هشدار درباره ازدواج‌های بالای ۳۰سال دختران

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: سهم ازدواج بالای ۳۰ سال برای خانم ها در دهه اخیر ۲ برابر شده و سن فرزنددار شدن که ۱۰ سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی بود اکنون بین ۲۵ تا ۲۹ سالگی رسیده است.

0

سرویس خبر به دخت/

ناظمی اردکانی نسبت به افزایش سن ازدواج و سن فرزنددار شدن در دهه اخیر در کشور هشدار داد و گفت: آمارها در سال گذشته حکایت از کاهش میزان تولد در کشور دارد که باید در این راستا سیاست های درستی اتخاذ شود.

محمد ناظمی اردکانی در مراسم روز جهانی جمعیت که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد خاطرنشان کرد: جمعیت از دیرباز تا امروز جز اساسی ترین مباحث مدیریتی هر کشور قلمداد می شود. در ایران از سال گذشته رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت جمعیت کشور که نشانگر بی توجهی به این مهم در گذشته بوده است باعث شد تا مسئولان نسبت به بازنگری در سیاست های جمعیتی کشور حساس تر شوند.

وی ادامه داد: این مهم می تواند مشکلات بزرگ امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را برای نظام اسلامی به بار آورد. در ابتدا باید چالش های جمعیتی کشور را برآورد کرده و راهکارهای مناسبی برای آن تدوین کنند.

وی از تعامل بسیار خوب ۲ متولی سیاست گذاری جمعیت کشور یعنی سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت خبر داد و گفت: راه اندازی نظام اطلاعات سلامت (HIF) و شبکه اندازه گیری سلامت (HMN) از جمله دستاوردهای این ۲ نهاد است که کاربردهای فراوانی در برنامه ریزی های نظام سلامت به ویژه جمعیت دارد.

ناظمی اردکانی ادامه داد: سهم ازدواج بالای ۳۰ سال برای خانمها در دهه اخیر ۲ برابر شده و سن فرزنددار شدن که ۱۰ سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی بود اکنون بین ۲۵ تا ۲۹ سالگی رسیده است.

وی پذیرش فرهنگی جامعه برای تعداد مطلوب فرزندان را یکی از نکات بسیار مهم عنوان کرد و گفت: این تغییر نگرش باید از مقطع دبیرستان تا دانشگاه صورت گیرد در عین حال علاوه بر کمیت ساختار مطلوب جمعیت و کیفیت آ ن نیز اهمیت زیادی دارد.

محمد ناظمی اردکانی گفت: هم اکنون به طور میانگین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تولد و کمتر از ۴۰۰ هزار فوت سالانه در کشور رخ می دهد و با این وضعیت شیب نزولی ولادت و شیب صعودی فوت در کشور پیش بینی می کنیم تا ۳۰ سال آینده به نقطه سر به سر برسیم یعنی تعداد ولادت ها با تعداد فوت شدگان برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون نرخ ولادت ۱۸ در یک هزار نفر است و نرخ فوت ۵.۵ تا ۶ در یک هزار نفر است. همچنین به طور میانگین سالانه بیش از ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور ثبت می شود و در مقابل ۱۴۰ هزار طلاق به وقوع می پیوندد.

منبع:فارس/ انتهای متن/

درج نظر