حضور زنان در اردوهای جهادی

اردوهای جهادی و شرکت در آن‌ها انسان‌هایی از جنس مقاومت می‌طلبد، افرادی که با عشق به دین و کشورشان بدون هیچ ادعایی تنها برای خدمت‌رسانی و کمک به محرومان راهی سفر به دورترین نقاط کشورمان می‌شوند. در میان اینها، حضور زنان و دخترانی‌ را شاهدیم که با تمام وجود در کنار مردان در این اردوها شرکت می‌کنند و با جان و دل سختی‌های آن را می‌پذیرند.در همین راستا با دو تن از این شیر زنان عرصه جهادی کشورمان به گفت و گو نشستیم تا از حس و حال حضور آن ها در این اردوها مطلع شویم.

0

سرویس اجتماعی به دخت؛ سمیه سمیعی/

در آموزه‌های اخلاقی و دینی ما بارها و بارها به کمک کردن و یاری رساندن به محرومان و نیازمندان تأکید شده است و مطمئنا جهادگر بودن نیز یکی از همین مصادیق دستگیری از محرومان است.
شاید شنیدن نام اردو برای بسیاری از ما تداعی‌کننده دورانی باشد که چند ساعت و گاهی نیز چند روزی را به دور از خانه و خانواده در کنار دوستان مان به تفریح و خوش‌گذرانی می‌پرداختیم اما وقتی نام جهاد در کنار اردو قرار می‌گیرد, یعنی اردوهای جهادی قدر مسلم آنچه در ذهن ما متبلور می‌شود معانی مثل تلاش، خدمت، از خودگذشتگی، همت، صبر، معرفت، محبت و … است.
در واقع برگزاری اردوهای جهادی و شرکت در آن‌ها انسان‌هایی از جنس مقاومت می‌طلبد، افرادی که با عشق به دین و کشورشان بدون هیچ ادعایی تنها برای خدمت‌رسانی و کمک به محرومان راهی سفر به دورترین نقاط کشورمان می‌شوند تا شاید قدمی هر چند کوچک در مسیر ساخت کشورمان بردارند.
بی شک برگزاری این اردوها در نقاط دور افتاده از تمامی امکانات تفریحی، آموزشی، درمانی و هر آنچه که ما با گذر از خیابان‌های شهرمان به آسانی و بی‌تفاوت از کنارشان می‌گذریم و برایمان نقشی عادی به خود گرفته‌اند می‌تواند گامی مؤثر برای پیشرفت کشورمان باشد.
البته جدای از این مباحث، شرکت در این اردوها موجب پرورش فکری و قلبی خود جهادگران نیز می‌شود. چراکه آن ها در این اردوها با نوعی از زندگی آشنا می‌شوند که گاهی حتی سراسر زحمت، رنج و محرومیت است و همین مسئله باعث می‌گردد که آن‌ها قدر آنچه را که دارند بهتر و بیش‌تر بدانند.
و نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است و بهانه ای برای تهیه این گزارش شده است حضور زنان و دخترانی‌ست که با تمام وجود در کنار مردان در این اردوها شرکت می‌کنند و با جان و دل سختی‌های آن را می‌پذیرند.
زنان و دخترانی که گاهی همراه با همسر، برادر و حتی فرزندان کوچکشان با اخلاص و یکرنگی و تنها برای خدمت‌رسانی در این اردوها حضور می‌یابند.
در همین راستا با دو تن از این شیر زنان عرصه جهادی کشورمان به گفت و گو نشستیم تا از حس و حال حضور  آن ها در این اردوها مطلع شویم.
مهشید توکلی یکی از جهادگران جوانی‌ست که در رشته هنرهای تجسمی _ گرافیک فارغ التحصیل شده و تنها 23 سال سن دارد و فعالیت خود را قبل از دوره دانشجویی آغاز کرده است.
مهشید در خصوص چگونگی نخستین حضورش در این اردوها می گوید: قبل از دوران دانشجویی به سفر راهیان نور در مناطق جنوبی کشورمان رفتم و آنجا بود که با چند تن از جهادگران آشنا شدم و پس از جویا شدن ازنوع عملکرد و چگونگی فعالیتشان به گروه کانون یاوران جهادگر پیوستم.
وی ادامه داد: این گروه در سال 1382به همت سید امین درخشان که از فعالان جهادی هستند، تاسیس شده است. پس از ورود به کانون یاوران جهادگر و فعالیت در این گروه به طور کلی مسیر زندگی ام تغییرچشمگیری یافت و به عبارتی تمام فعالیت ها و تصمیم گیری هایم در مراحل مختلف تحت تأثیر برنامه های اردویی قرارگرفت.
