زنان تاثیر گذار شیعه به روایت اسلام شناس ایتالیایی

“رافائل موریللو” اسلام‌شناس ایتالیایی در کتاب “اعقاب خاندان پیامبر در تاریخ معاصر” به تبیین نفوذ دینی سادات ساکن نجف اشرف از جمله زنان چهار خاندان مشهور صدر، خوئی، حکیم و بحرالعلوم پرداخته است.

1

سرویس خبر به دخت/

 رافائل موریللو اسلام‌شناس ایتالیایی در نشست هفتگی شهر کتاب  با موضوع “بررسی نقش تمدنی زنان مسلمان در تاریخ” به معرفی کتاب خود تحت عنوان “اعقاب خاندان پیامبر در تاریخ معاصر” پرداخت و گفت: این کتاب به زبان انگلیسی در ایتالیا منتشر شده است و درآن به بررسی و تبیین نقش سادات شیعه و زنان سیده در خاندان‌های مهم معاصر شیعی و صاحب نفوذ ساکن نجف اشرف مثل صدر، خوئی، حکیم و بحرالعلوم پرداخته‌ام.

وی با بیان اینکه زنان چهار خاندان صدر، خوئی، حکیم و بحرالعلوم نقش پررنگی در تاریخ معاصر داشته‌اند گفت:” عالمه”، “امینه”، “بنت‌الهدی”، خواهر سید محمدباقر صدر که همراه برادرش توسط رژیم صدام به شهادت رسید، “سیده ربابه صدر” مدیر زیباترین موسسه خیریه، “حوراء صدر” دختر امام موسی صدر صاحب موسسه تحقیقاتی و اجتماعی امام موسی صدر از جمله زنان مؤثر در خاندان امام موسی صدر به شمار می‌روند.

موریللو تصریح کرد: تاریخ بشریت، مردانه است ودست یافتن به اطلاعاتی در خصوص زنان، کار بسیار دشواریست. لذا از طریق ازدواج نقش زنان سادات شیعی در تاریخ معاصر را بررسی کردم.

مهمترین بخش تحقیقاتم در ایران، لبنان، سوریه و انگلستان بوده است. همچنین 12 سال پیش از طریق مرکز فرهنگی ایران در رم، برای فراگیری زبان فارسی  به ایران سفر کردم که جا دارد از زحمات و کمک‌های این مرکز تشکر کنم.

اسلام‌شناس ایتالیایی درباره این اثرش گفت: پرداختن به نقش زنان تاثیرگذار شیعی کار جدیدی است و از آنجا که من با زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ارمنی آشنا هستم، تمام مقالات و منابع موجود  درباره زنان سادات را مورد مطالعه قرار دادم. اینکه از طریق سادات می‌توان به تاریخ تمدن اسلام در دوران معاصر دست یافت، فکر تازه‌ای بود که در حال حاضر، تنها به ذهن بنده خطور کرده است. کتاب “اعقاب خاندان پیامبر در تاریخ معاصر” حاصل چهار سال تلاش و تحقیق جدی در مقطع دکتری و دو سال پس از آن است وممکن است ایراداتی نیز داشته باشد./انتهای متن/

نمایش نظرات (1)