زنان و مشکلات کار در شرکتهای خصوصی
کار در شرکتها و سازمانهای خصوصی برای زنان، مشکلاتی را درپی داشته است. بارها در بسیاری از جراید روزنامهها، حوادثی مبتنی بر کلاهبرداری اینگونه شرکتها از زنان منعکس شدهاست. در بسیاری از این کارها هم به زنان حقوقی کمتر از میزان معمول اختصاص میدهند. برای حل این مسئله چه باید کرد؟
سرویس اجتماعی به دخت ؛ وجیهه نیکخواه/
توسعه و رشد اقتصادی هر کشور نیازمند امر خصوصیسازی و از بین بردن وابستگی اقتصادی افراد جامعه به دولت است. در واقع با خصوصیسازی، در بین سازمانها نوعی رقابت ایجاد میشود که باعث پیشرفت بیشتر در اقتصاد و تکنولوژی است و رشد علمی و تخصصی بیشتری را نیز برای افراد در پی دارد. در ایران نیز، طبق اصل 44 توسعه، خصوصیسازی با سرعت بالایی در حال گسترش است و افراد جویای کار، مرد یا زن، تمایل بیشتری نسبت به مشاغل خصوصی دارند.
از آنجا که بهطور متوسط، نیمی از فارغالتحصیلان دانشگاهها را زنان تشکیل میدهند، بنابراین طبیعی است که تعداد بسیاری زیادی از آنان نیز، خواهان کار در اینگونه مشاغل باشند، حتی عدهای از آنان نیز با هدف یافتن کار در شرکتهای خصوصی شهر محل زندگی خود را ترک کرده و به شهرهای بزرگتر و غالبا تهران مهاجرت میکنند.
ولی کار در شرکتها و سازمانهای خصوصی برای زنان، مشکلاتی را درپی داشته است. بارها در بسیاری از جراید روزنامهها، حوادثی مبتنی بر کلاهبرداری اینگونه شرکتها از زنان منعکس شدهاست. در بسیاری از این کارها هم به زنان حقوقی کمتر از میزان معمول اختصاص میدهند. عدهای از کارشناسان اهداف این سازمانها در جهت استخدام زنان را، انگیزههای مالی عنوان کردهاند؛ که البته این امر موضوع تازهای نیست که تنها در ایران رخ داده باشد. از اوایل انقلاب صنعتی در اروپا نیز، به منظور کاستن میزان دستمزدها، از زنان و کودکان جهت انجام امور استفاده میشده است. اینگونه موضوعات سبب شدهاست تا عموم مردم نیز نگرش خوبی نسبت به حضور یک زن در سازمانهای خصوصی نداشته باشند درحالیکه همانگونه که اشاره شد، ایران رفته رفته به سمت خصوصیسازی پیش میرود و تمامی متخصصین باید امکان کار در سازمانهای خصوصی را داشته باشند.
بدون شک آگاهی دادن به دختران فارغالتحصیل و زنان جویای کار، از موثرترین کارهاست ولی امروزه این آگاهی نیز به سمت منع آنان از کار در شرکتها و سازمانهای خصوصی پیش میرود. حال برای حل این مسئله چه باید کرد؟ چند راهکار ارائه شده در ذیل میتواند به برداشتن موانع کار موثر زنان در سازمانهای خصوصی کمک شایانی نماید.
1- بسیاری از زنانی که در آگهیهای روزنامهها به دنبال کار میگردند، به دلیل داشتن مشکلات اقتصادی، به دستمزد کمتر از حد معمول، نیز راضی میشوند. میتوان با آگاهی دادن به زنان در مورد میزان حقوق در زمینههای مختلف و نظارت بر میزان دستمزد داده شده توسط این شرکتها، انگیزههای سوءاستفادهی مالی این شرکتها را از بین برد.
2- در بسیاری از آگهیهای منتشر شده در روزنامهها که از سوی این شرکتها چاپ میشود؛ بهجای در نظر گرفتن تخصص افراد، جنبههای دیگری نظیر خوشچهره بودن، جوان بودن و.. را در نظر میگیرند. نظارت قانونی بر انتشار چنین آگهیهایی از سوی نهادهای انتظامی و قضایی میتواند عاملی بازدارنده برای این شرکتها باشد.
3- معرفی سازمانهای برتر توسط رسانههایی چون صدا و سیما در زمینهی استخدام زنان و ایجاد فضای مناسب کار برای زن و مرد، نیز میتواند از طرفی باعث تشویق اینگونه سازمانها و شناساندن آنان به افراد جویای کار و ایجاد نوعی رقابت در بین سازمانها شود و از طرف دیگر، نگرش منفی بهوجود آمده نسبت به این سازمانها را از بین ببرد.
4- حمایت از زنان متخصص کارآفرین، نیز سبب میشود تا این افراد با خلاقیت و توان مدیریتی بالای خود سهم بالایی در تولید اشتغال برای زنان در رشتههای مختلف داشته باشند و از کلاهبرداری شرکتهای بی نام و نشان؛ کم کنند.
/انتهای متن/