ریسک بالای سرطان رحم، بیماری قلبی و ناباروری در زنانی با تخمدان پلی‌کیستیک

اشرف معینی رئیس بیمارستان جامع زنان آرش گفت: شیوع برخی بیماری‌ها مانند سرطان رحم یا بیماری‌های قلبی- عروقی در زنانی که تخمدان پلی کیستیک دارند بیشتر است.

2

سرویس خبر به دخت/

وی در مورد نقش تخمدان‌های پلی‌کیستیک در سلامت اظهار داشت: مشکلات تخمک‌گذاری از بعد از بلوغ شروع می‌شود  و تا بعد از دوران یائسگی ادامه دارد و ممکن است که سلامت بدن را به مخاطره بیندازد.

وی افزود: 40 درصد زنانی که تخمدان پلی‌کیستیک دارند نابارور و 60 درصد آنان به دلیل ایجاد اختلالات هورمونی در معرض چاقی قرار دارند و معمولاً چاقی در اندام‌های مرکزی و دور شکم رخ می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: به علت ترشح زیاد انسولین و مقاومت بافت‌های بدن این زنان در خطر ابتلا به بیماری دیابت هستند و معمولاً دیابت بارداری، سقط، مرگ جنین داخل رحم، فشار خون یا مسمومیت دوران بارداری در زنانی که تخمدان پلی‌کیستیک دارند بیشتر دیده می‌شود.

هم چنین ریسک بیماری‌های قلبی، عروقی در بین این دسته از خانم‌ها بالاتر است و ثابت شده که سرطان رحم در زنانی با تخمدان پلی‌کیستیک شیوع بیشتری دارد.  فاکتور ترومبوفیلیا که سبب لخته شدن خون می‌شود  در این زنان بالا و  پروتئین C و S آنها پائین است.

به گفته معینی نتیجه سه تا 4 کار تحقیقاتی در بین خانواده‌های 800 بیمار مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک  ، نشان داده که در خانواده درجه یک این افراد ریسک بیماری قلبی، عروقی بیش از دیگران است

معینی به زنانی که سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارند توصیه کرداگر اضافه وزن دارند وزن خود را به حالت طبیعی برگردانند و  در سنین قبل و بعد از یائسگی سرطان رحم در این دسته حتماً غربالگری شود.

رئیس بیمارستان زنان آرش اعلام کرد: 7درصد جمعیت زنان تخمدان پلی‌کیستیک دارند و 30 تا 40 درصد علل ناباروری‌ ناشی از تخم‌گذاری نامناسب است

منبع : فارس/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)