اکستنشن، زیبایی کوتاه‌مدت اما مضر

زیبایی‌های مصنوعی به قیمت از دست‌دادن سلامتی، این معامله ایست که مدتهاست بعضی خانمها با خودشان می کنند. یک از این نوع زیبایی ها که به موها مربوط است، اکستنشن است که این روزها در آرایشگاهها بسیار رایج شده است. اما آیا خانمها می دانند که اکستنشن تا چه اندازه به مو آسیب می‌‌رساند؟

0

سرویس اجتماعی به دخت؛ لیلا شاهی/

 چند سالی است که تب و تاب زیبایی در آرایشگاه های زنانه افزایش یافته است. انواع اقدامات جدید که به نوعی ترفندهای زیبایی به شمار می‌آیند بر روی مو و صورت افراد انجام می‌شود. این روزهاعلاوه بر متخصصان پوست و مو، آرایشگاه ها نیز برای خود مطب باز کرده‌اند. آرایشگران از دید کسانی که به آنان مراجعه می‌کنند تبدیل به کسانی شده‌اند که آرزوی زیبایی آنها را در مدت کوتاهی محقق می‌کنند ولی این زیبایی کوتاه‌مدت آیا باید به قیمت به خطر انداختن سلامتی افراد باشد؟
تاتو، پاکسازی پوست، مانیکور ناخن، ویتامینه و کراتینه مو و حتی پروتز از جمله اقداماتی است که آرایشگران این روزها از آن درآمد بسیار زیادی را کسب می‌کنند. ولی اینکه چه کسانی به این مواد حساسیت دارند و وسایلی که استفاده می‌کنند تا چه حد در بروز بیماری‌ها نقش دارد موضوعی است که متاسفانه به آن توجه نمی‌شود.
اکستنشن مو نیز یکی دیگر از اقداماتی است که طرفداران بسیاری پیدا کرده است. بدون اینکه قضاوتی در خصوص اثرات این اقدام داشته باشم به سراغ یک آرایشگر رفتم تا از نزدیک نظر او و کسی که این کار را انجام می‌دهد جویا شوم.
ما به درخواست مشتری عمل می کنیم
خانم عظیمی مسئول آرایشگاه بود. وقتی از او پرسیدم که معمولا چه کسانی اکستنشن مو انجام می‌دهند گفت: « برای هر کسی که موی کوتاه یا کم‌پشتی داشته باشد این کار را انجام می‌دهیم. البته در این میان حتی کسانی هستند که با وجود داشتن موهای زیبا به خاطر تنوع‌طلبی این کار را انجام می‌دهند.»
خانم عظیمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این کار به مو آسیب می‌رساند یا خیر؟ توضیح داد: «به طور حتم اثر خوبی بر روی موها ندارد. کسانی بودند که به طور متناوب اکستنشن را انجام داده‌اند و با مشکل ریزش مو مواجه شده‌اند. چرا که در این حالت مو به خوبی شسته نمی‌شود. برخی افراد نیز پشیمان شده و دیگر سراغ انجام این کار نمی‌روند.»
خانم عظیمی که از نگاهم متوجه سوال بعدی شده بود، گفت: « حتما می‌پرسید که چرا قبل از این اقدام به مشتری‌های خود اثرات منفی آن را نمی‌گویید؟ ولی من به شما می‌گویم که 99 درصد افرادی که به ما مراجعه می‌کنند خوب می‌دانند که در کل لوازم آرایش و یا هر اقدامی که انجام می‌شود بالطبع اگر به طور مکرر انجام شود، بر پوست و یا مو تاثیر خواهد گذاشت. ما هم کار خود را انجام می‌دهیم و باید بر اساس درخواست مشتری عمل کنیم.»
به سراغ یک دختر خانم که قصد انجام اکستنشن را داشت رفتم تا نظرش را در این خصوص بدانم، وقتی از او پرسیدم که چه چیزی باعث شد تا این کار را انجام دهید پاسخ داد: « خب من موهای کم‌پشتی دارم و هیچ‌وقت از این وضعیت راضی نمی‌شوم. به همین خاطر تصمیم گرفتم حتی مدت کوتاهی که شده این کار را انجام دهم.»
مرا با دیگران مقایسه می کنند
وقتی به موهای این دختر جوان نگاه کردم هیچ مشکلی نداشت ولی نگرانی از چشمانش موج می‌زد. او در ادامه صحبت هایش این چنین گفت: « وقتی خانواده و اطرافیانم به طور مکرر می‌گویند که موهایم کم‌پشت است و یا مرا با دیگران مقایسه می‌کنند اعصابم خرد می‌شود. از طرفی به پزشکان زیادی مراجعه کرده‌ام و آنها می‌گویند که موهایم مشکلی ندارد و بالطبع هر کسی بنا به شرایط ژنتیکی و نوع مکانیسم بدنش موی متفاوتی دارد ولی با این حال از آنجایی که مهمانی مهمی در پیش داریم تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم. مسلما می‌دانم که اثرات خوبی روی موهایم ندارد ولی تصمیم گرفته‌ام این کار را انجام دهم.»
 
