زنان آسیب پذیرترند

بیماری های آ میزشی بیماریهای مهم و بعضا خطرناکی هستند که ممکن است افراد بنا به دلایل مختلف از مراجعه بموقع برای تشخیص و درمانش خودداری کنند. شناخت علائم و عوارض این بیماریها می تواند کمک کند تا افراد جدیتر با این نوع بیماری و علاج آن برخورد کنند.

0

سرویس اجتماعی به دخت؛سمیه سمیعی/       

 بیماری های آمیزشی یا STI عبارتند از بیماری هایی که طی تماس جنسی از فردی به فرد دیگر انتقال می یابند. این بیماری ها ممکن است توسط ویروس، باکتری یا انگل ایجاد شوند. در واقع این میکرو ارگانیسم ها می توانند وارد بدن شوند و پوست، واژن، مقعد، دهانه رحم، چشم، دهان و حلق را آلوده کنند.
وجود هرگونه ترشح غیرعادی و بدبو، خارش، سوزش، درد هنگام ادرار کردن، درد هنگام نزدیکی و زخم در نواحی تناسلی از نشانه های احتمالی وجود عفونت است.
بنا بر گزارش های سازمان بهداشت جهانی بیماری های آمیزشی در دنیا و در کشور ما رو به افزایش است و با توجه به مسری بودن و عوارض ناشی از درمان نکردن، مراجعه نکردن برای تشخیص و درمان در مراحل اولیه ممکن است به عوارض بعدی مثل سرطان دستگاه تولید مثل، کبد و ناباروری، سقط جنین، حاملگی خارج رحمی، ناهنجاری های مادرزادی، کوری و مرگ نوزاد منجر شود.
 
چرا زنان آسیب پذیرترند؟
طبق گفته پزشکان، زنان بیش تر از مردان به بیماری های آمیزشی مبتلا می شوند. تشخیص بیماری های مسری آمیزشی در زنان مشکل تر است زیرا عفونت اولیه ممکن است بدون علامت باشد و به عوارض بعدی مثل بیماری های التهابی لگن، ناباروری و مرگ و میر منجر شود و البته هر فردی که از لحاظ جنسی فعال است در معرض خطر ابتلا به بیماری های آمیزشی قرار دارد.
 