سبک زندگی جهادی
توکلی که والاترین دستاورد حرکت های جهادی را سبک زندگی جهادی به فرموده ی مقام معظم رهبری می داند اضافه کرد: به عقیده من باید تمام اقشار جامعه، زندگی خود را به سمت تفکر جهادی سوق دهند. البته ناگفته نماند که تمام فعالیت های جهادی به اردو های جهادی ختم نمی شود.
این جوان جهادگر تصریح کرد: در واقع این اردوها ماحصل تلاش سالانه جهادگران است که در بحث محتوایی فعال هستند و در تمام کارگروه ها اعم از فرهنگی، اشتغالزایی، عمرانی، بهداشت، درمان و… به برنامه ریزی می پردازند و همان طور که گفتم فعالیت جهادی صرفا شرکت در اردوهای جهادی نیست و من نیز به سهم خود با یاری پروردگار با تمام توان در این عرصه فعالیت خود را ادامه خواهم داد و مباحث جهادی از اهداف بلند مدت من است.
وی در ادامه به مناطقی اشاره کرد که در آن ها به فعالیت های جهادی پرداخته و بیان داشت: به طور رسمی آغاز فعالیت در این جبهه با کانون یاوران جهادگر و اردوهایی که در تابستان و ایام نوروز برای مناطق محروم استان خوزستان درخرمشهر و استان چهارمحال وبختیاری برنامه ریزی شده بود رقم خورد.
مربی گروه کودک و نوجوان
توکلی ضمن اشاره به اینکه به عنوان مربی گروه کودک ونوجوان و مسئول فرهنگی این گروه تا کنون انجام وظیفه کرده است گفت: و پس از اتمام برنامه های فرهنگی مستمر برای مناطق این استان ها به گسترش فعالیت ها در مناطق دیگر مثل شهر ایذه در خوزستان با همکاری این گروه جهادگر پرداختم. در واقع با توجه به توانایی ام در رشته های هنری (خطاطی روی دیوار و نقاشی) در بحث زیباسازی روستاها فعالیت داشتم و زمانی هم که گروه فرهنگی ستاد جهاد تخصصی در شورای هماهنگی حرکت های جهادی آشنا شدم به عنوان مربی گروه کودک و نوجوان در مناطق محروم استان های ایلام و زنجان مشغول به کار شدم.
این جهادگر فعال ادامه داد: پس از ورود به دانشگاه و فعالیت در پایگاه بسیج دانشجویی به عنوان مسئول جهادی گروه قافله عشق در دانشگاه آزاد اسلامی شهرری منصوب و به فعالیت های جهادی خود ادامه دادم و  در بخش جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی تهران بزرگ در بحث محتوایی و در گروه والفجر 313 واقع در استان قم برنامه ای را که توسط اعضا، پس ازشناسایی منطقه رمشک واقع در قلعه گنج استان کرمان  تنظیم شده بود در عید نوروز 92 به اجرا در آوردیم.
وی خاطر نشان کرد: و در حال حاضر نیز به عنوان عضوی در مرکز مطالعات راهبردی و حرکت های جهادی همراه با برجسته ترین فعالان جهادی در تلاش برای تدوین نقشه ی راه برای تمامی گروه های جهادی که در سرتاسر کشور به فعالیت می پردازند، هستیم.
روح قناعت‌زیستی و انفاق در جوانان
توکلی اضافه کرد: باید با تبلیغات و رسانه ای شدن حرکت های جهادی در کل کشور و ترویج سبک زندگی جهادی، آگاهی جامعه را هر روز بیش تر از قبل بالا برد و با ایجاد زمینه برای شرکت در اردوهای جهادی برای جوانان و حضورشان در مناطق محروم کشور و قرار گرفتن در فضای موجود در آن مناطق و هم گام شدن با هم سالانشان می توان به دستاورد هایی چون روح قناعت زیستی وکمک به محرومین، انفاق و در نهایت نیز جهاد اکبر که بالاترین ثمره ی این حرکت هاست رسید و آن ها در در بین جوانان زنده کرد.
عضو مرکز مطالعات راهبردی و حرکت های جهادی همچنین عنایت مسئولین کشور در سازمان های مختلف برای کمک به جهادگران را که توانایی اداره ی چنین تشکل هایی را در خود می بینند را ضروری خواند و اظهار داشت: تعدد این گروه ها و همچنین کمک برای به اجرا در اوردن طرح هایی که با اجرایی شدن آن می توان تحول عظیمی در روند عرصه ی جهاد و جهادی در زمینه هایی چون اشتغال زایی که از مهم ترین کارگروه ها به شمار می رود باشد را نقطه ی اوجی در این عرصه دانست.
