فوزيه، زن شاه مخلوع رژيم پهلوي مُرد

تارنمای روزنامه الیوم السابع از مرگ همسر محمدرضا پهلوی شاه مخلوع رژيم پهلوي خبر داد.

0

سرویس خبر به دخت/

روزنامه الیوم السایع مصر در خبری اعلام کرد: “فوزیه” همسر مصری سابق محمدرضا، شاه مخلوع رژيم پهلوي، به دلیل کهولت سن در یکی از شهرهای اسکندریه این کشور مُرد.

 

فوزيه که بود؟

فوزیه نخستین همسر محمدرضا پهلوی بود. او خواهر ملک فاروق، پادشاه مصر بود که حاصل ازدواج او با محمدرضا شاه، دختري به نام شهناز بود. شهناز پهلوی در تهران به دنیا آمد و پس از انقلاب به خارج از ایران مهاجرت کرد و اکنون در سوئیس زندگی می‌کند. او در سال ۱۳۳۶ با اردشیر زاهدی ازدواج کرد و صاحب دختری به نام مهناز شد. این ازدواج هم مانند ازدواج نافرجام مادرش، پس از هفت سال به جدایی انجامید و شهناز با شوهر دومش به نام “خسرو جهانبانی” ازدواج کرد.

فوزیه شهروند مصر ولی از تبار چرکسی، آلبانیایی و فرانسوی بود. او از دودمان پادشاهی محمدعلی پاشا بود. خاندان محمدعلی از تبار آلبانیایی بودند که در زمان فرمانروایی عثمانی‌ها در مصر به مدارج بالا رسیدند. ازدواج با شاه به فوزیه تابعیت ایرانی بخشید و مجلس شورای ملی رژيم نيز او را ایرانی الاصل اعلام کرد.

ازدواج او با محمدرضا به هنگام ولی عهدی او در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۳۹ در قاهره انجام شد. پس از برگشت از ماه عسل، مراسم ازدواج در تهران نیز تکرار شد. دو سال بعد محمدرضا جانشین پدرش رضاشاه شد. با آغاز سلطنت محمدرضا، روابط این زوج به سرعت رو به تیرگی نهاد که اشرف پهلوی (خواهر دوقلوی شاه مخلوع) و ارنست پرون (دوست همجنس باز شاه) در ایجاد این تیرگی نقشی کلیدی داشتند.

ازدواج فوزیه و شاه مخلوع پهلوي به جدایی انجامید. ثبت رسمی طلاق در مصر به سال ۱۹۴۵ و در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد. بعد از آن فوزیه در ۲۸ مارس ۱۹۴۹ با سرهنگ “اسماعیل حسین شیرین بک” وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سابق مصر و از بستگان خود در قاهره ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های نادیا و محمد بود. با کودتای ضد سلطنتی ۱۹۵۲ در مصر، عنوان شاهزادگی از فوزیه گرفته و ثروتش نیز مصادره شد. او پس از ان حاضر به ترک کشورش نشد و به همراه همسرش در اسکندریه زندگی کرد. فوزیه هرگز درباره دوران زندگي مشترکش با شاه مخلوع رژيم پهلوي مصاحبه‌ای نکرد و خاطراتش را هم منتشر نکرد.

منبع:مشرق/ انتهای متن/

درج نظر