عمده ترین راه های انتقال بیماری های آمیزشی
تماس جنسی با فرد آلوده، انتقال از راه مادر آلوده به کودک و استفاده از سوزن مشترک در معتادان از جمله عمده ترین راه های انتقال بیماری های آمیزشی ست و انواع بیماری های آمیزشی شامل سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، ویروس هپاتیت B وC و ایدز می باشد.
سوزاک
دکتر رسولی نژاد متخصص بیماری های عفونی در خصوص این بیماری ها بیان داشت: بیماری‌های مقاربتی ناشی از عفونت‌های آمیزشی هستند که واگیر دارند و به‌طور عمده از طریق آمیزش جنسی با فرد آلوده انتقال می‌یابند و متأسفانه نقص در تشخیص و درمان اکثر این بیماری‌ها در مراحل اولیه ممکن است عوارض و مشکلات شدیدی ایجاد کند که البته اکثر آنها اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند.
نکته دیگر اینکه این نوع بیماری ها در زنان شایع تر است .چراکه محیط دستگاه تناسلی زن به گونه‌ای است که احتمال ابتلای زنان به این گونه تناسلی بیشتر از مردان است و این عفونت‌ها برای زنان مسایل و مشکلات بیشتری به وجود می‌آورند.
وی ادامه داد: سوزاک از جمله این بیماری هاست که علت ایجاد آن یک باکتری به نام گنوکوک است.
این بیماری در زنان اغلب بدون علامت بوده، اما در آقایان همراه با ترشحات غلیظ و چرکی از مجرا به همراه سوزش و احساس ناخوشی در مجرای ادراری ست که معمولاً پس از تماس جنسی با فرد آلوده ایجاد می شود. همان طور که گفتم در بانوان اکثرا بدون علامت است اما افزایش ترشحات مهبلی، سوزش به هنگام خروج ادرار و خون‌ریزی‌های نامرتب قاعدگی هم می‌تواند علایم ابتلا به این بیماری باشد.
این بیماری با آنتی بیوتیک درمان می شود و جدای از درمان فرد مبتلا درمان شریک جنسی نیز ضروری ست که در صورت عدم درمان عفونت لوله های رحمی و تخمدان ها، ناباروری و عفونت چشمی نوزاد متولد شده از مادر مبتلا از عوارض این بیماری ست.
 سیفلیس
این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: سیفلیس یکی از چهار بیماری اولیه آمیزشی ست که شیوع آن نسبت به گذشته کاهش یافته است و در اثر تماس مستقیم با یک زخم از شخص مبتلا به شخص سالم منتقل می‌شود. ارتباط دهانی، مهبلی، مقعدی یا لمس کردن قسمت‌های عفونی از جمله راه‌های انتقال این بیماری است و علایم پس از گذشت مدت زمان دو تا چهار هفته پس از ابتلا به‌صورت زخم‌های شدید گرد و بی دردی در محل عفونی شده پدیدار می‌شوند و مانند سوزاک درمان آنتی بیوتیکی دارد.
علامت آن زخم بدون درد برجسته در پوست ناحیه تناسلی و کشاله ران است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به عفونت مغزی و تشنج، عفونت دریچه های قلبی، فلج اندام ها و … شود.
کلامیدیا
وی ضمن اشاره به عفونت کلامیدیا بیان داشت: کلامیدیا نوعی باکتری ست و از شایع ترین علل بیماری های آمیزشی عفونی محسوب می شود و در اغلب بیماران بدون علامت است و می توان آن را بیماری خاموش دانست. در زنان این عفونت می تواند منجر به عفونت شدید لوله های رحمی و در نهایت ناباروری شود.
البته نشانه‌ها و علایم بیماری غالبا بین یک تا سه هفته پس از ابتلا به صورت افزایش اندک ترشحات رحمی (که در اثر ملتهب شدن دهانه رحم ایجاد می‌شود)، درد زیر شکم، احساس درد هنگام آمیزش جنسی و حتی سوزش و تورم دردناک چشم‌ها آشکار می‌شود. اما ممکن است تا مدت زیادی هم نشانه‌ای ظاهر نشود.
تبخال تناسلی
رسولی نژاد ادامه داد: در خصوص بیماری دیگری که منشأ آمیزشی دارد باید بگویم تبخال تناسلی ست که عامل ایجاد کننده آن یک نوع ویروس به نام ” هرپس ” است که انتقال آن بسیار سریع است و حتی پس از تماس جنسی با افراد بی علامت اما آلوده منتقل می شود.
علامت این بیماری بروز تاول های ریز آبدار پوستی دردناک در کنار هم است که سوزش  و خارش دارند. این تاول ها در ناحیه تناسلی و گاهی داخل یا لبه خروجی مجرای ادراری دیده می شوند، که در صورت ابتلای مادر دردوران بارداری این بیماری می تواند به الودگی نوزاد وی منجر شود.
زگیل تناسلی
در خصوص زگیل تناسلی نیز باید بگوییم عامل آن نیز ویروسی ست که از طریق تماس جنسی منتقل و به صورت برجستگی گوشتی قارچ شکل در ناحیه تناسلی ظاهر می شود و یکی از انواع این دسته از این ویروسها  قادر است در بدن شخص باقی بماند و وی را مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم کند.
چگونه می توان جلوگیری کرد؟
طبق گفته بسیاری از پزشکان بهترین راه پیشگیری از این بیماری ها پای بندی به اصول اخلاقی و پرهیز از روابط جنسی مشکوک و پرخطر است و البته توجه به نکات بهداشتی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. از جمله اینکه در بیماری های مقاربتی درمان همسربیمار، حتی اگر بدون علامت باشد، الزامی ست و طرفین باید دوره درمان را کامل طی کنند، قرص های ضد بارداری دهانه رحم را در مقابل میکروب ها نفوذ ناپذیر می کنند در نتیجه عامل مهمی در پیشگیری از عفونت محسوب می شوند.
دیگر اینکه در زنان به دلیل نزدیک بودن مقعد به فرج، انواع میکروب های مقعدی به آسانی به فرج نفوذ می کنند و موجب عفونت های رحمی و ادراری می شوند بنابراین رعایت نکات بهداشتی کاملاً ضروری و مهم است، همچنین استفاده از کاندوم  بهترین روش پیشگیری از بیماری های مقاربتی محسوب می شود.
مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد نشانه های هشدار دهنده است مثل ترشحات غیر عادی از مجرای تناسلی زنان ( افزایش مقدار، تغییر بو، رنگ، سوزش، خارش و نزدیکی دردناک)، هر گونه زخم یا ضایعه تناسلی که خود به خود ایجاد شده باشد، درد زیر دل، ترشحات مهبلی، خون‌ریزی زیاد و طولانی‌مدت، عادت ماهیانه دردناک، تب و گاهی تهوع و استفراغ و خون‌ریزی در فواصل عادات ماهیانه یا در زمان نزدیکی، وجود ترشحات چرکی و زخمی یا شکننده بودن دهانه رحم.
البته باید دقت داشت که جدای از علائم هشدار دهنده راه تشخیص این بیماری ها معاینه توسط پزشک، آزمایش ترشحات و در صورت لزوم آزمایش خون و ادرار است.
در هر حال STI در بین زنان و مردان در هر سطح اقتصادی و اجتماعی وجود دارد و بیشتر نیز در بین افراد زیر 25 سال اتفاق می افتد. در سال های اخیر این بیماری ها رو به افزایش است چراکه در حال جاضر  افراد از نظر جنسی زودتر فعال شده اند و ازدواج دیرتر صورت می گیرد. بنابراین توجه به مسائل جنسی و آگاهی بخشی افراد بسیار اهمیت می یابد و مسئولان  نباید از این امر غافل بمانند.
/انتهای متن/
درج نظر