نشست هویت‌شناسی ادبیات زنانه برگزار شد

نخستین نشست بنیاد ادبیات داستانی با موضوع «هویت‌شناسی ادبیات زنانه و ظهور آن پس از انقلاب اسلامی» با حضور کامران پارسی‌نژاد، زهرا زواریان، منصوره شریف‌زاده و بلقیس سلیمانی در سرای اهل قلم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور کامران پارسی‌نژاد، زهرا زواریان، منصوره شریف‌زاده و بلقیس سلیمانی در سرای اهل قلم برگزار شد.

3

سرویس خبر به دخت/

در نشست «هویت‌شناسی ادبیات زنانه و ظهور آن پس از انقلاب اسلامی» که با حضور کامران پارسی‌نژاد، زهرا زواریان، منصوره شریف‌زاده و بلقیس سلیمانی در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب کامران پارسی‌نژاددر زمینه تاریخچه ادبیات داستانی زنانه در ایران اظهار داشت: این ادبیات از سال ۱۳۰۹ شکل گرفت و در دهه ۴۰ و ۵۰ به اوج شکوفایی خود رسید  وتا زمان انقلاب تأثیرگذار بود. بعد از انقلاب نیز در زمینه ادبیات دفاع مقدس شاهدیم که زنان گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند.

در ادامه نشست، زهرا زواریان با اشاره به سیر تحول ادبیات داستانی زنانه گفت: طبق تحقیقاتی که از دهه ۶۰ آغاز کرده‌ام، زنان در این زمینه  در دهه ۷۰ و ۸۰  زنان پیشرفت زیادی داشته اند.

این نویسنده در ادامه با اشاره به شاخصه های این نوع ادبیات افزود : زن در این نوع ادبیات هویتی منفعل دارد .در جامعه ما زنان کمتر از خودشان می‌نویسند. صدای زنان کمتر شنیده می‌شود.

زواریان زبان زنانه را  زبانی شاعرانه و عاطفی دانست و تأکید کرد: اگر تفکر زنانه تفکر غالب بود، جهانی با این همه خشونت نداشتیم.

منصوره شریف‌زاده هم در سخنان خود در مورد ادبیات مردانه گفت :  در ادبیات مردانه، زن‌ها یا اهریمن‌اند و یا فرشته و مردان هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به درونیات زنان پی ببرند.

بلقیس سلیمانی نیز در سخنانی در مورد ادبیات زنانه  اظهار کرد: ادبیات زنان مقوله ای متفاوت از ادبیات زنانه است. نویسندگان زن ایران همچون نویسندگان زن جهان سه مرحله را پشت سر گذاشتند:مرحله ای که  اساسا صدایی از زن شنیده نمی‌شود، مرحله ای که  تنها مظلومیت زن روایت می‌شود و مرحله ای که تجربه زنانه مطرح می‌شود.

سلیمانی اضافه کرد: زن ایرانی محصول شرایط ویژه خود است که باید در‌‌ همان بستر بررسی شود./انتهای متن/

نمایش نظرات (3)