تعریف منکر در حوزه پوشش و بعد نهی جوانان از آن

یک جامعه شناس گفت: لازم است در زمینه پوشش اسلامی – ایرانی فرهنگ‌سازی شود که افراد به تناسب موقعیت، سن و شأن خود پوششی را برگزینند و از سوی دیگر متوجه تفاوت پوشش متنوع و پوششی که ممکن است سبب تعرض قرار گرفتن شود باشند.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا دکترامیرمحمود حریرچی افزود: فرهنگ‌سازی از خانواده باید آغاز شود علاوه برآن رسانه‌ها نیز باید در این زمینه فعالیت کنند؛ البته لازم است نوعی رابطه تعاملی بین رسانه‌ها و مخاطبان به وجود آید تا مردم بتوانند مسائل خود را مطرح کنند و رسانه‌ به آنان آموزش لازم را بدهد. اگر تعامل از آموزش حذف شود راهکارهای ارائه شده شکل پند و اندرز به خود می‌گیرد.

وی تاکید کرد: لازم است در قالب نمایشگاه‌های مد و لباس، پوشش اسلامی – ایرانی به نمایش درآید و افراد توانمندی که فرهنگ و نیاز جامعه را می‌شناسند محصولات خود را در این نمایشگاه‌ها به نمایش بگذارند و تولید کنندگان از آنان حمایت کنند.

این جامعه‌شناس در ادامه گفت: از ابتدا تلاش کرده‌ایم با برخورد قانونی و صدور دستور العمل وضعیت پوشش را در کشور ساماندهی کنیم؛ اما به نتیجه لازم نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه پوشش مسئله‌ای بسیار شخصی است، اظهارکرد: در زندگی جمعی و به تناسب فرهنگ هر کشوری چارچوب‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید رعایت شود. به عنوان نمونه در کشورهای غربی اگر فردی با پیژامه وارد خیابان شود او را دستگیر یا جریمه می‌کنند، چرا که عموم چنین فردی را دیوانه تلقی می‌کنند.

این جامعه شناس در ادامه گفت:‌ متاسفانه به گونه‌ای شایسته در حوزه پوشش ایرانی – اسلامی،‌ فرهنگ ‌سازی نکرده‌ایم و در این زمینه روی زنان حساسیت بیشتری وجود دارد البته حساسیت‌هایی درزمینه وجود نشانه‌های غربی در پوشش مردان نیز دیده می‌شود به عنوان نمونه مدتی با آستین کوتاه و مدتی دیگر با کراوات زدن آنان مخالفت می‌شد.

حریرچی افزود: من همواره در کلاس‌های خود در دانشگاه به دانشجویان دختر می‌گویم بهتر است حجابی را برگزینند که احتمال تعرض به آنان از سوی افرادی که کمبود جنسی دارند را کاهش دهد از سوی دیگر طوری بپوشند که نیروی انتظامی با آنان برخورد نکند، ضمن آنکه پوشش آنان در شأن یک دانشجو باشد.

وی تاکید کرد: مشکل اینجاست که برخی از زنان و مردان قصد دارند که در همه موقعیت ها پوشش فانتزی داشته باشند، اما این نوع پوشش گاهی اوقات شکل مضحکی به خود می‌گیرد.

این جامعه شناس با بیان اینکه تنوع در پوشش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: تنوع را از پوشش افراد به ویژه زنان حذف کرده‌ایم و در این شرایط افراد تلاش می‌کنند به این نیاز خود از راه‌های دیگری پاسخ دهند.

وی افزود: در سیستم اداری افراد نمی‌توانند از رنگ‌های شاد و طرح‌های متنوع استفاده کنند و حتی اگر پوشش ارباب رجوع واجد این ویژگی باشد ممکن است به او تذکر داده شود و حتی در جمع‌های عمومی تر ممکن است برخی افراد بر حسب سلیقه خود با تنوع در پوشش برخورد کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه با مقوله پوشش برخورد سلیقه‌ای می‌شود و این برخوردها در قالب‌های مختلف از نصیحت گرفته تا امر به معروف و حتی وضع قانون و دستور العمل نمود پیدا می‌کند.

/انتهای متن/

درج نظر