فرشته‌نجات‌کودکان‌سرطانی‌درگذشت

پروفسور پروانه وثوق، پروانه باغ محک از میان ما رفت. او بسان نامش پروانه وار به گرد کودکان محک می‌چرخید و با دانش، دانایی و مهر خود مسیر درمان را برای کودکان مبتلا به سرطان روشن می‌‎کرد و چه زیباست که نامش،‌یادش و خاطره‌اش ماندگار است…

0

سرویس خبر به دخت/

پروفسور پروانه وثوق، فوق تخصص خون و آنكولوژی و رییس هیئت امنای محك كه از ابتدای تأسیس محك همواره در كنار بنیانگذاران این موسسه بود،  صبح روز یكشنبه 29 اردیبهشت‌ماه 1392 درگذشت. پروفسور پروانه وثوق، متولد اسفندماه 1314 در تفرش بود.

او با علم و دانش خود هزاران كودك مبتلا به سرطان را در مسیر درمان و بهبودی همراهی ‌كرد.

وی كه از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق تخصصی سرطان كودكان محك، به عنوان سرپرست تیم پزشكی، به صورت داوطلبانه، لحظات عمر ارزشمند خود را وقف كودكان مبتلا به سرطان كرد،دكترای عمومی خود را در سال 1342 از دانشكده علوم پزشكی تهران دریافت كرد و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌اش را در دانشگاه‌های كمبریج، ماساچوست و ایلینوی و دوره تكمیلی پزشكی را در دانشگاه واشنگتن گذراند.

پروفسور وثوق فعالیت تخصصی پزشكی‌اش را در سال 1350 از بیمارستان حضرت علی‌اصغر  آغاز كرد. وی كه از مؤسسان رشته فوق تخصصی خون و سرطان كودكان بود، توانست بخش هماتولوژی و آنكولوژی را در بیمارستان علی اصغر راه‌اندازی كند.

معدود افرادی خود را وقف كمك به مردم و ترویج علم می‌كنند، پروانه وثوق نیز از این معدود افرادی بود كه خدمت به كودكان مبتلا به سرطان كشورش را به مشاغل دیگر ترجیح داده بود. از این استاد فرزانه بیش از 100 عنوان مقاله و كتاب در زمینه بیماری‌های خون و سرطان كودكان به جای مانده است.

حضور فعال او در انجمن‌های تخصصی بین‌المللی چون SIOP/ INCTR / MECCA و همچنین عضویت در گروه اطفال فوق تخصصی خون و سرطان و فرهنگستان علوم پزشكی ایران نشان از دانش و تخصص حرفه ای او است.

منبع:جهان نيوز/ انتهای متن/

درج نظر