ریشه خانوادهی من به صلاح الدین ایوبی میرسد
در تو سرودیم، در تو فرسودیم / با هراسمان جنگیدیم و نیایش کردیم / متحد می مانیم، شب و روز / با تو هیچ چیز غیرممکن نیست
سرویس فرهنگی به دخت؛ نویسنده و مترجم: محمدصادق آقاجری، وجیهه نیکخواه/
در تو سرودیم، در تو فرسودیم
با هراسمان جنگیدیم و نیایش کردیم
متحد می مانیم، شب و روز
با تو هیچ چیز غیرممکن نیست
ندای آزادی، ما را بههم میپیوندد
زندگیمان سرانجام معنایی پیدا کردهاست
بازگشتی نیست؛ صدای ما شنیده شدهاست
و رویا دیگر ممنوع نیست
ای “میدان”! این همه وقت کجا بودی؟
قطعه شعر بالا، بخشی از ترانهایست که در اواخر سال 2011، خوانندهی مصری، عایده الایوبی بههمراه گروه مصری کایروکی، به زبان عربی و خطاب به میدان التحریر مصر، اجرا کرد.
عایده الایوبی در سال 1964 در آلمان به دنیا آمد. پدر وی مصری و مادرش آلمانی بودند. وی مدتی از دوران کودکیش را در آلمان سپری کرد و سپس به قاهره مهاجرت کرده و تحصیلات ابتدایی و متوسطهی خود را در مدرسه آلمانی قاهره گذراند.
او لیسانس خود را در رشته ریاضیات و کامپیوتر از دانشگاه آمریکایی قاهره دریافت کرد و در همان زمان تحصیل در دانشگاه، رو به موسیقی آورد. اولین اجراهای وی در دوران دانشجوئی و در سالن همان دانشگاه بود. او در این زمان بیشتر ترانه های فولکلور و موسیقی قدیمی مصر و منطقه شام را اجرا میکرد.
از اوایل دهه 90 به طور جدی در کنار شغل اصلی خود به عنوان یک مهندس کامپیوتر به خوانندگی روی آورد. وی در این دهه سه آلبوم منتشر کرد. عَلی بالی (1991)، من زمان (1993) و رفیق عمری (1996). اولین آلبوم کافی بود تا وی را به شهرت برساند. محتوای اجتماعی ترانهی “عَلی بالی” که دربارهی مهاجرت مصریان در جستجوی کار به خارج از کشور بود و سبک خوانش ترانهها، نام او را سر زبانها انداخت. وی در این دوران برخی از شعرهای محمود درویش شاعر بزرگ فلسطینی را نیز اجرا کرد. او همچنین در سال 1995 به طور افتخاری در یک فیلم سینمایی مصری ظاهر شد و ترانهی پایانی این فیلم را اجرا نمود.
تغییر پوشش
در سال 1996، همزمان با تحولی که در وی پدید آمد با انتخاب حجاب از موسیقی کناره گرفت و این دوری گزینی از جهان موسیقی تا سال 2009 ادامه پیدا کرد.
حجاب از دیدگاه ایوبی یک مقولهی روحانی است و آن را نعمتی میداند که خداوند به او عطا کردهاست.
او دربارهی انتخاب حجاب میگوید “این یک تغییر طبیعی در زندگی یک زن مسلمان است؛ مسلمانی که تلاش میکند دینش را بشناسد، با حقوق و وظایفی که دارد آشنا شود و به شکلی دربیاید که خداوند از وی راضی باشد.”
به گفتهی خودش از کودکی در وی تمایلات دینی بوده است. ایوبی دربارهی تمایلات مذهبی خود و خانواده اش می گوید:
“من در یک خانواده متدین و اصیل عربی به دنیا آمدم و ریشه خانوادهی من به صلاح الدین ایوبی میرسد. با وجودی که مادرم آلمانی بود، پدرم اصرار داشت که من و برادرم در فضای جامعهی شرقی درس بخوانیم و زندگی کنیم. از این رو تمام خانواده برای زندگی به قاهره مهاجرت کردند و تحصیلاتم را در وطنم مصر، به پایان رساندم.
از همان سالهای کودکی تمام واجبات دینی را فراگرفتم و از سوی خانواده پدریم تشویق میشدم که فرایض دینی را انجام دهم، به همین دلیل هیچگاه لباسهای نامناسب نپوشیدم و رابطهام با همکلاسیهایم چه در مدرسه و چه در دانشگاه در کمال احترام بود. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه آمریکایی قاهره و گرایشم به خوانندگی و کارم به عنوان مهندس کامپیوتر هیچ عملی انجام ندادم که از انجامش خجالت بکشم و هیچگاه در کلوبهای شبانه به خوانندگی نپرداختم.”
