تکواندوی بانوان سرمایه یا سربار فدراسیون!

فدراسیون جهانی تکواندو نام نفراتی را که شانس شرکت در مسابقه‌های گرند‌پری و کسب سهمیه المپیک را دارند اعلام کرد که بر این اساس از لیست سه نفره ایران نام دو نفر از آن‌ها تایید شد تا فدراسیون تکواندو را با چالشی جدی در برخورد با این بخش روبه‌رو کند.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا در ادوار گذشته بازی‌های المپیک، تکواندوکاران فقط از طریق شرکت در مسابقه‌های کسب سهمیه قاره‌ای و جهانی می‌توانستند سهمیه المپیک را کسب کنند؛ اما امسال فدراسیون جهانی تکواندو اعلام کرد که علاوه بر آن روش کسب سهمیه، نفراتی هم از طریق حضور در رنکینگ جهانی می‌توانند سهمیه المپییک کسب کنند.

بعد از این تصمیم فدراسیون جهانی، مسئولان فدراسیون و ورزشکاران ایران در بخش مردان از این تصمیم حمایت کردند و گفتند که این تصمیم به سود تکواندوی ایران است و می‌تواند سهمیه‌های بیشتری در المپیک داشته باشد اما در پس این خوشحالی در کیوروگی (مبارزه) مردانی، نگرانی در مورد بخش بانوان به وجود آمد.

وقتی ورزشکاران مردان ایران خوشحال بودند که در رنکینگ جهانی جایگاه خوبی دارند و می‌توانند علاوه بر سهمیه‌های قبلی سهمیه جدیدی بگیرند، بانوان ما که جایگاه مناسبی در رنکینگ جهانی نداشتند نگران بودند و هستند که با این روش و حذف مسابقه‌های کسب سهمیه جهانی، تنها از یک طریق می‌توانند سهمیه المپیک بگیرند و آن رقابت‌های آسیایی است که قطعا همه کشورها برای گرفتن سهمیه المپیک می‌آیند و شرایط سخت‌تر از ادوار قبلی خواهد بود.

فدراسیون جهانی تکواندو برای دعوت از ورزشکاران به مسابقه‌های گرند‌پری نام 31 تکواندوکار برتر هر وزن را اعلام کرد که در بخش مردان 10 نماینده ایران و در بخش بانوان تنها 2 نماینده حضور دارند که در بخش بانوان جایگاه‌های بالای جدول هم در اختیار ما نیست. پریسا فرشیدی و سوسن حاجی‌پور دو ملی‌پوش ما هستند که در این رده‌بندی نامشان وجود دارد و چنانچه به مسابقه‌ها دعوت شوند شانس دارند برای کسب امتیازات لازم برای المپیک ریو تلاش کنند. سمانه شش‌پری که مدت‌ها است از تکواندو دور است هم نامش در لیست اولیه ارسال شده بود اما در لیست نهایی به تایید نرسید.

با توجه به شرایط موجود، فدراسیون تکواندوی ایران با چالش جدی روبه‌رو است و آن این است که آیا به بخش کیوروگی بانوان به چشم یک سرمایه‌گذاری برای مدال‌آوری در مسابقه‌های آینده نگاه کند یا اینکه با توجه به شرایط مالی، این بخش را سرباری برای انجام هزینه‌ها بداند.

بانوان بزرگسال ایران در بخش مبارزه در مسابقه‌هایی که تا به حال اعزام شده‌اند عملکرد چندان مناسبی نداشته‌اند و در رقابت‌های جهانی هم ضعیف ظاهر شدند و در بخش کسب سهمیه المپیک هم در پکن و لندن تنها یک سهمیه گرفتند که در آن بازی‌ها هم چندان موفق ظاهر نشدند. حالا که این بخش شانس دارد به مسابقه‌های کسب سهمیه اعزام شود سوال پیش می‌آید که وقتی بانوان ما در این مدت حتی به دور چهارم هم نرسیده‌اند و در مسابقه‌ها ضعیف ظاهر شدند آیا می‌توانند در مسابقه‌های کسب سهمیه موفق ظاهر شوند و شانس حضور در المپیک را کسب کنند؟

به هر حال برای فهمیدن تصمیمات مسئولان فدراسیون در این رابطه باید صبر کرد و دید که امروز (دوشنبه) در جلسه‌ی کمیته فنی فدراسیون در این مورد چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

 / انتهای متن/

درج نظر