برای طلای المپيک مبارزه می کنم

تکواندوکار کرجي سنگين‌وزن تيم ملي نوجوانان ايران در اولين مسابقه برون‌مرزي خود طلايي شد.

0

سرویس اجتماعی به دخت؛ معصومه کیانی/

  17 ساله است و در وزن 68+ مبارزه می کند. رشته‌هاي زيادي از جمله واليبال را امتحان کرده است، اما تکواندو را به دليل قهرماني هادي ساعي در مسابقات المپيک ترجيح داد. مي‌گويد: تنها رشته ای است که در ايران پيشرفت کرده است و مي‌توانی به طلای المپيک دل ببندی. بنابراين کارش را از باشگاهی در هشتگرد و زيرنظر استاد فولادی آغاز کرد و با حمايت پدر و مادر و مشاوره اقوام به مدت 6 سال به فعاليت خود در اين رشته ادامه داد.

موفقيت‌هاي کشوري او با کسب سه عنوان قهرماني آغاز شد تا اينکه به دليل داشتن رنکينگ يک و عنوان قهرماني کشور به اردوي تيم ملي دعوت شد. در مرحله نخست مسابقات انتخابی بدشانسی آورد و به دليل آسيب‌ديدگي از ناحيه دست نتوانست مبارزه کند، اما در مرحله دوم خودي نشان داد و اردونشين شد. تمرينات فشرده ملي‌پوشان زيرنظر ندا زارع ادامه داشت و هر هفته يک نفر از اردوهاي تيم ملی خط مي‌خورد.

هانيه اخلاقي نيز شرايط روحی سختي داشت و اين تمرينات را به اميد دست‌يافتن به مدال طلای مسابقات قهرماني آسيا منظم و به سختی ادامه مي‌داد، چون تازه به اردوهاي تيم ملي دعوت شده بود و بدنش آمادگي لازم را نداشت، وي تمريناتش را ادامه مي‌داد تا مبادا در انتخابي‌هاي هفتگی, اسمش از ترکيب اعزامي تيم ملي خط بخورد. بالاخره اين شرايط سخت به پايان رسيد، اما هيجان و استرس ديگري به سراغ اين دختر نوجوان آمد، اين استرس همان رقابت در مسابقات قهرماني آسيا بود که اخلاقي به آن نزديک مي‌شد.

تکواندوکار سنگين‌وزن تيم ملي نوجوانان ايران مي‌گويد: مسئولان فدراسيون در مسابقات قبل 5 نفر را به مسابقات قهرماني آسيا اعزام مي‌کردند، اما در اين مسابقات لطف کرده و با حمايت استاد زارع اين تعداد به 9 نفر رسيد.

وي در خصوص شرايط روحي‌اش براي دست‌يافتن به مدال طلا اظهار مي‌کند: در تمرينات انگيزه بالايي داشتم و در شب ليله‌الرغائب آرزو کردم طلا به دست آورم که اين اتفاق افتاد.

تکواندوکار پرافتخار ايران در اولين مبارزه خود در مسابقات قهرماني آسيا ابتدا مقابل حريف سرسختي از کره جنوبي قرار گرفت و وي را با اختلاف 3 امتياز از پاي درآورد، در دومين مبارزه خود به راحتي اردن را 12 تايي کرد و در فينال مسابقات چين تايپه را با اختلاف 6 امتياز شکست داد و به آرزوي خود رسيد.

اخلاقي درباره اين مبارزه‌اش مي‌گويد: در ابتدا کار سختي در مصاف با حريف قدرتمند کره جنوبي داشتم، اما در حين مبارزه به اين فکر کردم که اگر شکست بخورم نمي‌توانم به طلاي بازي‌ها دست پيدا کنم. بنابراين تمام تلاشم را کردم و با اختلاف 3 امتياز وی را شکست دادم. بازي دومم راحت‌تر بود و هوگوپوش اردني را 12 تايي کردم، سومين رقيبم ورزشکاري از چين تايپه بود که در مبارزه‌اي سخت وي را نيز با اختلاف 6 امتياز شکست دادم.

وي به اين ترتيب بر روي سکوی مسابقات آسيايی رفت و پرچم کشورش را در جاکارتاي اندونزي به اهتزاز درآورد و نگاه تکواندوکاران کشورهاي شرکت‌کننده را به خود خيره کرد. اخلاقي در اين باره مي‌گويد: وقتي من روی سکو رفتم همه تعجب کرده بودند، چون اصلا انتظار نداشتند يک ايراني طلاي اين مسابقات را به دست آورد. به عبارت ديگر برايشان جالب بود که يک ايراني با حجاب اسلامي طلايي شود.

تکواندوکار طلايي ايران در خصوص احساسش هنگام رفتن روي سکوي مسابقات اظهار مي‌کند: وقتي روي سکو مي‌روي هيچ احساس ديگري  نمي‌تواند جاي آن‌را بگيرد، به قول استاد ساعي وقتي روي سکو مي‌ايستی و قهرمان مي‌شوي فقط براي 5 دقيقه مي‌تواني حفظش کني و براي حفظ آن بايد تلاش کني. بهترين حسي را آن زمان داشتم و از اينکه پرچم ايران را بالاتر از پرچم ساير کشورها ديدم احساس غرور کردم.

وي با وجود سن کم, اعتقادات قويي دارد و معتقد است: ايمانش به وي کمک کرد تا صاحب مدال زرين آسيا شود. هوگوپوش نوجوان ايران در اين باره مي‌گويد: فکر مي‌کنم ايمانم بود که به من کمک کرد تا طلای آسيا را چنگ آورم. تمرينات سخت و فشرده فقط به بالا رفتن سطح فني بازيم کمک کرد، اما عامل اصلي ايمانم بود، چون هنگام مسابقه با رقبايم به دليل داشتن استرس بالا همه تکنيک‌هايي که مربيانم آموزش داده بودند را فراموش کردم و تنها ايمانم به ياريم آمد و هنگام مسابقه حضور خدا را احساس کردم.

اخلاقي همچنين از شرايط متفاوت رقبايش با وي مي‌گويد و اينکه آنها بدون حجاب اسلامي و در تمرين با آقايان پيشرفت کرده‌اند، اما من و ساير دختران ايراني با حجاب اسلامي در تمرينات شرکت کرده و با همین حجاب و بدون حريف تمرينی به اين موفقيت مهم دست يافته‌ايم. وي ادامه مي‌دهد: تمرين با حجاب اسلامي, احساس قلبي خاصي به آدم مي‌دهد و اگر اين تفاوتها را با رقباي خارجي‌مان در نظر بگيريم بايد بگويم يک قدم از آنها جلوتريم.

طلاي آسيا دختر مبارز کرجي را خرسند نمي‌کند و آخر راه وي نيست، چون هدف‌هاي بزرگي در سر مي‌پروراند و طلاي آسيا اولين مدالي است که در کلکسيون مدالهايش گذاشته است. هانيه اخلاقی که طلای المپيک ذهنش را به شدت مشغول کرده، اظهار مي‌کند: هدف اصلي‌ام مدال طلاي المپيک است و براي دست يافتن به آن مسابقات آسيايی جوانان و رقابت‌های جهانی را در پيش دارم. امسال بايد در رده سنی جوانان مبارزه کنم و در واقع مسابقات آسيايی اندونزی آخرين رقابتم در رده سني نوجوانان بود.

 / انتهای متن/

درج نظر