دربارهی اینکه از چه زمان و چگونه شد که به حجاب روی آورد میگوید: ” همیشه به گام برداشتن در راه نزدیکی به خدا اهتمام داشتم, برای اینکه با اطمینان اولین گامها رو به سوی محبت الهی آغاز کنم آنچه در ظاهرم نقصان داشت پوشش سر بود. منتظر یک نیروی درونی بودم که در این راه کمکم کند و از خدا خواستم که این نیروی درونی را به صورت ناخودآگاه در من جاری کند. زمان گذشت تا اینکه در رمضان 1996 دیدم که در روزهای اول رمضان یک شال روی سرم میگذارم و این کار را در طول این ماه ادامه دادم. سپس تصمیم گرفتم که حجاب را ادامه بدهم.”
درباره واکنشها به حجابش میگوید بعضی از من درباره حجاب جدیدم سوال کردند و من از این سوالها متعجب میشدم و در جواب یکی از کسانی که از من دلیل این کار را پرسید گفتم چرا حجاب نداشته باشم، داشتن یا نداشتن حجاب در حیطه آزادی شخصی فرد هست.
بازگشت به عرصهی هنر
با اینکه پس از محجبه شدن گفته بود که به کار هنری خودم ادامه خواهم داد ولی نامی از وی در عرصه موسیقی نبود تا اینکه در سال 2009 آلبومی دینی به نام “توسل و رجاء” را منتشر کرد.
وی با انتشار این آلبوم به آنچه سالها پیش گفته بود جامه عمل پوشاند. او گفته بود: “مسیر هنریام با توجه به تغییراتی که در شخصیتم اتفاق افتاده تغییر خواهد کرد و من دیگر نمیتوانم همانند آنچه را قبلا ارائه دادهام، انجام دهم. هر دورهای از زندگی انسان ویژگیهای خود را دارد و تقدیری، که متناسب با آن دوره میباشد. انسان باید به هر دورهی زندگی خود احترام بگذارد
پس از بازگشت به عرصهی هنر دربارهی سالهایی که از این عرصه دور بود گفت: “دوری من از خوانندگی پس از این بود که مشاهده کردم افرادی وارد حوزه هنر شدند که نسبتی با این حوزه نداشتند. فضای هنری به سطحی رسید که احساس کردم در کنار آنها هنر من دیده نمیشود، دیدم که بازار به یک سمت میرود و من در سمت دیگری قدم بر میدارم، به خصوص که تهیه کنندگان هم فرصت آنچه را که دوست داشتم ارائه کنم؛ به من نمیدادند. همچنین در این دوره ازدواج کردم و پس از اینکه مادر شدم مانند هر زن مسلمانی احساس کردم که اولویت با خانواده و کودکانم است. با این حال هنر را هم فراموش نکردم و آنچه را در این حوزه میگذشت؛ دنبال میکردم.”
وی دربارهی تناسب نوع پوشش خود و کارهایی که در آینده ارائه خواهد داد میگوید: ” خوانندههای زیادی هستند که کارهای زیبایی در زمینه عاشقانه خلق میکنند؛ ولی با توجه به پوششی که دارم و تحولی که تجربه کردهام؛ ترانه عاشقانه با من تناسبی ندارد. در کارهای آیندهام این موضوعات را نمیخوانم و کارهای قدیم را هم در اجراهای زنده ارائه نمیکنم؛ مگر کارهایی که مضمون میهنی یا اجتماعی داشته اند.”
رو آوردن به موسیقی دینی و صوفیانه
وی با حجاب و التزامات دینی رفتن به سوی اجرای اشعار دینی و صوفیانه را آغاز کرد. اعلام رسمی گرایش جدید هنری وی همان طور که پیشتر گفته شد در سال 2009 و انتشار آلبوم “توسل و رجاء” بود. آلبومی دینی که انگیزهی تجاری نداشت و وی این آلبوم را روی شبکه اینترنت قرار داد تا همه بتوانند این آلبوم را دانلود کنند. ایوبی میگوید این آلبوم آغاز دورهی جدید هنری من در کنار زندگی عادیام بود.
وی دربارهی دورهی جدید هنری خود می گوید:” با اینکه در زمانی که در اوج موفقیت بودم عرصهی خوانندگی را ترک کردم ولی یقین داشتم که حکمت بزرگتری در این زمینه هست و آن علاقهی من به هنر صوفیانه بود.”
