ساماندهی مشاغل زنان دستفروش،معافیت بیمه‌ای و مالیاتی برای کاهش ساعت کاری زنان

رییس مرکز امور زنان درباره لایحه تقلیل ساعت کار زنان گفت: به منظور افزایش رغبت کارفرمایان به جذب زنان با وجود ساعت کاری کمتر معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی تعیین شد که پس از تدوین آیین نامه از سوی دولت اجرایی می‌شود.

0

سرویس خبر به دخت/ 

مریم مجتهدزاده روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته زن و روز مادر برگزار شد، افزود: با توجه به آنکه بسیاری از زنان هم مادر و هم همسر هستند و هم در اجتماع حضور دارند و مقام معظم رهبری در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی تاکید کردند که دولت وظیفه دارد توازنی بین نقش‌های اجتماعی با نقش مادری و همسری زنان با تصویب قوانین به وجود آورد، این لایحه را مطرح کردیم. به طوری که بر اساس آن ساعت کار زنان از 44 ساعت به 36 ساعت تقلیل یابد.

وی گفت: این لایحه در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد و دور کاری می‌تواند موجب ایجاد این تقلیل شود، ادامه داد: در این راستا دورکاری مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد و بر اساس رصدهای ما در بسیاری از دستگاه‌ها قانون دورکاری زنان عملیاتی شده است.

معافیت بیمه‌ای و مالیاتی برای کاهش ساعت کاری زنان

رییس مرکز امور زنان ادامه داد: در برخی از دستگاه‌ها کار زنان به گونه‌ای است که امکان دورکاری را ندارند. از سوی دیگر برخی از زنان سرپرست خانوار هستند که یا فرزند کوچک دارند و یا فرزند و همسرشان معلول هستند، در این شرایط تقلیل ساعت کاری زنان را مطرح کردیم و در کمیسیون اجتماعی دولت مصوب شد و به هیات دولت رسید. به منظور افزایش رغبت کارفرمایان به جذب زنان با وجود ساعت کاری کمتر معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی تعیین شد که پس از تدوین آیین نامه از سوی دولت اجرایی می‌شود.

ساماندهی مشاغل زنان دستفروش

وی با بیان اینکه هیچ کدام از قوانین ما ابتر نمانده بلکه تنها لازم است فرایند مصوب شدن را طی کند، به ساماندهی زنان دستفروش اشاره و اظهار کرد: یکی از سیاست‌های ما ساماندهی مشاغل زنان دستفروش است تا آنان به جای قطارهای مترو بتوانند کالاهای خود را در بازارچه‌ها عرضه کنند. انجام این کار دشوار است البته جلساتی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری برگزار کرده‌ایم و مرکز جامع توانمندسازی زنان این مبحث را پیگیری می‌کند.

تأسیس مشاوره در کناردادگاه‌های خانواده

مجتهدزاده درباره لایحه حمایت از خانواده اظهار کرد: این لایحه در شورای نگهبان تایید شد و بر اساس آن قرار شد در کنار دادگاه‌های خانواده مراکز مشاوره‌ای تاسیس شود. این طرح به صورت پایلوت از دولت نهم آغاز و در دولت دهم ادامه یافت. این طرح ابتدا به شکل پایلوت در 20 استان در سال 89 انجام شد که بر اساس آمار به دست آمده 36 درصد از پرونده‌های ارجاع داده شده به مراکز مشاوره وزارت دادگستری منجر به مصالحه شد. به عنوان نمونه از 2000 پرونده استان خراسان رضوی، 270 پرونده منجر به مصالحه شده بود.

وی با تاکید براینکه وزارت دادگستری مکلف شده طی سه سال در تمام مراکز شهرستان‌ها و استان‌ها مراکز مشاوره در کنار دادگاه‌ها راه اندازی کند، درباره لایحه افزایش سنوات زنان دارای بیش از سه فرزند در صورت تمایل به بازنشستگی گفت:‌ این مورد نیز جزو مشوق‌های فرزندآوری بوده است و در جلساتی که با دکتر غلامحسین الهام و دکتر بداغی معاون حقوقی رییس جمهور داشتیم قرار شد این مورد در لایحه مدیریت خدمات کشوری گنجانده شود تا زنانی که سه فرزند یا بیشتر دارند با هر میزان سنوات بتوانند بازنشسته شوند و به ازای هر فرزند یک سال به سنوات آن ها افزوده شود.

مجتهدزاده اظهار کرد: در بند دیگراین لایحه هم آمده است که زنان به هر میزان سنوات خدمتی در صورت تمایل می‌توانند بازنشسته شوند. البته قرار شد برای این مورد سقف سنی گذاشته شود و قرار است دکتر الهام این مورد را به دولت ارائه دهد. از سوی دیگر خدمت نیمه وقت بانوان نیز در لایحه خدمات کشوری گنجانده شده است.

راه‌اندازی دو مرکز پیشگیری از طلاق در تهران تا دو هفته آینده

وی درباره کمیته پیشگیری از طلاق اظهار کرد: آیين نامه کمیته پیشگیری از طلاق را مرکز امور زنان و خانواده تدوین کرد و سازمان بهزیستی به عنوان متولی قرار است طی دو هفته آینده دو مرکز پیشگیری از طلاق را در تهران به عنوان پایلوت راه اندازی کند.

منبع:ايسنا/ انتهای متن/

درج نظر