نگاه جنسیتی به زن بلای بزرگی برای زن، مرد و خانواده است

هفتصد و هفتمین جلسه شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده برگزار شد و در آن رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان نگاه جنسیتی به زن را بلای بزرگی برای زن، مرد و خانواده دانست.

0

سرویس خبر به دخت/ 

کبری خزعلی در هفتصد و هفتمین جلسه شورای فرهنگی اجتماعی زنان به دیدار اخیر زنان نخبه دانشگاهی و حوزوی با مقام معظم رهبری«مدظله‌العالی» اشاره کرد و گفت: باید هر چه سریع‌تر تقسیم کار ملی و نهادی حول محورهای مطروحه در جهت ارتقای جایگاه زنان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری انجام شود.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر احتیاج دنیا به مبانی و مفاهیم روشن، فراگیر، کارگشا و شناخت توانایی نظام فکری اسلام، افزود: رفع ضعف در تبیین و عدم انتقال این مفاهیم به دنیا آرایش تهاجمی و فعال که جنبه مصونیت‌سازی دارد باید بر اقدامات تدافعی تقدم داشته و باید نهضتی فراگیر در ایجاد فرهنگ و گفتمان زن در انقلاب اسلامی ایجاد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نگاه غرب به زن نگاه ابزاری است که باعث نابودی زن و بنیان خانواده می‌گردد و متأسفانه دنیای اسلام نیز تا حدودی تحت تأثیر این نفوذ قرار گرفته است.

خزعلی ضمن بر شمردن آسیب‌های نگاه غرب به زن گفت: مردواره کردن زن و به کار گرفتن زنان در مشاغلی که با ساخت جسمی و عصبی و فکری او ناسازگار است و افتخار به این مسئله، از آسیب‌هایی است که غرب به شخصیت زن وارد کرده است.

وی افزود: باید زن را در جنسیت خودش، زن واقعی و مؤنث واقعی بشناسیم و سپس ارزش‌ها و جامعه متعلق به این جنس را رشد و تعالی دهیم که  این نگاه، نگاه اسلام به زن است.

رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند؛ باید افتخار به زنان شهادت طلب، مجاهده نویسنده، فعال فرهنگی، فعال سیاسی مبدأ اصلی افتخار به حضور زن در اجتماع باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توجه به حجاب به عنوان مقدمه‌ای که بتواند مانع نگاه ابزاری به زن باشد مهم است، زیرا نگاه جنسیتی به زن بلای بزرگی برای زن و مرد و خانواده به شمار می‌رود و در نهایت نیز باعث تحقیر زن خواهند شد.

خزعلی افزود: تأکید بر نگاه سیستمی به موضوعات مختلفی که مربوط به زن می‌گردد از دیگر فرازهای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است که باید ایجاد نگاه سیستمی به مسائل زنان با هندسه صحیح در یک مرکز عالی و ثابت که از مسائل حقوقی و فقهی تا مسائل اجتماعی و مسائل اجرایی و عاطفی در آن مرکز مورد توجه قرار گیرد،مطالبه معظم له محقق شود.

در ادامه جلسه اعضا ضمن تأکید بر ترسیم ساختار امور زنان با رویکرد جامع و راهبردی از طریق بررسی سازمان‌های موجود، نیازسنجی و احصای موضوعات، تبیین مؤلفه‌ها و شاخص‌ها و رصد جامع برای تهیه اطلس‌ خانواده مقرر کردند برای دستیابی به الگوی جامع و متعالی در این عرصه کلیه دستگاه‌ها طرح‌ها و برنامه‌های خود را در این موضوع ارائه و تا دستیابی به یک برنامه دقیق و مدون با استفاده از نظرات کارشناسان حاضر و نخبگان سایر حوزه‌ها فعالیت خود را ادامه دادند.

منبع:فارس/انتهای متن/

درج نظر