عایده معتقد است که صدای خوب و استعدادش در آهنگسازی موهبتی است که خداوند به او عطا کرده و دوست دارد که آن را در راهی که به اسلام فایده برساند صرف کند. عایده این هنر خود را یکی از اشکال جهاد میداند؛ جهاد با سخن نیکو برای افراختن پرچم اسلام. وی معتقد است اشعار صوفیانه در خارج از مصر و نزد غیرمسلمانان هم محبوبیت دارد چرا که در آن روحانیتی را احساس میکنند که گم کردهاند. او اشعار صوفیانه را در مدرسهی آلمانی قاهره اجرا کردهاست و میگوید برخی حاضران با آنکه مسلمان نبودند و معنی اشعار را نمی دانستند از این اجرا بسیار استقبال کرده بودند.
به نظر وی شکل غلطی از اسلام توسط رسانهها به مردم اروپا منتقل میشود و معتقد است که میشود با تعامل مستقیم با این شهروندان و از خلال هنر صوفیانه شکل صحیحی از اسلام را به آنها منتقل کرد. او بر این باور است که اشعار صوفیانه پنجرهای است برای روحانیتی که بسیاری از علاقه مندان به هنر آن را گم کردهاند و اهتمام به آن و توسعه اش میتواند سدی در برابر افراط گرایی دینی باشد.
عایده معتقد است اینکه یک زن اشعار دینی و صوفیانه را بخواند؛ بدعتگذاری نیست و منعی در این زمینه وجود ندارد.
بُرده بوصیری
از جمله کارهایی که ایوبی روی آن وقت زیادی صرف کرده است قصیده بُرده بوصیری ست؛ قصیدهای عربی که از بهترین اشعاری میباشد که در مدح پیامبر گفته شده است. وی میگوید: “سالهای زیادی را صرف این کرده تا بتواند شعرهایی سختی مثل شعر بُرده را بخواند. وقتی تلاش برای خواندن و آهنگسازی برده بوصیری را آغاز نمودم احساس کردم که تمام سختیها در مقابل من زدوده شدند، گویا که خداوند چنین اجازهای را به من داد که این کار را ارائه کنم. نزدیک به 10 سال در قصیده برده غرق شدم تا بتوانم آن را به خوبی بخوانم و سپس آهنگ آن را بسازم، چرا که کلمات آن همانند قصاید دیگر کلمات عادی نیستند و برای فهم و هضم آن باید با این قصیده زندگی کرد و زیبائیاش را حس نمود و این چیزی نیست که در یک لحظه به دست آید.”
وی میگوید به صورت مستمر به تلاوت و استماع قرآن اهتمام دارد و قواعد تلاوت و تجوید را به خوبی فراگرفته است تا بتواند این اشعار را به صورت صحیحی بخواند.
ایوبی و انقلاب مصر
پس از انقلاب 25 ژانویه مصر عایده که همچون بسیاری از مصریان در ایام این انقلاب در میدان تحریر حضور پیدا کرده بود، ترانهی “بحبک بلدی” را دربارهی انقلاب مصر خواند. ترانهای که علاوه بر بعد ملی از درون مایهی دینی نیز خالی نیست. او دربارهی انقلاب 25 ژانویه و ترانهی “بحبک بلدی” میگوید:
“حضورم در میدان تحریر به عنوان یک مصری که عاشق وطنش است حضوری طبیعی بود، من فرزندانم را نیز با خود به میدان التحریر آوردم چرا که معتقدم این انقلاب حادثهی مهمی بود که با حروفی از نور در تاریخ مصر نوشته میشود. ترانهی “بحبک یا بلدی” هدیهی من با تمام محبت و تقدیر و احترام به انقلابیون 25 ژانویه بود، کسانی که تقریبا هر روز با آنها در تظاهرات حاضر میشدم و عشقشان را به مصر میدیدم.”
منابع
مصاحبهی عایده الایوبی با شبکهی ام بی سی مصر, 14 نوامبر2012, قابل دسترس در:
http://www.youtube.com/watch?v=mlXpb6lyATo
عايدة الأيوبي: لم أعتزل الغناء, ووهبت صوتي للإنشاد الصوفي, الاهرام الدولی, 28 آوریل 2010, قابل دسترس در:
http://digital.ahram.org.eg/Motnw3a.aspx?Serial=135220&archid=4
الثائرة عايدة الأيوبي, مجله الشباب, 1 آوریل 2011, قابل دسترس در:
http://digital.ahram.org.eg/articles.aspx?Serial=475048&eid=2314
عایده بعد الحجاب, مجله الشباب, جولای 1996, قابل دسترس در:
http://www.aidaelayoubi.com/wp/wp-content/uploads/2011/05/El-Shabab_Aida_1996.jpg
/انتهای متن/