‌کند؛ البته در حیطه  عوامل اقتصادی, اشتغال به عنوان معضل اصلی مطرح می‌باشد که افراد حتی تا مدت‌ها نمی‌توانند کاری را با درآمد مشخص برای خود بدست بیاورند و از آنجایی که در جامعه ما کماکان مرد نان‌آور اصلی خانه  محسوب می‌گردد, این موضوع به نوعی مانع اقدام پسر برای ازدواج به شمار می‌رود.

در ذیل همین بحث رسم و رسوم  پرخرج و تغییر سبک زندگی و افزایش توقعات دختران نیز به نوعی در ذیل این مجموعه قرار می گیرد.

  1. سربازی: معضلی که به عنوان دوسال زندگی پسران را پس از تحصیلات در بهترین دوران زندگی و البته بدون هیچ درآمدی(اکنون به 121 هزار تومان حقوق رسیده است) و آموزش هیچ‌گونه حرفه‌ای تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

حال اینکه  پسری را فرض کنید به تحصیلات تکمیلی رسیده است و بعد از آن نهایتا در سن 25-26 سالگی عازم خدمت می‌گردد و از آنجا که درآمدی ندارد, اقدامی هم صورت نمی‌دهد و لذا حداقل 27-28 سالگی ازدواج او به تاخیر می‌افتد که البته باز مشروط بر اینکه به محض  اتمام سربازی شغل پیدا کند و این موضوع نیز بر تجرد پسران موثر است.

  1. نوع نگرش به ازدواج و دختران:افراد این دسته علی‌رغم تحصیل‌کردگی, کماکان نگاه سنتی (گرچه اندکی بهبود یافته) به زنان دارند و هنوز توقعات یک زندگی سنتی را از دختران امروزی دارند و لذا این افراد پس از مدتی جست‌و‌جو به بن‌بست رسیده و از ازدواج منصرف می‌شوند.
  1. ایجاد تمایل به تجرد: جمله‌ای که اغلب مردان متاهل ایرانی به دوستان و همکاران مجرد خود می‌گویند این است:”دیوانه‌ای که می‌خواهی ازدواج کنی؛ بابا راحتی، آزادی، کیف دنیا را می‌کنی”. در کنار اینکه تجرد پسر به نوعی مورد تشویق فامیل و اطرافیان است گاهی سبب می‌گردد که فرد یا از ازدواج منصرف گردد ویا آن را به عقب بیندازد. که این موضوع ناشی از عدم آشنایی با مهارت‌های زندگی صحیح می‌باشد.
  1. دختران: به هرحال طرف مقابل ازدواج پسران, دختران هستند که اکنون به چند دلیل در این معضل نقش ایفا می‌کنند، مواردی نظیر سطح توقعات بالا، مهریه‌های سنگین، ایجاد محدودیت‌های بی‌مورد بعد از ازدواج، و موارد متعدد دیگر نیز این دسته از پسران را از ادواج دور می‌نماید.

دسته چهارم: این دسته هم که تکلیفشان مشخص است که مشکلات بالارا ندارند، ترس هم ندارند، حمایت مالی خانواده را هم دارند و می‌روند و ازدواج می‌نمایند.

و مخلص کلام با همه این تفاسیر دو بحث اقتصاد و سبک زندگی  اگر اصلاح گردد مشکل تجرد هم حل می‌شود به خواست خدا.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (4)