توالت مشترک؛ مشکل اساسی زنان پلیس افغانستان

برای رفع مشکل توالت های مشترک پلیس افغانستان تدابیری در دست اجراست که با اجرای این طرح ها انتظار می رود تعداد نیروهای پلیس زن افغانستان تا پایان 2014 و خروج نیروهای ناتو از کشور دوبرابر شده و به 5000 تن برسد.

0

سرویس خبر به دخت/ 

گزارشگر دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک، ایالات متحده، نسبت به توالت و رختکن مشترک مورد استفاده پلیس های زن و مرد افغان به عنوان عاملی برای آزار جنسی زنان پلیس ابراز نگرانی کرد.

دیده بان حقوق بشر با اشاره به مشترک بودن توالت ها و رختکن های نیروهای پلیس در افغانستان و گزارش آزار جنسی نیروهای زن افغان، خواستار اقدام فوری دولت افغانستان برای رفع این مشکل شد.

صدیق صدیقی، وزیر امور داخلی افغانستان، از گزارش مواردی از آزار جنسی زنان پلیس توسط همکاران مرد نیروی پلیس افغانستان سخن گفت. با این حال، اشاره ای به آمار و میزان جدیت آزار جنسی زنان پلیس توسط نیروهای مرد نشده است.

گفته می شود در اکثر ایستگاه های بازرسی در کمربندی های اصلی شهرهای افغانستان، یک پلیس زن در کنار پلیس های مرد، مأمورد بازرسی و تفتیش به کار گفته شده است. این در حالی است که توالت و رختکن تمامی افراد پلیس در این ایستگاه های سیار مشترک است.

همچنین، این توالت ها بدون قفل و دارای منفذ دید هستند و دیده بان حقوق بشر این موضوع را عامل دیگری برای افزایش احتمال آزار جنسی پلیس های زن توسط همکاران مرد قلمداد نموده است.

علی رغم تلاش و سرمایه گذاری سنگین دولت افغانستان برای ارتقاء آگاهی و جذب زنان به نیروی پلیس این کشور، زنان تنها یک درصد از نیروی پلیس 150 هزار نفری این کشور را تشکیل می دهند و به نظر می رسد نگرانی دولت افغانستان در این باره می تواند موجب اکراه بیشتر زنان برای پیوستن به نیروی پلیس باشد.

صدیقی در ادامه بیانات روز پنجشنبه خود افزود: برای رفع مشکل توالت های مشترک پلیس افغانستان تدابیری در دست اجراست که با اجرای این طرح ها انتظار می رود تعداد نیروهای پلیس زن افغانستان تا پایان 2014 و خروج نیروهای ناتو از کشور دوبرابر شده و به 5000 تن برسد.

خانم هیدر بار، پژوهشگر دیده بان در افغانستان، با اشاره به محدودیت زنان در رفع حاجت در فضای باز و یا در فضای مشترک، بر ضرورت تدبیر برای تأمین امکانات قابل قبول برای نیروهای زن پلیس تأکید کرد.

افغانستان کشوری اسلامی است که به دلیل حضور نیروهای غیرمسلمان ناتو و کشورهای غربی برای سال های متمادی بعد از جنگ 2002 دچار مشکلات جدی شده است.

حملات موسوم به «حملات داخلی» که توسط نیروهای پلیس افغان تحت آموزش نیروهای ناتو به این نیروها انجام می شود، به طور عمده حاصل تفاوت فرهنگی این نیروها از جمله فرهنگ حجاب و جایگاه زنان مسلمان در جامعه است.

تربیت نیروهای زن پلیس در این کشور می تواند گامی مثبت در جهت تأمین امنیت آتی این کشور قلمداد شود؛ اما بی توجهی به فرهنگ اسلامی در پرورش این نیروها می تواند مخرب باشد.

منبع:مهرخانه/ انتهای متن/

درج نظر