پارچه نخی ، یعنی صرفه جویی و سلامت

پارچه های نخی و پنبه ای، اگرچه دوام بسیار زیادی ندارد، اما به لحاظ ارزانی نسبت، به سایر پارچه ها مقرون به صرفه اند. ضمن اینکه درآن سلامت و بهداشت پوست و بدن انسان هم بیشتر رعایت می شود.

0

سرویس اجتماعی به دخت/

یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده در تغییر و تحول لباس که بیش از هر عاملی در تغییر لباس و تحول آن تاثیر داشته آب و هواست.

لباس برای پوشاندن بدن از سرما و گرماست و آب و هوا یکی از عوامل تعیین کننده در جنس و شکل لباس می باشدY بطوریکه سرما و گرما و هوای معتدل هر یک پوشش ویژه ای را می طلبند. یه عنوان مثال در مناطق سردسیر از پارچه های پشمی ، ابریشمی و لباس های گرم از جنس پوست و چرم حیوانات با رنگ های تیره و در مناطق گرمسیر از پارچه های کتانی و پنبه ای با رنگ های روشن و آستین های کوتاه و یقه های باز (درمنزل) برای تهیه پوشاک استفاده می شود.

در واقع هر قومی مناسب و متناسب با شرایط اقلیمی خود پوشاکی برای خود انتخاب کرده و بر اساس شرایط اقلیمی و  آب و هوایی اش،  تحولاتی در لباس خود پدید آورده است. اما در حال حاضر بعلت مهاجرت و آمد و شد اقوام مختلف در شهرها به نوعی این تقسیم بندی ها به جز درخود مناطق در نظر گرفته نمی شود .

امروزه با توجه به اینکه در عصر ارتباطات زندگی می کنیم و از طرفی وجود ارتباطات فرهنگی و هنری بین جوامع مخصوصا در دانشگاه ها که همه جا وجود دارند، وضع پوشش افرادی مثل  دانشجویان که برای تحصیل به مناطق مختلف  می روند،  بعضاً ممکن است  با شرایط و فرهنگ پوشش منطقه خودشان یکسان نباشد. در این حال جوانان ترجیحاً به سمت پوشش هایی می روند که هویت خاص فرهنگی قوم خاصی در آن مشاهده نشود، اما قطعاً پوشش انتخاب شده می بایست با توجه به آب وهوای منطقه باشد.

نکته جالب توجه این است که درمناطقی که غالباً گرمسیر و یا مرطوبند، پارچه های مختلف و متنوع نخی  بسیار رواج دارد. این پارچه ها این امکان را به افراد می دهد که با وجود سلیقه های مختلف بتوانند پارچه و یا لباس مورد علاقه خود را انتخاب کنند. بر این اساس  در بسیاری از مناطق مرطوب و گرمسیر کلیه لباس ها و پوشاک ارائه شده توسط  فروشندگان در فصل بهار و تابستان صد در صد نخی و پنبه ای است. پارچه های نخی و پنبه ای، اگرچه دوام بسیار زیادی ندارد، اما به لحاظ ارزانی نسبت، به سایر پارچه ها مقرون به صرفه اند. ضمن اینکه درآن  سلامت و بهداشت پوست و بدن انسان هم بیشتر رعایت می شود.

اصولا بهتر است که برای  لباس های زیر یا تی شرت ها از پارچه نخی استفاده شود و لباس رویی یا مانتو را از پارچه ای ترکیبی که دوام بیشتری دارد، تهیه کرد. این نکته کاملاً بهداشتی می بایست در تمام طول سال در نظر گرفته شود، ولی در فصل بهار و تابستان توجه به آن  ضروری تر به نظر می رسد.

منیژه کاظمی/ انتهای متن/

درج نظر