فنلاند بهترین و کنگو بدترین کشور برای مادر شدن

گزارش جدید موسسه بین‌المللی «کودکان را نجات دهید» نشان داد: ارائه خدمات مناسب و مراقبت‌های ویژه به زنان فنلاندی، این کشور را به بهترین مکان برای مادر شدن تبدیل کرده است.

0

سرویس خبر به دخت/

در این گزارش تحت عنوان «مادران جهان» که با بررسی سطح سواد، وضعیت سلامت، شرایط زایمان و بارداری، درآمد و نرخ مرگ و میر مادران و نوزادان در 176 کشور مختلف جهان انجام گرفته، آمده است: چهار کشور اسکاندیناوی جزو پنج کشور نخست و مطلوب برای مادر شدن هستند و فنلاند در بین آن ها رتبه نخست را کسب کرده است.

همچنین در گزارش این موسسه که مقر آن در انگلیس است، تاکید شد که بیشترین نرخ مرگ و میر مادران و نوزادان در جمهوری دموکراتیک «کنگو» اتفاق می‌افتد و کنگو از این حیث، نامناسبت‌ترین کشور جهان برای مادر شدن است.

مطالعات انجام شده در این بررسی همچنین نشان داده است: انگلیس نیز کشور چندان مناسبی برای زنان باردار نیست و نسبت به دو کشور اسلوونی و استونی وضعیت نامطلوب‌تری دارد و از این نظر در رتبه 23 قرار گرفته است.

«سمین ویت برید»، مدیر اجرایی این موسسه گفت: با سرمایه‌گذاری روی شرایط زندگی مادران و کودکان و بهبود این شرایط،‌ کشورها در واقع روی نسل آینده خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر شرایط زندگي و مخصوصا ادامه تحصیل برای زنان فراهم شود و به مراقبت‌های دوران بارداری دسترسی داشته باشند، وضعیت زندگی آنان مطلوب‌تر خواهد شد و این امر به ارتقا همه جانبه جوامع بشری کمک می‌کند. ‌

سمین ویت برید افزود: تاکنون پیشرفت‌های قابل توجهی در سراسر کشورهای در حال توسعه انجام شده اما اقدامات بیشتری برای نجات جان میلیون‌ها مادر و نوزاد در کشورهای فقیر مورد نیاز است.

گزارش موسسه خیریه «کودکان را نجات دهید» در مورد وضعیت زنان در جمهوری کنگو حاکی از آن است که بسیاری از زنان در این کشور قادر نیستند در هنگام وضع حمل، خود را به مراکز درمانی برسانند.

همچنین هر ساله 48 هزار نوزاد در جمهوری کنگو در 24 ساعت نخست زندگی‌شان فوت می‌کنند و تعداد دیگری از نوزادان این کشور، ماه‌ها بعد و به دلیل عدم تغذیه مناسب، جان خود را از دست می‌دهند.

کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ، ایسلند، هلند، دانمارک، اسپانیا، بلژیک، آلمان و استرالیا جزو 10 کشور نخست در این رتبه‌بندی هستند و در این کشورها، زنان باردار و نوزادان از وضعیت مطلوب‌تری برای زندگی برخوردارند.

منبع:ايسنا/ انتهای متن/

درج نظر