قضات مشاور زن در دادگاه ها

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر و چادگان در مجلس گفت: در جمهوری اسلامی ایران قضات زن مجاز به صدور حکم در محکمه نیستند، اما براساس قانون حمایت از خانواده دادگاه‌ها به استفاده از قضات مشاور زن ملزم شده‌اند.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از جهان، محمدعلی اسفنانی در پاسخ به این سئوال که آیا جذب قضات زن در دادگستری‌ها مانعی ندارد، اظهار کرد: براساس قانون قضات زن در جمهوری اسلامی ایران تنها نمی‌توانند در محکمه و برای صدور حکم فعالیت کنند.

وی به فعالیت قاضی‌های زن در بخش‌های مختلف در سراسر دنیا اشاره کرد و ادامه داد: در سیستم‌های قضایی دنیا قاضی‌های مختلفی در زمینه‌های دادیاری، دادیار اجرای احکام، دادرسی، رئیس دادگاه و قاضی دیوان وجود دارد.

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چگونگی فعالیت قضات زن در ایران، تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران قضات زن مجاز به صدور حکم در محکمه نیستند، اما براساس قانون حمایت از خانواده دادگاه‌ها به استفاده از قضات مشاور زن ملزم شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه قاضی زن با سمتی به عنوان صادر‌کننده حکم در محکمه قادر به فعالیت در دادگستری‌ها نیستند، اضافه کرد: همچنین قضات زن در ایران نمی‌توانند در زمینه تحقیقات پرونده‌های سنگین مانند قتل و اعمال منافی عفت فعالیت کنند.

اسفنانی در پایان با بیان اینکه اما در سایر پرونده‌ها قضات زن می‌توانند فعالیت کنند، تاکید کرد: دادگستری‌ها باید عملکرد قضات زن را در زمینه سیستم قضایی بررسی کنند.

 /انتهای متن/

درج نظر