چرا ایروبیک پرطرفدارتر است؟

ورزش برای زنان چقدر مهم است و چرا اهمیت دارد؟ برای سلامتی، برای خوش اندام بودن یا برای قهرمانی ورزش می کنند ؟ چرا بعضی ها اصلا ورزش نمی کنند؟ در این میان رشته ایروبیک چرا پرطرفدارتر است؟

0

سرویس اجتماعی به دخت/

زنان زیادی هستند که  به ورزش های مختلف می پردازند،  گروهی ورزشکار حرفه ای اند، تعدادی ورزشکار آماتور و بعضی ورزش های سبک می کنند و البته عده ای هم به  ورزش های سنگین و خشن رو آورده اند.

 گروهی از زنان برای رسیدن به مقامات و قهرمانی تلاش می کنند و برخی برای حفظ سلامتی و یا تناسب اندام.

اما آنچه در این میان اهمیت ویژه ای دارد این است که عده زیادی از زنان با ورزش بیگانه و یا حتی از آن بیزارند.

شاید دلیل این بیگانگی با ورزش در كشور ما این باشد که ورزش همگانی بانوان در چند رشته خاص محدود است و شرایط ایده آل برای ورزش آنان وجود ندارد.

زنان متناسب با علاقه خود یا باید سالن های ورزشی را انتخاب کنند و یا اینکه پارک ها را برای پیاده روی و ورزش صبحگاهی در برنامه خود قرار دهند.

اگر قرار است زنان ما به حضور در فضای باز به خصوص در این روز ها که در فصل بهار هستیم، علاقه مند باشند مطمئنا با مشکلات زیادی رو به رو هستند چرا که ورزش کردن زنان در فضای باز در کنار مردان برای آنها محدودیت هایی ایجاد می کند. در حال که معمولا زنان، علاقه مند به ورزش در فضاهای باز اختصاصی ویژه بانوان هستند.

اما متاسفانه پارک ها و بوستان های ویژه بانوان در کلان شهر ها محدود است و دسترسی برای زنان به آنها سخت است. در نتیجه زنانی که به دنبال ورزش کردن هستند باید به سمت سالن های ورزشی روانه شوند.

حال این سوال مطرح است که سالن های ورزشی ویژه بانوان تا چه حد در رفع نیاز های زنان موثر هستند؟

اگر نگاهی به برنامه های سالن های ورزشی داشته باشیم می بینیم که میزان رشته های ورزشی در آنها به چند رشته خاص محدود می شود  شامل بسکتبال، بدنسازی، والیبال، بدمینتون، ورزش های رزمی و شنا  که میزان حضور و استقبال زنان ز بدنسازی و ايروبيك بیش از سایر  رشته هاست.

چرا ایروبیک؟

دلیل استقبال زنان از ورزش ایروبیک این است که دسترسی به آن اسان تر است و در هر گوشه و کنار شهر می توان یک سالن بدنسازی یافت؛ به علاوه سایر ورزش ها نیاز به تخصص و آموزش های طولانی مدت دارد، در حالی که ایروبیک را می توان در یک دوره کوتاه آموزش دید و این یکی از فاکتورهای مهم برای یک ورزش محسوب می شود.

به هر حال امروز ایروبیک در بین زنان یکی از پر طرفدار ترین رشته های ورزشی است و بهتر است این ورزش بیش از پیش مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد و در زمینه فرهنگ سازی در این ورزش گام های بیشتری برداشته شود.

متاسفانه آفتی که این روز ها دامن گیر این رشته ورزشی شده است این است که اغلب سالن های ایروبیک به سالن های مد برای خانم ها تبدیل شده است و لباس ها و کفش های گران قیمت و مارک دار  اصل این ورزش را تحت الشعاع قرار داده است.

برای اثبات این موضوع کافی است که سری به سالن های ایروبیک بزنید تا متوجه شوید اغلب زنان حاضر در این سالن ها بعد ورزشی را کمتر مورد توجه قرار می دهند.

سالن ورزش  یا مد؟

ناهيد آقايي، مربي كاراته و بدنسازي در اين خصوص گفت:  ايروبيك اين روزها  به يكی از ورزش هاي پر طرفدار در بين خانم ها تبديل شده است چرا که در مقابسه با ساير ورزش ها نياز به دوره هاي كوتاه تري براي يادگيري آن وجود دارد، در حالي كه ساير رشته ها نياز به آموزش هاي تخصصي و تمركز دارد.

وي در ادامه افزود: بسياري از خانم ها تنها به خاطر پر كردن اوقات خود به سالن هاي بدنسازي مراجعه مي كنند و من كه مربي كاراته هم هستم مي بينيم كه انگيزه زنان و دختراني كه براي آموزش كاراته مراجعه مي كنند بسيار بيشتر از زناني است كه در سالن هاي ايروبيك حاضر مي شوند.

آقايي تصريح كرد: بسياري از خانم ها با انگيزه كاهش وزن و داشتن اندامي زيبا در كلاس هاي ايروبيك ثبت نام مي كنند.  اما وقتی يك دوره به پايان مي رسد و به خواسته خود نمي رسند، گلايه مي كنند كه مدتهاست كه در اين كلاس ها شركت مي كنند، ولي تغييري در اندام خود نداشته اند.

وي افزود: در پاسخ به اين خانم ها بايد گفت كه دليل عدم كاهش وزن آنها در در اين زمان طولاني اين است كه در تمام مدت حضور خود در كلاس ها به جاي تمرين مشغول صحبت كردن و يا استراحت بوده اند.

آقايي يادآور شد: اگر خانم ها به دنبال داشتن اندامي زيبا و متناسب هستند و محدوديت هاي حركتي ندارند، بهتر است ورزش ديگري مانند شنا و يا ورزش هاي رزمي را به جاي ايروبيك انتخاب كنند.

وي در پايان گفت: البته بايد به ياد داشت كه ايروبيك در مقايسه با ساير رشته ها كم هزينه تر است و سالن هاي مخصوص آن در هر محله به راحتي در دسترس است و همين امر تمايل زنان را به این رشته افزايش داده است.

محیا شهسواری/ انتهای متن/

درج نظر