تغییر جایگاه زن در جامعه باید از مطالبات اصلی خود زنان باشد

متأسفانه این دیدگاه در فرهنگ اسلامی جا افتاده که زن نمی تواند به ولایت و حکومت برسد در حالی که در تاریخ اسلام الگوی بزرگی همچون حضرت خدیجه(س) برای بانوان است که سرآمد تجارت در میان زنان و مردان زمان خود بود. و یا حضرت فاطمه (س) که به تصدیق شیعه و سنی در امر سیاسی که بالاترین نوع فعالیت در جامعه است کارهای زیادی انجام می داد.

0

سرویس خبر به دخت/

استادیار پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه زنان به خاطر فرهنگ غلطی که بر آنها حاکم شده است از حضور سیاسی در جامعه محروم هستند، خاطر نشان کرد: حضور زن در پست‌های مدیریتی باید در درجه اول از مطالبات اصلی خود جامعه زنان باشد که نیمی از مشکلات جامعه را بر عهده دارند.
به گزارش جماران، دکتر فروغ پارسا در گفت وگو با شفقنا در خصوص عدم مشارکت دادن زنان در جامعه اظهار کرد: این نوع تفکر نسبت به زن قطعأ می تواند ریشه در فرهنگ هر جامعه ای داشته باشد اما ریشه در آموزه‌های اسلامی ندارد. آموزه های اسلامی همین قرآن است که در محضر و دیدگاه همه است و آنچه در آن دیده می شود بلندی جایگاه زن وحقوق اوست. این دیدگاه که زن باید در پوششی قرار گیرد که هیچ قسمتی از بدنش معلوم نباشد یک دیدگاه سلفی است که باید سعی شود این مطلب را به جوامع نشان داد که این نوع خرافات و افکار سخیف هیچ ارتباطی به اسلام ندارد و این مطلب که زن در جامعه موجود درجه دوم است و در جایگاه بعد از مرد قرار دارد از طرف بسیاری از بزرگان مذهب رد شده است.
او در ادامه افزود: این دیدگاه منفی مشکل و ستمی است که زنان تقریبأ از سده اول هجری با آن مواجه هستند علی رغم اینکه جایگاه زن در سیره پیامبر مشخص است و آیات قرآن نیز حکایت از جایگاه والای زن می کند که با نگاهی به تاریخ اسلام و سیره پیامبر نمونه های فراوانی از حضور زن در همه عرصه های سیاسی و اجتماعی را می توان یافت.مثلأ آیه شریفه‌ای که بیعت پیامبر با زنان را بیان می‌کند حکایت از این دارد که زن در یک مقامی قرار دارد که پیامبر(ص) به طور مجزا با این گروه بیعت می کند اما متأسفانه الان دیده می‌شود که تمام حقوق و جایگاه زن فقط به این محدود می‌شود که یکی از اعضای خانواده است و باید در تربیت فرزندان و اداره زندگی تلاش کند.
استادیار پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص عوامل جلوگیری از حضور زن در عرصه‌های سیاسی جامعه بیان کرد: یکی از مسائلی که از حضور زن در جامعه جلوگیری می کند تصور به ناقص العقل بودن زن است در حالی که این مطلب نیز همانند دیگر دیدگاه های منفی که نسبت به زن وجود دارد از سوی بزرگان و علما رد شده است اما دیدگاه مرد سالارانه ای که در جامعه حاکم است اجازه نداده که این نقد‌ها به گوش زنان و حتی مردان برسد یعنی مردان در نهاد خود احساس می‌کنند که عقل کل و زنان ناقص‌العقول هستند.
او با اشاره به اینکه در احادیث اسلام خانه داری زن مساوی با حج وجهاد تلقی می‌شود، اظهار کرد: امروزه برای اینکه زنان از آن جایگاه والایی که در اسلام و سیره پیامبر برای آنان تعریف شده است تنزل پیدا کنند یک سری احادیثی جعل شده است. واقعیت امر این است که بعد از رحلت حضرت رسول و بعد از اینکه اهل بیت پیامبر و خاندان او خصوصأ حضرت علی(ع) که از دیدگاه  شیعیان آشنا ترین مردم با آموزه‌های اسلامی بود، از حاکمیت کنار رفت، کم کم همان دیدگاه های جاهلی که پیش از اسلام نیز برای زن حرمتی قائل نبود وارد فرهنگ اسلامی شد.
استاد یار پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: افکار سلفی فقط این نیست که گروه‌هایی مانند طالبان آن را به زبان می‌آورند بلکه افکار این گروه‌ها رسوباتی دارد که بنا به گفته ائمه وارد مذهب اسلام شده است و احادیث جعلی را نیز با خود وارد اسلام کرده است. بزرگان اسلام این احادیث را کنار زده و مردود اعلام کرده‌اند ولی به هر حال نحله‌هایی از آن به نام جریان اخباری‌گری و تند در شیعه رواج پیدا کرده است و راه مبارزه با این افکار این است که خود زنان در پی کسب و بالا بردن جایگاه خودشان در جامعه باشند. یکی از دلایلی که زن در شغل‌های کلیدی جامعه جایگاهی ندارد به خواست و اراده خود زنان باز می‌گردد یعنی زن باید بخواهد و در مقامی قرار بگیرد که فکر نکند فقط زنی هست که باید خانه‌داری کند و یا برای کار در منزل آفریده شده است.
پارسا در ادامه افزود: احادیث و روایاتی که حکایت از این دارد که زن از پهلوی چپ مرد آفریده شده است و یا از قول پیامبر مطرح می کنند که جامعه‌ای که زنان در آن به ولایت و حاکمیت برسند یک جامعه منهج است در احادیث مسلمانان وجود دارد ولی در جای خود افراد مطلع نشان دادند که این احادیث ساختگی است و راویان این احادیث افرادی شناخته شده ای به عنوان افراد ضعیف جاعل و یا کذاب بودند. اما متأسفانه این دیدگاه در فرهنگ اسلامی جا افتاده که زن نمی‌تواند به ولایت و حکومت برسد در حالی که در تاریخ اسلام الگوی بزرگی همچون حضرت خدیجه(س) برای بانوان است که سرآمد تجارت در میان زنان و مردان زمان خود بود. و یا حضرت فاطمه (س) که به تصدیق شیعه و سنی در امر سیاسی که بالاترین نوع فعالیت در جامعه است کارهای زیادی انجام می‌داد.
او در پایان خاطر یادآور شد: مطالبات اصلی زنان باید این باشد همان‌طور که نیمی از جامعه هستند و نیمی از مشکلات جامعه و بلکه بیشتر را بر عهده دارند، همانند مردان در جامعه حضور داشته باشند.
منبع :سايت جماران/ انتهای متن/
درج نظر