رفع گرگرفتگی با تغییر رژیم غذایی در زنان یائسه

در صورتی که به دنبال تغذیه مطلوب در دوران یائسگی هستید، باید به ژاپن سفر کنید؛ در مشرق زمین، تقریبا اسمی از گرگرفتگی یا عرق شبانه شنیده نشده است.

0

سرویس خبر به  دخت/

میلیون‌ها زن در جهان از گرگرفتگی در یائسگی رنج می‌برند، اما با تغییر رژیم غذایی می‌توان از آن ممانعت نمود. خوشبختانه گرگرفتگی بخش غیرقابل‌اجتناب یائسگی نیست. در حقیقت در برخی از فرهنگ‌ها –چون آسیا- به ندرت گرگرفتگی را تجربه می‌کنند. این راز در برنامه غذایی ایشان نهفته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که سویا به مثابه یک عنصر مهم در رژیم غذایی سنتی ژاپن محتملا در جلوگیری از گرگرفتگی دوران یائسگی موثر خواهد بود. دانه‌های خوراکی بویژه سویا دارای مقادیر زیادی (ژنیستین) و (دازین) است که به رفع گرگرفتگی کمک خواهد کرد. مطابق با برآوردهای دکتر لیندسی برکسون در کتاب «فریبِ هورمون» محتملا همین نکته خود بیانگر علت آنست که چرا ۷ درصد از زنان یائسه ژاپنی در مقابل ۵۵ درصد از زنان یائسه آمریکایی گرگرفتگی را تجربه می‌کنند، در واقع در این فرهنگ اصلا واژه گرگرفتگی وجود ندارد.

«آلیس فینستین» در کتاب «شفا با ویتامین‌ها» می‌نویسد: «در صورتی که به دنبال تغذیه مطلوب در دوران یائسگی هستید، باید به ژاپن سفر کنید؛ در مشرق زمین، تقریبا اسمی از گرگرفتگی یا عرق شبانه شنیده نشده است. ایشان با رژیم غذایی خود را تجهیز می‌کنند. تغذیه آنها در قیاس با رژیم غذایی زنان غربی، در کنار پروتئین سبزی بیشتر و پروتئین حیوانی کمتر همچنین از چربی کمتر و غنای بیشتری در غذاهای تهیه شده از سویا چون «توفو» برخوردار است. این نوع غذاها منبعی غنی از فیتواستروژن هستند که به نظر می‌رسد که بتواند کارکردهای بیولوژیکی هورمون‌های زنانه را ایفا کند».

علاوه بر سویا و غذاهای تهیه شده با توفو، زنان یائسه می‌توانند با گنجاندن منابعی از کلسیم، منیزیم، ویتامین «ای»، فیبر و مواد معدنی با گرگرفتگی مبارزه کنند (این منابع در غذاهایی چون روغن سرد فشرده‌شده، سبزیجات سبز برگ، آجیل و بادام، غلات و سبزیجات تازه یافت می‌شود). لاوال، اسپرین و زند مولفان کتاب «پزشکی هوشمند برای زندگی سالم‌تر» به زنان پیشنهاد می‌کنند که سبزیجات دریایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. آنها می نویسند که مواد معدنی موجود در این غذاها الکترولیت‌های بدن زنان یائسه را که در عرق‌ریزی‌های شبانه از دست رفته احیا می‌کند.

طی دوره یائسگی، خوردن آب از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. فیلیس بالچ نویسنده کتاب «نسخه‌ای برای تغذیه سالم» می‌نویسد: خوردن مقدار ۲ لیتر آب در طول روز میزان مطلوبی برای بانوان یائسه است. آب آشامیدنی در واقع جایگزین مایعاتی می‌شود که در تعریق شبانه از دست می‌رود.

شاید مهمتر از آن غذایی که زنان باید در دوره یائسگی مصرف کنند، غذاهایی است که ایشان نباید مصرف کنند. غذاهایی هست که مصرف آنها سبب گرگرفتگی بیشتر زنان یائسه خواهد شد. الکل، کافئین، شکر اضافی، محصولات لبنی، فرآورده‌های گوشتی و غذاهای ادویه‌بالا و تند مقام اول را در میان غذاهای تشدید کننده گرگرفتگی خواهند داشت. «اوا کامپانلی» (عضو مجمع پزشک خانواده در بورلی هیلز) در مجله پزشکی پریونشن در مقاله «گزینه‌های جدید در درمان طبیعی» می‌گوید: گرگرفتگی زمانی رو به افزایش می‌گذارد که مصرف الکل و قهوه در مصرف روزانه افزایش یابد چرا که این دو نوشیدنی خون را اسیدی کرده و به کبد فشار زیادی وارد می‌کنند. یک راه جهت کاهش اسیدی‌شدن خون عدم مصرف این نوشیدنی‌ها و جایگزین کردن آب سبزیجات تازه است که می‌تواند با آلکالیزه شدن سیستم بدنی مقابله کند.

تغییرات در سبک زندگی می‌تواند گرگرفتگی را تسکین بخشد. مثلا ورزش منظم به تسکین دردهای زنان در این دوره می‌انجامد. همچنین ترک سیگار به این روند کمک می‌کند. در کتاب مبانی «درمان طبیعی و داروهای آرام‌بخش» با ویراست نشر پزشکی اف‌سی و اِی آورده: در مطالعات اخیری که روی گیاه‌خواران بالتیمور در مرکز پزشکی این شهر صورت گرفته دریافتند که زنان سیگاری نسبت به غیرسیگاری‌ها گرگرفتگی بیشتری را گزارش می‌کنند.

اما خبر خوب اینجاست که اگر شما در مرحله ورود به دوره‌ی یائسگی هستید، گرگرفتگی بدنتان در کنترل شما خواهد بود. شما سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهید و نتیجتا از گرگرفتگی در رنج نخواهید بود و برخی موارد پیشامده در این دوره را به‌راحتی پذیرا خواهید بود. شما به بهترین وجه با تغذیه مناسب می‌توانید به این دوره از زندگی خود ورود کنید.

منبع:زنان پرس/ انتهای متن/

درج نظر