پزشک چه می گوید؟
به منظور آگاهی از اثرات منفی اکستنشن مو با دکتر کوروش صمدی، متخصص پوست، مو و لیزر درمانی به گفت‌وگو پرداختیم.
اکتنشن به روشی گفته می‌شود که موهای طبیعی، الیافی و یا پلاستیکی لابه لای موهای شخص وصل می‌شود که موجب افزایش حجم و اندازه مو می‌شود.»
وی با اشاره به اینکه این موضوع تاثیری بر ریشه مو ندارد تاکید کرد: «از آنجایی که این روش موجب شست‌و شوی نامناسب موی سر می‌شود بالطبع فرد نمی‌تواند بهداشت مو را رعایت کند.»
دکتر صمدی با بیان اینکه اکستنشن موجب فشار به ناحیه ریشه مو شده و به همین دلیل  تا حدودی می‌تواند به مو آسیب وارد کند، افزود: «همچنین در برخی موارد در ناحیه پشت گردن به خصوص اگر جنس موها طبیعی نباشد موجب اگزما و حساسیت می‌شوند که در صورت بروز این مشکل با استفاده از لوسیون‌های حاوی کورتون این التهاب را بهبود دهند.»
وی یادآور شد: «اصولا کسانی این کار را انجام می‌دهند که موی کم‌پشتی دارند . در واقع کسانی که موی پر پشتی دارند این اقدام را انجام نمی‌دهند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که اکستنشن موجب کم‌تراکمی موهای افراد شده، بلکه بالعکس کم‌تراکمی موها باعث انجام این کار توسط افراد می‌شود.»
این متخصص پوست و مو تاکید کرد: « با وجود اینکه اکستنشن به پیاز موآسیب نمی‌زند ولی موجب ریزش مو البته به صورت موقت می‌شود که عامل اصلی این موضوع به دلیل فشاری است که موهای اضافه شده به موی اصلی وارد می‌کنند. در نتیجه اگراکستنشن را از موی خود جدا کرده  و بهداشت مو را رعایت کنند، فشار به ناحیه ریشه کم شده و موها دوباره رشد می‌کنند.»
وی گفت: «در صورتی که شخصی به دلیل کم‌پشتی مو مجبور است در مهمانی‌ها شرکت کند، می‌تواند از این روش البته به صورت موقت استفاده کند و به هیچ‌وجه نباید در حالت عادی و طولانی‌مدت استفاده شود. چرا که در این صورت وضعیت مو بدتر خواهد شد.»
به گفته دکتر صمدی، استفاده طولانی‌مدت از اکستنشن، موجب ریزش موی کششی می‌شود که اگر به این موضوع توجه نشود، ریزش مو برگشت‌ناپذیر و دائمی خواهد شد.
این متخصص پوست و مو همچنین ادامه داد: «برخی اوقات خانم‌ها موهای خود را آنقدر می‌کشند تا ابروهایشان بالا برود و بعد از مدتی به پزشک مراجعه می‌کنند و می‌گویند موهای پیشانیشان با ریزش مواجه شده است .در اکثر مواقع این ریزش بهتر می‌شود ولی با این حال در برخی مواقع نیز غیر قابل برگشت است.»
دکتر صمدی در پایان تاکید کرد: « بیشترین عارضه اکستنشن حساسیت به الیاف است که موجب قرمزی، خارش و تحریک ناحیه سر می‌شود.  به ندرت مشاهده شده است که مواد در کف سر آزاد و موجب حساسیت شوند.»
/انتهای متن/
درج نظر