قطع سخنرانی اوباما توسط یک زن

در این تجمع اعتراضی، خانم «دایان ویلسون» که 24 روز است در حمایت از زندانیان گوانتانامو در اعتصاب غذاست نیز نشسته بر صندلی چرخدار در مقابل درب ورودی این دانشگاه راهپیمایی می کرد.

0

سرویس خبر به دخت/

همزمان با سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در دانشگاه دفاع ملی واشنگتن پیرامون سیاست‌های این کشور در استفاده از پهپادها و وضعیت زندان گوانتانامو، تجمع اعتراضی مقابل این دانشگاه برگزار و موسس یک سازمان ضد جنگ سخنرانی را قطع کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه در دانشگاه دفاع ملی واشنگتن به ارائه سیاست های عمده این کشور در مبارزه با تروریسم و تلاش های نظامی و دیپلماتیک آن پرداخت.

وی در این سخنرانی از نقش پهپادها و راهکار انتقال زندانیان گوانتانامو به خارج از کوبا را در راستای تعطیلی این زندان مخوف سخن گفت.

سازمان ضد جنگ «کدپینک» نیز از پیش برای برگزاری تجمع اعتراضی مقابل این دانشگاه همزمان با این سخنرانی فراخوان داده بود.

اعضای این سازمان و ده ها نفر از فعالان ضد جنگ آمریکا ساعتها پیش از آغاز سخنرانی اوباما، از ساعت 11 صبح در  مقابل دانشگاه دفاع ملی واشنگتن تجمع و علیه سیاست‌های دولت آمریکا در استفاده از پهپادها در عملیات نظامی و عدم تعطیلی زندان گوانتانامو اعتراض و راهپیمایی  کردند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن ها  نوشته بود: “پهپاد بچه ها را می کشد”، “زندان گوانتانامو را ببندید” و “امروز 107 روز است که زندانیان گوانتانامو در اعتصاب  غذ ا بسر می برند” با وجود تدابیر شدید امنیتی، در مقابل درب ورودی این دانشگاه دست به راهپیمایی زدند.

 

فعالان ضد جنگ تا پیش از شروع  سخنرانی اوباما همچنین شعار “گونتانامو باید تعطیل شود”  را سرمی دادند.

یکی از فعالان این سازمان به کنوانسیون اشاره کرد و گفت: “پیشنویس کنوانسیون  ژنو را آمریکاییان تهیه کردند و امروز ما، یعنی دولت ما، از قانون شکن ترین دولت های جهان به حساب می آید؛ عوامل دولت آمریکا انسان ها را  می ربایند، شکنجه می کنند؛ بدون هیچ گونه سند و مدرکی آن ها را بیش از 11 سال در زندان می اندازد و اجازه نمی دهد روالهای قانونی در دادگاه بکار گرفته شود. دولت آمریکا امروز به اسم امنیت ملی و مبارزه با تروریسم، به بهانه «قانون اسناد سری» انسانهای بیگناه را به زندان می اندازد.

وی خطاب به رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: “آقای رییس جمهور، هیچ وقت به اسم ما شهروندان این اعمال غیر انسانی و غیر قانونی را انجام ندهید.”

این فعال ضد جنگ همچنین به اعتصاب غذای زندانیان گوانتانامو اشاره و تاکید کرد: “آقای رییس جمهور، زندانیان گوانتانامو که به بهانه تروریسم بیش از 11 سال در اسارت شما  هستند بیش از 100 روز است دست به اعتصاب غذا زده اند. شما قول داده بودید که آن ها را آزاد می کنید؛ ما امروز از شما می خواهیم این زندان مخوف را تعطیل کنید.”

 

در این تجمع اعتراضی، خانم «دایان ویلسون» که 24 روز است در حمایت از زندانیان گوانتانامو در اعتصاب غذاست نیز نشسته بر صندلی چرخدار در مقابل درب ورودی این دانشگاه راهپیمایی می کرد.

 «تام پاپ» از فعالین  سازمان ضد جنگ کدپینک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: “ما آمدیم که از رییس جمهور بخواهیم زندان گونتانامو را ببندد؛ شایعه شده است که امروز اوباما می خواهد زندان گونتانامو را ببندد، ولی همه ما می دانیم «اوباما حرف می زند؛ اما عمل نمی کند».”

در طول برگزاری سخنرانی اوباما که از طریق بلندگوهای این سازمان در محوطه بیرون از دانشگاه و برای تجمع کنندگان پخش می شد، معترضان در پاسخ به اوبما «هو» می کشیدند.

 

پس از آنکه اوباما در سخنرانی خود علاوه بر بررسی تهدیداتی که از سوی گروه های تروریستی متوجه آمریکاست به بررسی نقش پهپادها در مبارزه با تروریسم پرداخت و همچنین سیاست‌های آمریکا درباره زندان گوانتانامو را تشریح کرد و مدعی شد پرونده بعضی از زندانیان را بررسی خواهیم کرد، خانم «مدیا بنجامین»، موسس سازمان ضدجنگ کدپینک که به عنوان مهمان به سالن سخنرانی دانشگاه دفاع ملی نفوذ کرده بود با چندین فریاد سخنرانی رئیس جمهور را قطع کرد و گفت:”زندان گوانتانامو  را تعطیل  کنید و لیست 56 نفره ای را که کنگره آمریکا اعلام  کرد باید آزاد شوند، آزاد کنید.”

اوباما در پاسخ به وی چندین بار تکرار کرد: “صبر کنید، اجازه بدهید، همین الان می گویم، بنشینید تا بگویم”

بنجامین به سخنان اعتراضی خود همچنان ادامه داد و گفت: “ما از شما مایوس شدیم؛ فکر می کردیم اقدامات سازمان سیا علیه مسلمانان را شما تصحیح  می کنید؛ آیا شما به خانواده های آنان غرامت خواهید داد؟”

همزمان با پخش سخنان اعتراضی مدیا بنجامین در بیرون از محوطه دانشگاه، شادی در میان معترضان ضد جنگ موج می زد.

ماموران امنیتی در نهایت بنجامین را از سالن سخنرانی اوباما بیرون کردند.

فعالان ضدجنگ کدپینک پس از پایان سخنرانی ریس جمهور آمریکا، نشست خبری تشکیل داده و سخنان مدیا بنجامین را به عنوان مواضع خود در خصوص این سخنرانی اعلام کردند.

برای اولین بار رسانه های مختلفی نظیر «ان‌بی‌سی»، «سی‌بی‌سی»، «هیسپان تی‌وی»، «المیادین عربی»، «پرس تی‌وی» و چندین خبرنگار داخلی آمریکا از روزنامه های مختلف و شبکه های رادیویی این رخداد را پوشش دادند.

این مراسم که از 11 صبح تحت تدابیر شدید امنیتی و با حضور پرتعداد ماموران پلیس آغاز شده بود ساعت 4 و 30 دقیقه به پایان رسید.

منبع:مشرق

درج نظر