خانواده‌ام پشتوانه‌ من  است
این جهادگر همچنین از اثربخشی این اردوها در زندگی شخصی اش سخن گفت و افزود: بیش تر استعدادهایم در این عرصه شکوفا شد و هر منطقه با شرایط خاص خود و هر سفری دارای سختی ها و فراز و نشیب هایی همراه بود که هر کدام تجربه و دریچه ی جدیدی از زندگی را به رویم گشود و البته حمایت های پدر و مادر عزیزم نکته پررنگی در این مسیر بود و حضور من در بسیاری از استان های کشور مهر تاییدی بر داشتن پشتوانه ی قوی چون خانواده ام است.
توکلی در پایان سخنانش تصریح کرد: از این که با گام نهادن در این مسیر ادامه دهنده ی راه شهدا هستم خوشحالم البته تا جهادگر واقعی بودن راه بسیاری ست اما خدا را شکر می کنم که به سهم خود می توانم به هم میهنانم یاری برسانم و فردی دلسوز برای برادران و خواهران مسلمانم باشم با این امید که با فرج هرچه زودتر حضرت ولیعصر (عج) عدالت حقیقی به عرصه ی ظهور برسد.
فاطمه سلطانزاده جلفی نیز از دیگر جهادگران زن کشورمان است که بارها و بارها برای حضور در اردوهای جهادی با وجود متأهل بودن پیش قدم شده است.
او که ۲۷ سال سن دارد و دانشجوی سال آخر رشته روانشناسی از دانشگاه پیام نور مرکز ساری ست در خصوص ورود خود به فعالیت های جهادی می گوید: از سال ۱۳۸۷ وارد فعالیت های جهادی به عنوان یک عضو گروه شدم. در ابتدا جهادی بودن برایم قابل درک عمیق نبود اما در مدت خیلی کوتاهی روحم را با جهاد عجین کردم و از آن زمان بود که عمق حرکت های جهادی برایم قابل درک و فهم شد.
فعالیت جهادی یعنی خودسازی و خدمت به مردمی از جنس پاکی و سادگی
وی ادامه داد: به عقیده من فعالیت جهادی یعنی خود سازی یعنی نگاه به درون یعنی خدمت به مردمی از جنس سادگی و پاکی یعنی کمک به همه آن هایی که فکر می کنند کسی به فکرشان نیست و ما با حضورمان در کنار آن ها نشان می دهیم که اینگونه نیست.
این جهادگر خاطر نشان کرد: وقتی به این فکر می کنم که در یک نقطه ای از زندگی آرام  و راحت قرار گرفته ام اما در نقطه ای دیگر کودکانی و یا مردمی هستند که به سختی در حال زندگی هستند این حس را در من ایجاد می کند و این کشش را برای حضور در آن مناطق در درونم بیش تر زنده می کند.
یک زن جهادگر موفق
سلطانزاده در ادامه در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک زن فکر می کنید تا چه زمانی می توانید به این فعالیت ها ادامه دهید بیان داشت: من معتقدم یک زن در تمامی سطوح جامعه می تواند توانمند و کارآمد باشد. بنابراین در زمینه جهاد و فرهنگ جهادی نیز این توانمندی در او وجود خواهد داشت. من معتقدم ما مسلمان ها و یا حتی ما انسان ها هرگز نمی توانیم بی تفاوت باشیم آن هم نسبت به همنوعان خود که در تنگنا و سختی، روزگار می گذرانند.
وی اضافه کرد: این درست است که زندگی سختی های خود را دارد اما باید به این مسئله نیز فکر شود که زندگی در چه شرایطی برای یک فرد قرار دارد. خب حضور یک زن به عنوان جهادگر می تواند بسیار در عرصه جهادی مفید و موثر باشد، او می تواند خیلی خوب با جنس موافق خود ارتباط بگیرد، حرف های او را بشنود و درک کند و ایده و راهکار مناسب ارائه دهد.
این بانوی جهادگر جوان افزود: در واقع بانوان جهادگر به اعتقاد من از عوامل بسیار تعیین کننده و موثر در یک حرکت جهادی هستند.
سلطانزاده ضمن اشاره به اینکه در همه سال هایی که به اردو های جهادی رفته ام با نام مقدس گروه یعنی منتظران مهدی (عج) فعالیت داشته ام از مناطقی گفت که در آن ها به خدمت رسانی پرداخته است؛ سال ۸۷ در روستای جناسم از شهرستان میاندورود، سال ۸۸ در روستای اوروست از بخش چهاردانگه ساری، سال ۸۹ در روستای چالو از بخش چهاردانگه شهرستان ساری، سال ۹۰ در روستای إرا در دهستان پشتکوه بخش چهاردانگه شهرستان ساری، سال ۹۱ در روستای شیت از بخش هزارجریب شهرستان نکا، نوروز سال ۹۲ در بخش خنافره از شهرستان شادگان استان خوزستان و در تیر ماه امسال در روستای چاشم از بخش خطیرکوه شهرستان شهمیرزاد استان سمنان و به تازگی یعنی اوایل مرداده ماه در ایام ماه مبارک رمضان در روستای شیت از بخش هزارجریب شهرستان نکا برای دومین سال پیاپی حضور داشته ام.
وی افزود: در خصوص نوع فعالیت هایمان نیز باید بگویم فعالیت های گروه ما در عرصه های فرهنگی، آموزشی، هنری، پژوهشی و … است و در ضمن بحث پیگیری و مطالبات از مسئولین نیز از دیگر فعالیت های مفید گروه منتظران مهدی (عج) می باشد.
این جهادگر در خصوص اینکه چطور می توان جوانان را به فرهنگ جهادی جذب کرد خاطر نشان کرد: به نظر من با رفتار خود و با حضور خود در بین جوانان و کشاندن آن ها به گروه های جهادی و حرکت های جهادی می توان به این مهم دست پیدا کرد.
رمز موفقیت جهادگران خودسازی
سلطانزاده اضافه کرد: در واقع رمز موفقیت جهادگران در همه عرصه ها اول نگاه به عمق درون خود و حرکت به سمت خودسازی و دوم نگاه به مردمی ست که با محرومیت زندگی می کنند، باید این دیدگاه در بین همه جهادگران باشد،  البته آشنایی با جهاد و فرهنگ جهادی فقط این نیست که در یک منطقه حضور بیابیم و خدمت رسانی کنیم بلکه باید در همه ابعاد زندگی خود مجاهدت را فراموش نکنیم.
فرهنگ جهادی
وی همچنین نیکی به پدر و مادر را نیز یک فرهنگ جهادی خواند و بیان داشت: خود سازی نیز یک فرهنگ جهادی ست، کمک به همنوع همینطور و موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد. به عقیده من نیاز است که با فعالیت های خودمان چه در درون اجتماع چه در درون خانواده و چه در درون دانشگاه همه کسانی را که این مسئله را لمس نکرده اند متوجه این مفاهیم کنیم و این نیاز به یک تفکر جهادی دارد که حضور در مناطق محروم و خدمت رسانی یکی از این دست فعالیت ها ست.
این جهادگر متأهل در خصوص تأثیر حضور این اردوها در زندگی شخصی اش گفت: البته اینکه تا چه حد توانسته ام تجارب جهادی خود را در زندگی شخصی خودم به کار بندم باید بگویم همه آن چیزهایی که در این سال ها در جهادی با آن آشنا شدم و آنها را لمس و درک کرده ام را تا جایی که می توانستم بکار بستم تا زندگی خود را نیز جهادی ادامه دهم.
جهادی می مانم
سلطانزاده اضافه کرد: شاید اغراق باشد که بگویم زندگی خود را جهادی آغاز کرده ام و جهادی ادامه می دهم اما واقعا و بطور قطع و یقین نیز همینطور می باشد و خواهد بود. به نظر من به فرموده حضرت آقا که سبک زندگی جهادی را بیاموزیم من نیز فکر می کنم سبک زندگی جهادی موثر ترین شیوه زندگی برای همه ما خواهد  بود و این امر را باید در همه مراحل زندگی به کار برد.
او در پایان از حس خود در خصوص جهادگر بودن می گوید: همانطور که اشاره کردم اینکه بروم و در نقطه ای در این آب و خاک به مردمی خدمت کنم که به سختی زندگی می گذرانند برایم بسیار شعف آور و شور انگیز است. آنقدر این احساس عمیق است که واقعا نمی توانم بیان کنم اما امیدورام هر جوانی این حس را حتما نجربه کند.
این جهادگر خاطر نشان کرد: انسان وقتی به انقلاب درون خود یعنی به نقطه خودسازی می رسد، در اوج قرار می گیرد و ای کاش همه ما به این نقطه برسیم. حس می کنم هنوز نتوانسته ام خیلی از مسائل جهادگر بودن را درک کنم و هنوز نیاز به حضور در این حرکت های مقدس دارم و مطمئنا همچنان این مسیر را ادامه خواهم داد چه در روستاهای محروم چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی خود. انشاءا… همه ما جهادی بودن را درک کنیم.
/انتهای متن/
درج نظر